"Na czym polega sukces edukacyjny fińskiej szkoły"
28 Października 2019"Na czym polega sukces edukacyjny fińskiej szkoły"
Pod takim tytułem w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim odbyła się konferencja, w której uczestniczyły również nauczycielki skrzyszowskiej podstawówki: Anna Laskowska, Weronika Wnuk-Czerwicka, Agnieszka Leśniak i Renata Parus. Prowadząca, Tina Malste, to nauczyciel z ogromnym doświadczeniem, pedagog i projektant edukacji. W ciągu całej swojej kariery intensywnie angażowała się w opracowywanie nowych rozwiązań edukacyjnych w szkołach fińskich i światowych. Obecnie mieszka w Finlandii, ale pracowała również w międzynarodowej szkole w Chinach, brała udział w partnerskim projekcie "Emirati-Finlandia" w Abu Dhabi. Obecnie praca zawodowa przywiodła ją do Polski, gdzie między innymi, korzystając z zaproszenia władz naszego powiatu, spotkała się z nauczycielami, by opowiedzieć, na czym polega sukces edukacyjny fińskiej szkoły.
Fińskie podejście do edukacji jest znane na całym świecie przede wszystkim dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, zarówno z poziomu zarządzania oświatą jak i metod edukacyjnych. Według Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) uczniowie fińscy wykazują się jednym z najwyższych wskaźników poziomu umiejętności na świecie. Warte podkreślenia jest to, że w Finlandii w ciągu roku poświęca się na naukę, w porównaniu do innych krajów, relatywnie mało czasu. Proces nauczania jest mocno zindywidualizowany, nie ma sprawdzianów, kartkówek, a uczniowie podchodzą do swojego pierwszego egzaminu dopiero pod koniec edukacji drugiego stopnia (ok. 16. roku życia). Wśród fińskich dzieci czytanie książek cieszy się dużą popularnością. Znajduje to odzwierciedlenie w wysokich notach uzyskanych
w czytaniu ze zrozumieniem i interpretacji czytanego tekstu. W Finlandii stawia się na wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy. Uczniowie rozwiązują problemy i radzą sobie z trudnymi sytuacjami, pracując w grupach, często metodą projektów, które mają na celu uczyć od najmłodszych lat współpracy i współdziałania a nie rywalizacji. Wszystko to dzieje się w specjalnie zaprojektowanej i wyposażonej zgodnie z potrzebami ucznia przestrzeni szkolnej. Prawie wszystkie elementy
wyposażenia są ruchome tak, by aranżować miejsce optymalnie sprzyjające realizacji założonych przez nauczyciela celów. Uczeń jest odpowiedzialny za swój proces edukacyjny i ma tego pełną świadomość. Nauczyciele bardzo rzadko zadają swoim uczniom prace domowe, gdyż potrafią tak wykorzystać czas poświęcony na lekcje, by założone cele zostały w pełni osiągnięte.
W Finlandii nauczyciele stanowią bardzo ważną grupę społeczną. Uważa się ich za ludzi o ugruntowanej pozycji społecznej. Cieszą się oni wielkim szacunkiem rodziców i uczniów. Praca nauczycieli w Finlandii, dzięki zaufaniu społeczeństwa do nich, rzadko podlega kontroli.
Wszystkich tych, którzy nie mogli uczestniczyć w tej ciekawej konferencji, a chcieliby poznać sekrety fińskiej edukacji, odsyłamy do lektury książki, którą napisał pracujący w tym kraju Amerykanin Timothy D. Walker "Fińskie dzieci uczą się najlepiej".
W imieniu uczestniczek konferencji
Renata Parus