SP Powstańców Śląskich w Skrzyszowie
Codziennie wchodzimy w podany link i do zeszytów z 3 przedmiotów rozwiązujemy podany zestaw. Po południu sprawdzamy odpowiedzi i zaznaczamy w zeszycie poprawność wykonanych zadań.
https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/
24.03
25.03
Temat: Indirect questions and reported speech- wprowadzenie i ćwiczenia. (2 lekcje)
Dzisiaj zajmiemy się mową zależną. Podzielimy sobie ten temat na dwa etapy. Pierwszy to będą zdania twierdzące i przeczące. Drugi to rozkazy i pytania. Otwórzcie proszę wasze ćwiczenia na stronie 113.
Mowa zależna to niedosłowne przytoczenie czyichś słów. Zależna bo zależy od nas. W mowie niezależnej cytujemy czyjeś słowa. Np. Piotrek powiedział "Przyjdę do ciebie jutro". W mowie zależnej będzie Piotrek powiedział, że przyjdzie do mnie następnego dnia.
W języku angielskim zamieniając zdania z mowy niezależnej na zależną musimy pamiętać o zmianie trzech elementów.
Polecam też tłumaczenie w podanym filmie https://www.youtube.com/watch?v=wM0zwX_GEF8 . Jest tam wiele przykładów, które pomogą zrozumieć temat.
Przejdźmy do ćwiczeń.
Zadanie 1 na str 113
Zdania podane jako cytaty musimy zamienić na mowę zależną. Podano już wam wstęp, więc zajmujecie się tylko zdaniem z chmurki. Pamiętajcie o zmianie wszystkich 3 elementów
Zadanie 10 na str 102 w podręcznikach.
Polega na tym samym co poprzednie.
Zapraszam do wspólnej pracy nad przykładami na grupie w ramach lekcji o godz. 9.50.
Druga część tego tematu to pytania i rozkazy. Wpis zamieszczam dzisiaj, ale samym tematem zajmiemy się na lekcji kolejnej, czyli w piątek o godzinie 8 rano.
W pytaniach stosujemy zamiany tych samych elementów co w zdaniach twierdzących, czyli czasów, zaimków, zwrotów określających czas i miejsce. Ponadto pytania przyjmują konstrukcję zdania twierdzącego, czyli podmiot stoi przed czasownikiem (w zwykłym pytaniu przed podmiotem pojawia się operator danego czasu, np. is/ was/ does/ did + she + czasownik w odpowiedniej formie). Popatrzcie na przykład z waszych ćwiczeń. "What have you done?" w mowie zależnej She asked me (ona zapytała mnie) what (co) I (ja- zaimek został zmieniony i przesunięty przed czasownik) had done (narobiłem- cofnięty czas i cała forma czasownika stoi po podmiocie- w pytaniu była zastosowana inwersja, w zdanie już jej być nie może).
Ponadto w pytaniach ogólnych, czyli tych, które nie mają wyrazu pytającego (np. who, where, how often) w mowie zależnej pojawi się wyraz if (czyli czy). Tak jak w języku polskim - on zapytał czy przyjdę. (W mowie niezależnej byłoby tylko "Przyjdziesz?) He asked if I would come. od "Will you come?
Ponownie polecam film https://www.youtube.com/watch?v=E84oLaMbuSw
I tutaj spróbujmy rozwiązać zadanie 2 na str 114 w waszych ćwiczeniach.
Dodatkowo w ramach utrwalenia słownictwa z zakresu zawodów musimy wybrać profesjonalistę, który prawdopodobnie zadałby nam to pytanie.
I na koniec rzecz najłatwiejsza, czyli rozkazy. Te w mowie zależnej wprowadzamy słowem 'to', które oznacza polskie 'aby'. "Usiądź!" zamienimy na On powiedział mi. abym usiadł ("Sit down!"- He told me to sit down.). Czasownik zostaje w formie bezokolicznika, więc nic z nim nie robimy. Bardzo podobnie jest w zakazach. Wprowadzamy je używając 'not to' czyli 'aby nie'. "Nie rozmawiaj!" zmienilibyśmy na Ona powiedziała' abym nie rozmawiał ("Don’t talk!"- She told me not to talk.).
I to właśnie przećwiczmy na zadaniu trzecim. Podane rozkazy i zakazy zamieńcie na mowę zależną z 'aby' lub 'aby nie'. (to/ not to).
Wszystkie podane zadania będziemy rozwiązywać w trakcie zajęć na grupie. Po ich wykonaniu, czyli w piątek do godziny 18.00 proszę przesłać mi zdjęcia z ich wykonaniem na adres mailowy .
