Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Działania ekologiczne w marcu

Działania ekologiczne w marcu

9 Kwietnia 2022
Działania ekologiczne w marcu

Miesiąc marzec poświęciliśmy na przemyślenie naszych zachowań, aby wspomagać przyrodę. Zaczynamy od prostych działań, które pomnożone przez miliony obywateli przekładają się na solidne wsparcie naszej planety. Ucznioie swoje działania uzasadniają i warto z nimi się zapoznać. Życzę dobrej lektury i zachęcam wszystkich do działania.  

  • Jeżdżę rowerem, a nie autem, aby było jak najmniej zanieczyszczeń. Dzięki temu nie wytworzy się smog i nie powstaną kwaśne opady,który negatywnie wpływają na środowisko, np kwaśne deszcze niszczą produkty rolnicze (pomidory, ogórki), które się psują i gniją.
  • Nie spalam śmieci,tylko je segreguję i wkładam do odpowiednich worków. Dzięki temu nie zanieczyszczam powietrza trującymi substancjami.
  • Nasza rodzina nie używa sztucznych nawozów. Mamy swoje owoce i warzywa, więc chcemy, żeby były zdrowe i ekologiczne, dlatego nie „trujemy"roślin chemicznymi preparatami.
  • Zabieram na zakupy własną torbę, żeby nie pakować produktów w plastikowe torebki ze sklepu. Przyczyniam się do zmniejszenia produkcji plastiku,który jest niebezpieczny dla zwierząt (np. jakiś mały jeżyk może wejść do wyrzuconej przez człowieka reklamówki plastikowej i się udusić, bo mu zabraknie powietrza).
  • Podczas robienia zakupów sprawdzam, czy dany produkt jest oznakowany symbolem, który świadczy o pozytywnym wpływie na środowisko (np. opakowanie,które nadaje się do recyklingu). Ryan kl. V
  • Ograniczam zużycie plastiku i generowanie plastikowych odpadów, ponieważ używam butelki filtrującej wodę z kranu do wielokrotnego zastosowania (z wymiennymi filtrami), tym samym rezygnuję z kupowania wody butelkowanej, a plastik ode mnie nie trafi na wysypisko, gdzie będzie się rozkładał setki lat.
  • Ja i moja rodzina nie kupujemy kosmetyków z pilingiem stworzonym z małych, plastikowych kuleczek, dzięki czemu ograniczam dostawanie się ich do mórz i oceanów, a co za tym idzie, nie narażam wodnych organizmów na spożycie tych szkodliwych substancji i nie narażam ludzi, którzy często jedzą wodne organizmy.
  • Oszczędzam energię elektryczną w domu poprzez stosowanie żarówek energooszczędnych. Elektrownie nie muszą wtedy wytwarzać nadmiaru prądu i dodatkowo zanieczyszczać środowiska naturalnego. Świetlówki są przyjazne dla środowiska, gdyż wytwarzają małą ilość ciepła. Dodatkowo aż 90% zużytych świetlówek nadaje się do recyklingu.
  • Nie pozostawiam komputera w trybie czuwania (stand-by) W trybie czuwania telewizor zużywa średnio 45% energii. Dzięki temu oszczędzam energię, którą można wykorzystać dla ludzi bardziej potrzebujących.
    Remontując kuchnię, moi rodzice zakupili urządzenia elektryczne: lodówkę i piekarnik z oznaczeniem A+++ (na zielonym pasku), co oznacza urządzenia najbardziej efektywne energetycznie.
  • Chodzę po chodnikach, a nie po zieleni. Rośliny zielone podczas fotosyntezy wytwarzają dla ludzi tlen, dlatego dobrze, żeby było ich jak najwięcej. Mateusz kl VIII
  • Zabieranie na zakupy torby materiałowej zamiast kupowania sklepowych siatek jednorazowych, których zaledwie 10% podlega recyklingowi (rozkładają się kilkaset lat).
