Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka na lekcjach wychowawczych
2 Grudnia 2019W celu uczczenia Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka i trzydziestej rocznicy uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka zostały przeprowadzone lekcje wychowawcze pod hasłem przewodnim: „Dla każdego dziecka, dzieciństwo”.
Lekcje były bardzo różnorodne i interesujące. Uczniowie poznali na przykład historię dzielnej Malali - pakistańskiej dziewczynki, która piętnowała talibów i krytykowała pakistańskich polityków, opowiadając się za prawem dziewcząt do nauki i wolności. Nie zakrywała swojej twarzy, jak to robiły jej szkolne koleżanki. Została za to postrzelona w twarz przez terrorystów i cudem przeżyła. Malala stała się symbolem odwagi i walki o prawa dziecka.Na lekcjach zaprezentowano również krótkie filmy o prawach dziecka i wyciągnięto wnioski z przedstawionych scenek. Uczniowie losowali prawo dziecka i tłumaczyli,co ono dla niego oznacza. Następnie na swojej odrysowanej dłoni zapisywali je i przypinali na gazetce. Uczniowie rysowali też prace plastyczne przedstawiające poszczególne prawa dziecka. Wykonywali plakaty obrazujące najważniejsze według uczniów prawa. Z prac uczniów powstała piękna wystawa. Ciekawym pomysłem było projektowanie buzi emotikona do wylosowanego prawa. Z kolei w innej klasie uczniowie mieli powiedzieć, jakie prawa dziecka zostały złamane w czterech baśniach: "Kopciuszek", "Jaś i Małgosia", "Calineczka" i "Dziewczynka z zapałkami". Zaśpiewano również piosenki o prawach dzieci. Niektóre zajęcia przeprowadzane były w oparciu o quizy Kahoot: "Wprowadzenie do praw dziecka", "Dowiedz się więcej o prawach dziecka", "Zostań ekspertem w zakresie praw dziecka". W jednej z klas odbyło się ciekawe ćwiczenie z balonami, które symbolizowały prawa dziecka. Pod wpływem wzajemnego popychania niektóre z balonów pękały. Uczniowie mówili, jak się czuli, gdy ich balony pękały. Wniosek z lekcji była taki, że nie można łamać praw drugiego człowieka.
Opisane lekcje wychowawcze były doskonałym momentem, aby zatrzymać się na chwilę i z bliska spojrzeć na świat oczami dziecka. Łączyliśmy się z wszystkimi dziećmi, uświadamiając sobie, że każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa.
Daria Zdrojewska-Kuc