Dla chętnych polecam ćwiczenia https://www.perfect-english-grammar.com/reported-speech-exercise-1.html
https://www.perfect-english-grammar.com/reported-speech-exercise-4.html
https://www.perfect-english-grammar.com/reported-speech-exercise-5.html
Na tej stronie macie możliwość samodzielnego sprawdzenia zadań. Chętnie odpowiem na wszelkie pytania.
Pozdrawiam serdecznie i miłej pracy życzę.
W razie pytań- zapraszam przez Librus, e-mail, grupę lub wiadomości prywatne na komunikatorze.
23.03
Topic: My plans and dreams- functions.
Na stronie 99 w waszych podręcznikach mamy wykaz funkcji związanych z mówieniem o planach i marzeniach. Są tu użyte czasy przyszłe, które powtórzyliśmy w rozdziale 5.
Proszę zapoznać się z wykazem i zapisać zwroty sprawiające Wam trudność.
Następnie wykonajcie w zeszycie zadanie 3 i 4 ( instrukcję jak przejść do słuchanek macie na wewnętrznej stronie okładki Waszego podręcznika). Ponadto wykonajcie zadania 1 i 2 na str. 117 w ćwiczeniach (wszystkie zadania obejmują podane funkcje).
Zadania spradzimy na grupie we wtorek rano.
W razie pytań- piszemy na grupie, Librusie lub mailu
Pozdrawiam.
Luiza Dworok
A wszystkich chcących zwiedzić Londyn- zapraszam na wirtualną wycieczkę- http://360.visitlondon.com/# lub https://www.youtube.com/watch?v=WFRR0zC70-0
25.03
Temat: Indirect questions and reported speech- wprowadzenie i ćwiczenia. (2 lekcje)
Dzisiaj zajmiemy się mową zależną. Podzielimy sobie ten temat na dwa etapy. Pierwszy to będą zdania twierdzące i przeczące. Drugi to rozkazy i pytania. Otwórzcie proszę wasze ćwiczenia na stronie 113.
Mowa zależna to niedosłowne przytoczenie czyichś słów. Zależna bo zależy od nas. W mowie niezależnej cytujemy czyjeś słowa. Np. Piotrek powiedział "Przyjdę do ciebie jutro". W mowie zależnej będzie Piotrek powiedział, że przyjdzie do mnie następnego dnia.
W języku angielskim zamieniając zdania z mowy niezależnej na zależną musimy pamiętać o zmianie trzech elementów.
Polecam też tłumaczenie w podanym filmie https://www.youtube.com/watch?v=wM0zwX_GEF8 . Jest tam wiele przykładów, które pomogą zrozumieć temat.
Przejdźmy do ćwiczeń.
Zadanie 1 na str 113
Zdania podane jako cytaty musimy zamienić na mowę zależną. Podano już wam wstęp, więc zajmujecie się tylko zdaniem z chmurki. Pamiętajcie o zmianie wszystkich 3 elementów
Zadanie 10 na str 102 w podręcznikach.
Polega na tym samym co poprzednie.
Zapraszam do wspólnej pracy nad przykładami na grupie w ramach lekcji o godz. 9.50.
Druga część tego tematu to pytania i rozkazy. Wpis zamieszczam dzisiaj, ale samym tematem zajmiemy się na lekcji kolejnej, czyli w czwartek o godzinie 8 rano.
W pytaniach stosujemy zamiany tych samych elementów co w zdaniach twierdzących, czyli czasów, zaimków, zwrotów określających czas i miejsce. Ponadto pytania przyjmują konstrukcję zdania twierdzącego, czyli podmiot stoi przed czasownikiem (w zwykłym pytaniu przed podmiotem pojawia się operator danego czasu, np. is/ was/ does/ did + she + czasownik w odpowiedniej formie). Popatrzcie na przykład z waszych ćwiczeń. "What have you done?" w mowie zależnej She asked me (ona zapytała mnie) what (co) I (ja- zaimek został zmieniony i przesunięty przed czasownik) had done (narobiłem- cofnięty czas i cała forma czasownika stoi po podmiocie- w pytaniu była zastosowana inwersja, w zdanie już jej być nie może).
Ponadto w pytaniach ogólnych, czyli tych, które nie mają wyrazu pytającego (np. who, where, how often) w mowie zależnej pojawi się wyraz if (czyli czy). Tak jak w języku polskim - on zapytał czy przyjdę. (W mowie niezależnej byłoby tylko "Przyjdziesz?) He asked if I would come. od "Will you come?
Ponownie polecam film https://www.youtube.com/watch?v=E84oLaMbuSw
I tutaj spróbujmy rozwiązać zadanie 2 na str 114 w waszych ćwiczeniach.
Dodatkowo w ramach utrwalenia słownictwa z zakresu zawodów musimy wybrać profesjonalistę, który prawdopodobnie zadałby nam to pytanie.
