Projekt „Lekcje z emocjami” w klasach szóstych SP w Skrzyszowie
22 Października 2019Uczniowie klas szóstych powoli wkraczają w trudny czas dojrzewania. To już nie dzieci, ale jeszcze nie całkiem młodzież… Młodzi ludzie kształtują swoją osobowość, próbują odnaleźć się w grupie rówieśniczej, szukają akceptacji innych. Towarzyszą im często silne emocje, huśtawka nastrojów.
W październiku 2019 r. klasy szóste SP w Skrzyszowie przystąpiły do realizacji projektu „Lekcje z emocjami” w ramach współpracy z Fundacją Uniwersytet Dzieci. Projekt składa się z 8 lekcji, których tematyka realizowana będzie na lekcjach wychowawczych w ciągu najbliższych miesięcy. Nadrzędnym celem projektu jest oswojenie emocji, nauczenie dzieci, jak rozpoznawać swoje uczucia i jak je wyrażać, nie krzywdząc innych. Ponadto uczniowie realizując poszczególne zadania, rozwiną swoją empatię, samoświadomość, nauczą się akceptować trudne uczucia.
Podczas pierwszych zajęć zrealizowano następujące tematy: Dlaczego czasem lepiej w drużynie? (kl. VIa), Jak stworzyć zespół? (kl. VIb), Jakie są moje talenty i mocne strony? (kl. VIc). Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podjęli się wykonania zadań. W klasie VIa podzieleni na grupy najpierw projektowali, a następnie tworzyli model nowoczesnej maszyny, która ma polepszyć życie ludzi. Kreatywność była ogromna i wspaniała - powstałe prototypy były przemyślane i dopracowane. Uczniowie przy okazji zmierzyli się z koniecznością współpracy w grupie, podporządkowania się decyzjom lidera, rozwijali umiejętność dochodzenia do kompromisu i kontrolowania swoich emocji. Cel postawiony przed drużyną nakazywał podjęcie współpracy, opanowanie stresu. Na kolejnych zajęciach nastąpiła prezentacja modeli. Wszystkie grupy doskonale wywiązały się z zadania, choć uczniowie przyznawali, że często relacje między członkami drużyny utrudniały im pracę i realizację celu. Podobnie było w klasie VIb, która stanęła przed nietypowym zadaniem - na pewien czas stali się rozbitkami, których samolot roztrzaskał się na pustyni. W grupach po wielu burzliwych konsultacjach musieli określić, jakie przedmioty będą im najbardziej potrzebne do przeżycia. Często trzeba było znaleźć mocne argumenty, które będą przekonywające dla pozostałych osób z drużyny. Ograniczenie czasowe dodatkowo potęgowało emocje. Podczas podsumowania zadania uczniowie określali również, jakie role pełnili w grupie, czy wolą pracę indywidualną czy grupową.
Z kolei klasa VIc skupiła się na swoich mocnych stronach i talentach. Uczniowie poznali życiorysy słynnych osób, które bezbłędnie przyporządkowali do podanych nazwisk. W kolejnym zadaniu próbowali określić, co może być ich własnym sukcesem. Choć młodzi ludzie są bardzo żywiołowi i zawsze mają wiele do powiedzenia, nazwanie i określenie tego, z czego mogą być dumni, przysporzyło im sporo problemów. Szukali wielkich osiągnięć i czynów, nie zwracając uwagi na to, co udaje im się każdego dnia, w codziennych sytuacjach, w których czegoś nowego się nauczą, naprawią swój błąd, zrobią coś dobrego. Mają przed sobą trudne zadanie do wykonania - uświadomienie sobie, że należy cieszyć się nawet z drobnych osiągnięć. To one z jednej strony są sukcesem, a z drugiej stanowią stopień na drodze do realizacji większego celu.
Projekt uczniowie realizują wraz z wychowawczyniami: p. Justyną Reclik, Małgorzatą Sich-Świtałą i Mirellą Błatoń-Markowską, która jest również koordynatorem projektu w szkole.