  • Zwracanie większej uwagi na kupowane produkty. Jeśli są oznaczone symbolami, które świadczą o ich pozytywnym wpływie na środowisko naturalne, są to wówczas produkty ekologiczne. Niektóre produkty niestety są testowane na zwierzętach lub ich opakowanie nie nadaje się do recyklingu.
  • Rezygnowanie z zakupu produktów, które są zbędne. W ten sposób, będąc świadomymi konsumentami, możemy chronić środowisko.
  • Zakręcanie wody, gdy nie jest już potrzebna, dokręcanie kranów, krótki prysznic zamiast długiej kąpieli- w ten sposób oszczędzamy wodę, która jest niezwykle cenna. Ania kl VIII
  • Zakręcam wodę w kranie po zakończeniu mycia rąk. W ten sposób oszczędzam wodę.
  • Używam toreb materiałowych, nie plastikowych, ponieważ te, ze sztucznego tworzywa, szkodzą środowisku.
  • Używam bidonu, którego nie muszę wyrzucić po jednym użyciu, co sprawia, że produkuję mniej śmieci.
  • Jeśli nie korzystam ze swoich zabawek i gier, oddaję je komuś, zamiast wyrzucać. Przyczyniam się do ochrony zasobów środowiska naturalnego, przy okazji sprawiam komuś przyjemność.
  • Ograniczam produkcję CO2 poprzez używanie roweru. Jak najczęściej poruszam się pieszo. Jakub kl VII
  • Kupując ubrania, zwracam uwagę na jakość materiału, z którego są wykonane, aby jak najdłużej mi służyły. Produkcja ubrań, oprócz ogromnej emisji gazów cieplarnianych, pochłania duże ilości wody. Do wód i ziemi trafiają również chemikalia używane do ich farbowania.
  • Ograniczam korzystanie z torebek foliowych, ponieważ do ich produkcji wykorzystuje się ropę naftową i emituje tlenki węgla.
  • Oddaję do naprawy sprzęt elektroniczny - często uszkodzenia są łatwe do usunięcia I nie ma potrzeby inwestować w nowe, ponieważ koszty, jakie ponosi środowisko w związku z produkcją i dystrybucją, są wysokie.
  • Stosuję akumulatorki zamiast baterii jednorazowych- ograniczam ilość szkodliwych odpadów (metale ciężkie).
  • Kupuję napoje i wodę w szklanych butelkach zwrotnych. Ograniczam produkcję butelek jednorazowego użytku. Więcej energii przeznaczonej na ich produkcję, to więcej emisji gazów cieplarnianych. Wojtek kl VIII
  • Zabieram na zakupy torbę uszytą z tkaniny. Do jej uszycia mogę wykorzystać ubrania, których już nie noszę. Wiem, że plastikowa reklamówka rozkłada się 400lat.
  • Zamiast baterii stosuję akumulatorki, które są odporne na wycieki szkodliwych substancji.
  • Apeluję, aby mniej soli używać do odśnieżania schodów i chodników. Sól przedostaje się do gleby - szkodzi roślinom i zwierzętom.
  • Nie myję naczyń pod bieżącą wodą. Napełniam zlew lub zmywarkę do pełna - oszczędzam wodę.
  • Do mycia naczyń używam detergentów biodegradowalnych - czytam etykiety, by chronić wodę i glebę. Alicja kl VII
  • Segreguję śmieci! To łatwy sposób, by zwykłe śmieci zmienić na surowce wtórne. Sama niektóre odpady wykorzystuję - pudełeczka do celów plastycznych, a plastikowe zakrętki przekazuję na cele charytatywne
  • Używam opakowań wielorazowych, noszę do szkoły bidon.
  • Oszczędzam energię! Gdy wychodzę z pokoju, wyłączam komputer i gaszę światło - pomagam ograniczyć emisję tlenków: węgla, siarki i azotu, które szkodzą środowisku.
  • Nie wyrzucam zabawek. Moje książki, misie i gry oddaję młodszym dzieciom. Chronię środowisko od niepotrzebnych śmieci.
  • Zwracam uwagę osobom, które śmiecą, bo trzeba reagować, aby mieć czysto w swoim otoczeniu. Weronika  kl VII
  • Oszczędzam wodę: zamiast kąpieli w wannie (120l wody) biorę szybki prysznic.