I na koniec rzecz najłatwiejsza, czyli rozkazy. Te w mowie zależnej wprowadzamy słowem 'to', które oznacza polskie 'aby'. "Usiądź!" zamienimy na On powiedział mi. abym usiadł ("Sit down!"- He told me to sit down.). Czasownik zostaje w formie bezokolicznika, więc nic z nim nie robimy. Bardzo podobnie jest w zakazach. Wprowadzamy je używając 'not to' czyli 'aby nie'. "Nie rozmawiaj!" zmienilibyśmy na Ona powiedziała' abym nie rozmawiał ("Don’t talk!"- She told me not to talk.).
I to właśnie przećwiczmy na zadaniu trzecim. Podane rozkazy i zakazy zamieńcie na mowę zależną z 'aby' lub 'aby nie'. (to/ not to).
Wszystkie podane zadania będziemy rozwiązywać w trakcie zajęć na grupie. Po ich wykonaniu, czyli w piątek do godziny 18.00 proszę przesłać mi zdjęcia z ich wykonaniem na adres mailowy .
Dla chętnych polecam ćwiczenia https://www.perfect-english-grammar.com/reported-speech-exercise-1.html
https://www.perfect-english-grammar.com/reported-speech-exercise-4.html
https://www.perfect-english-grammar.com/reported-speech-exercise-5.html
Na tej stronie macie możliwość samodzielnego sprawdzenia zadań. Chętnie odpowiem na wszelkie pytania.
Pozdrawiam serdecznie i miłej pracy życzę.
W razie pytań- zapraszam przez Librus, e-mail, grupę lub wiadomości prywatne na komunikatorze.
23.03
Topic: My plans and dreams- functions.
Na stronie 99 w waszych podręcznikach mamy wykaz funkcji związanych z mówieniem o planach i marzeniach. Są tu użyte czasy przyszłe, które powtórzyliśmy w rozdziale 5.
Proszę zapoznać się z wykazem i zapisać zwroty sprawiające Wam trudność.
Następnie wykonajcie w zeszycie zadanie 3 i 4 ( instrukcję jak przejść do słuchanek macie na wewnętrznej stronie okładki Waszego podręcznika). Ponadto wykonajcie zadania 1 i 2 na str. 117 w ćwiczeniach (wszystkie zadania obejmują podane funkcje).
Zadania spradzimy na grupie we wtorek rano.
W razie pytań- piszemy na grupie, Librusie lub mailu
Pozdrawiam.
Luiza Dworok
A wszystkich chcących zwiedzić Londyn- zapraszam na wirtualną wycieczkę- http://360.visitlondon.com/# lub https://www.youtube.com/watch?v=WFRR0zC70-0
24.03
Po zakończonym dziale: Ekologia -zrobicie sobie powtórki, aby przygotować się do sprawdzianu.
Proszę wejść na: https://epodreczniki.pl/a/ekosystem---wspolzaleznosc-srodowiska-i-organizmow/D17iBmqqS
Po przeczytaniu tematu, rozwiążcie test i sprawdźcie go sobie, aby dobrze nauczyć się.
24.03
Nadal powtarzajcie wiadomości o alkoholach i kwasach karboksylowych, dokańczajcie uzupełniać te tematy w zeszytach ćwiczeń, a chętni uczniowie niech rozwiązują w zeszytach te zadania, które są w podręczniku, a których nie rozwiązywaliśmy.
Temat : Amazonia
/1h/.Przeczytajcie uważnie tekst z podręcznika od str. 105 do str. 109 Opracujcie w zeszycie zagadnienia: Scharakteryzuj główne cechy klimatu w Amazonii. Wymień piętra roślinności w wilgotnym lesie równikowym. Podaj przedstawicieli flory i fauny w Amazonii.
Podaj przykłady gospodarczego wykorzystania Amazonii. Jakie są negatywne skutki wylesiania Amazonii? Uzupełnijcie tabelkę:
Zachęcam do zobaczenia lekcji na e.podręczniki.pl trzeba wejść w kształcenie ogólne, szkoła podstawowa, geografia jest tam dobrze opracowana lekcja Brazylia- eksploatacja lasów Amazonii. Zachęcam do zaglądania na tę stronę.
Dla chętnych: Możecie zrobić krzyżówkę z ciekawym hasłem na temat Amazonii.
To jest zadanie na ten tydzień. W przyszłym tygodniu poproszę o przesłanie wykonanych zadań / zdjęcia/.
Pozdrawiam. Renata Ucher
25.03
Temat: Początki opozycji demokratycznej w Polsce.
POCZĄTKI OPOZYCJI DEMOKRATYCZNEJ W POLSCE podr. 202-206
UCZEŃ:
Notatka do zeszytu:
W czerwcu 1976 roku doszło do protestów robotniczych, które były skutkiem ogłoszenia podniesienia cen. Mimo, iż władze wycofały się z podwyżek i nie użyły siły to uczestników protestów spotkały represje. Lata 70. w Polsce to narodziny opozycji demokratycznej w naszym kraju (KOR, ROPCiO, KPN). Powstał również tzw. „drugi obieg”, czyli nielegalny ruch wydawniczy. Ważnym momentem był wybór Karola Wojtyły na papieża 16 października 1978 r.
