Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Lekcja otwarta dla nauczycieli i uczniów klasy 6c /Warsztaty

Lekcja otwarta dla nauczycieli i uczniów klasy 6c 

16 Maja 2023
Lekcja otwarta dla nauczycieli i uczniów klasy 6c 

Częścią pracy nauczyciela jest nieustanne doskonalenie się w różnych obszarach edukacyjnych. Jako nauczyciele współorganizujący proces kształcenia uczniów z różnymi niepełnosprawnościami przeprowadziłyśmy warsztaty edukacyjne dla uczniów klasy 6c oraz obecnych w tym dniu nauczycieli na temat tolerancji, akceptacji, empatii oraz wzajemnego szacunku. Spotkanie miało charakter warsztatowy i zostało podzielone na trzy panele.  

Pierwszy z nich dotyczył zrozumienia istoty niepełnosprawności, postrzegania jej przez osoby pełnosprawne, jak i niepełnosprawne, po to by pokazać wszystkim, że niepełnosprawność wcale nie musi definiować człowieka.  

Na początku uczniowie zobaczyli film z udziałem słynnego australijskiego mówcy Nicka Vujicic’a pt. „Przemowa o nękaniu w szkole”. Nick jest osobą, która urodziła się z rzadką chorobą, czyli całkowitym wrodzonym brakiem kończyn. Mimo tego udało mu się osiągnąć światowy sukces, założyć rodzinę i wieść szczęśliwe życie. Nie była to oczywiście łatwa droga, o czym mówił, ale dzięki wsparciu rodziców oraz dobrych ludzi, którzy stanęli na jego drodze, osiągnął sukces.  

Drugi panel - "Zrozumienie" - związany był z przedstawieniem sytuacji, w których uczniowie mogli doświadczyć na sobie trudności, jakie napotykają na co dzień osoby z różnymi niepełnosprawnościami.  

Uczniowie mogli przekonać się, jak trudno jest przejść wyznaczoną trasę osobie niewidomej bądź na wózku inwalidzkim. Sprawdzili, ile wysiłku i koncentracji należało włożyć w to zadanie, by móc zakończyć je sukcesem. Poznali także sposoby na rozpoznawanie banknotów oraz monet, które pozwalają niewidomym funkcjonować w społeczeństwie samodzielnie. 

Doświadczyli oni także trudności związanych z całym szeregiem nadwrażliwości zmysłowych, po to, by zrozumieć zachowanie osób w spektrum autyzmu. Notowanie w hałasie, zapachy, które mieszały się z sobą, jaskrawe światło - wcale nie sprzyjało to wykonywaniu poleceń. 

I choć warsztaty miały charakter jedynie symulacyjny, a doświadczane trudności miały miejsce jednorazowo, to świadomość tego, że osoby z niepełnosprawnościami borykają się z nimi w każdej sekundzie swego życia, została z nimi. 

Panel trzeci - "Akceptacja" - pokazał, że nasi uczniowie nie są obojętni na krzywdę innych. W dyskusji „Co ja mogę zrobić, by pomóc osobie niepełnosprawnej?” wskazywano wiele rozwiązań, jak np. pomoc w zakupach, wstawienie się za osobą, gdy ta jest szykanowana, wezwanie pomocy, gdy sam nie jestem w stanie stawić czoła problemowi.  

Warsztaty spotkały się z pozytywnym odbiorem uczniów, jak i nauczycieli. Dodatkowo dla nauczycieli została opracowana prezentacja ze wskazówkami do pracy z uczniami w spektrum autyzmu. 

Warsztaty

Magdalena Styl, 

Agnieszka Ścibiorska 

do góry