  • Zużyte baterie wyrzucam do pojemników w punktach zbiórki. Nigdy nie wrzucam do odpadów mieszanych, ponieważ wydzielają toksyczne związki i mogą skazić glebę.
  • Zamiast dezodorantu używam antyperspirantu w kulce, który zawiera freony. Dzięki temu przyczyniam się do spowolnienia rozrastania się dziury ozonowej.
  • Do szkoły będę jeździć na rowerze. W ten sposób wpływam na jakość powietrza - będzie mniej spalin samochodowych.
  • 2 razy w tygodniu jem mięso. Do wyprodukowania 1 kg wołowiny potrzeba aż 14 500l wody. Odchody tych zwierząt zawierają metan - gaz cieplarniany. Tymon kl VII
  • Plastikowe butelki wrzucam do specjalnych pojemników, ale bez nakrętek, które są wykonane z cenniejszego i łatwiejszego do przetworzenia tworzywa.
  • Kiedy idę na zakupy, zabieram torbę wielokrotnego użytku, a nie raklamówki z tworzywa sztucznego. Chronię środowisko: zwierzęta po zjedzeniu plastiku umierają.
  • Zadbam o czyste powietrze - zasadzę rośliny, które oczyszczają powietrze i dostarczają tlen.
  • Kupuję używane ubrania. Na wyprodukowanie 1 kg materiału z bawełny potrzeba 20 tys. litrów wody i nawozy sztuczne. Dodatkowo zanieczyszczeniem są barwniki często toksyczne. Daria kl V
  • W moim domu używamy żarówek energooszczędnych. W pomieszczeniu, gdzie nas nie ma, nie zapalamy światła, bo wiem, że elektrownie w Polsce są na węgiel. W ten sposób zmniejszę spalanie węgla  i przyczynię się do mniejszej emisji zanieczyszczeń.
  • Nie myję naczyń pod bieżącą wodą, zbieram naczynia i wkładam do zmywarki, pamiętając, by zmywarkę włączyć, gdy jest już pełna. Wiadomo, że zasoby wody słodkiej kurczą się. Jeśli każdy z nas będzie oszczędzać, dłużej będziemy ją mieli.
  • Mam przydomowy ogródek. Wyhodowane przeze mnie  warzywa są bez nawozów I dlatego  są zdrowsze, na wyciągnięcie ręki, a ich  uprawianie daje mi dużo satysfakcji. Wodę do podlewania ogrodu mamy ze zebranej deszczówki. Więcej wody do picia zostanie dla ludzi.
  • Moja mama zamieniła faktury papierowe na elektroniczne, w ten sposób oszczędza papier jak również czas, ponieważ rachunki płaci drogą elektroniczną. Papier wytwarza się z drzew, więc faktury elektroniczne ograniczają wyrąb drzew, które produkują tlen i niwelują dwutlenek węgla. Paulina  kl V
  • Wybierzmy transport przyjazny dla środowiska.
    Powinniśmy wybierać ekologiczny transport, który nie wytwarza zbędnych substancji tworzących później smog, ponieważ wdychając go, trujemy swój organizm.  Aby tego uniknąć, należy zmienić środek komunikacji  na jazdę rowerem, jazdę na rolkach, hulajnodze czy różnego rodzaju deski. Ekologiczne auta to m.in. auta elektryczne bądź hybrydowe.
  • Zadbajmy o rośliny. Według mnie nie powinniśmy niszczyć trawników, jeżdżąc po nich autem bądź innym pojazdem, ponieważ niszczy to glebę, która tam się znajduje.
  • Segregujmy śmieci!
    Segregowanie śmieci jest bardzo ważne, ponieważ, gdy to robimy, to ratujemy środowisko. Pamiętajmy, że wyróżniamy 5 pojemników do segregacji:
    odpady zmieszane,
    odpady BIO,
    papier i tektura,
    szkło i opakowania szklane,
    metale i tworzywa sztuczne.
  • Oszczędzajmy wodę. Podczas, gdy myjemy zęby, zostawiamy odkręcony kurek, nie róbmy tak! Najlepiej zakręcić kran, to samo robimy przy myciu rąk. Nauczmy się tego! Przez to możemy zaoszczędzić nawet do 90 litrów wody tygodniowo.
  • Nie wyrzucajmy plastików do mórz i oceanów, ponieważ zabija to zwierzęta, które w nich  żyją.  Weronika kl VIII

Iwona Figiel

do góry