Jak zapamiętać bohaterów lektury?
15 Listopada 2019W trakcie lekcji języka polskiego uczniowie często stają przed niełatwym zadaniem. Powinni zapamiętać treść lektury, bohaterów, tematykę, a także umieć wypowiedzieć się na zadany temat w określonej formie. Aby ułatwić realizację tego zadania, podczas omawiania lektury „Ten obcy” uczniowie klasy 6a zostali postawieni przed wyzwaniem: musieli odkryć prawdę o głównym bohaterze. W tym celu została wykorzystana metoda „logicznej gałązki”, rozwijająca umiejętność krytycznego i logicznego myślenia. Uczniowie najpierw gromadzili cechy tytułowego bohatera, segregowali i porządkowali je, układali zdania z cechami, a następnie tworzyli logiczny schemat, który pozwolił dojść do konstruktywnej opinii o Zenku Wójciku. Dzięki tej metodzie została również uporządkowana wiedza na temat tworzenia charakterystyki i rozwinięta umiejętność uzasadniania cech. Aby bohaterowie lektury pozostali w pamięci na dłużej, na zajęciach podsumowujących lekturę uczniowie stworzyli plakaty prezentujące dalsze dzieje postaci. Dzieci puściły wodze fantazji, a powstałe prace wzbudzały duże zainteresowanie. A kolejne wyzwania czekać będą przy następnej lekturze…
Mirella Markowska