Proszę przesłać przez e-mail: do poniedziałku 30 marca odpowiedzi, w poniedziałek prześlę treści na następny tydzień.
Napisz co oznaczają skróty KOR, ROPCiO, KPN - określ cele tych organizacji, rok powstania, wypisz nazwiska działaczy. Wyjaśnij co to były: „ścieżki zdrowia” i „wilczy bilet”. Wszystko jest w podręczniku, nie trzeba szukać po Internecie.
24.03
Poniższe zadania można wydrukować/przepisać lub przesłać odpowiedzi na Zadania odnoszą się do tematu na Opór społeczny wobec komunizmu s. 166-170
Przypominam cały czas czytamy i utrwalamy lekcje z działu Polska po II wojnie światowej
Witold Pilecki |
Dowódca Kedywu AK, twórca organizacji „Niepodległość” |
Emil Fieldorf |
Żołnierz Szarych Szeregów, uczestnik powstania warszawskiego |
Jan Rodowicz |
As polskiego lotnictwa, uczestnik m.in. bitwy o Anglię |
Danuta Siedzikówna |
Uznawany za ostatniego żołnierza polskiego podziemia, zginął w 1963 r. |
Stanisław Skalski |
Żołnierz AK organizator siatki konspiracyjnej w KL Auschwitz |
|
Sanitariuszka AK, w śledztwie bita i poniżana, odmówiła zeznań |
Tekst A. Obwieszczenie
„Celem upamiętnienia ukonstytuowania się Sejmu Ustawodawczego i wyboru Prezydenta Rzeczpospolitej, Sejm uchwalił w dniu 22 lipca 1947 roku Ustawę o Amnestii. Ustawa ta umożliwia wszystkim tym, którzy bądź w kraju bądź za granicą, sprowadzeni na manowce, zwalczali ustrój demokratyczny Polski, zerwanie z ich dotychczasową przestępczą działalnością i powrót do normalnego życia i pełni praw obywatelskich”
Tekst B. Józef Światło o amnestii z 1947 r.
„W planie tym […] przyrzekano wszystkim, którzy się ujawnią, całkowitą bezkarność i całkowite równouprawnienie. Otóż tu stwierdzam z całą stanowczością, że tak zwany plan ujawnienia był tylko i wyłącznie pretekstem do ustalenia składu i organizacji Armii Krajowej po to, aby ją całkowicie, masowo zlikwidować. Zarówno w kierownictwie bezpieczeństwa, jak i w partii było ro jasno i wyraźnie postanowione. Wiem o tym, bo w r. 1946 brałem udział w specjalnej odprawie u wiceministra bezpieczeństwa […]”
23.03
Zapiszcie w zeszytach temat.
Thema: Ich will joggen! - wskazówki.
Znacie już odmianę czasowników modalnych. Macie je odmienione w prezentacji wysłanej wcześniej i na stronie 70 (podręcznik). Wiecie zatem, że "ICH WILL" oznacza chcę, a "DU MUSST" - oznacza musisz. Przepiszcie podany przykład:
- Ich will joggen - chcę pobiegać.
- Du musst in den Park gehen - musisz iść do parku.
Waszym zadaniem jest ułożenie minidialogów według podanego wyżej przykładu. W nawiasie napisałam wam wskazówkę. Zdanie pierwsze zawsze będzie się zaczynało od ICH WILL, a zdanie drugie od DU MUSST.
- in den Tennisclub (trzeba napisać, że musisz iść do klubu tenisowego).
ins Schwimmbad.
in die Reitschule,
ins Gebirge ( w góry),
in die Turnhalle,
in den Skatepark.
Zróbcie w ćwiczeniach, aby utrwalić czasowniki modalne zadanie 11 i 12 str. 35.
W ramach katechezy proszę do zobaczenia filmu "Christisada ".
W zeszytach zapisać temat: Moje zainteresowania - co lubię kim chcę być. Pod tematem własne przemyślenie. Na ocenę.
Zadania na kolejny tydzień 23.03-27.03
Dziewczyny każda ćwiczy na miarę swoich możliwości i posiadanych umiejętności.
Nie zapominamy na początku o rozgrzewce.
Wykonujemy tylko po dwa wybrane ćwiczenia z każdym przyborem. Butelkę z wodą zamienić na poj. 500ml-1l
Pamiętajcie o ćwiczeniach rozciągających na zakończenie ćwiczeń z przyborami.
Pamiętajcie aby odejść od komputera , telefonu i zrobić coś dla zdrowia - ruszajcie się !