Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Aktualności/Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

30 Marca 2020
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony w 2007 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru, by zwrócić uwagę na dyskryminację i izolację społeczną ludzi dotkniętych autyzmem oraz w celu podnoszenia świadomości społecznej.

Autyzm wczesnodziecięcy jest jednym z cięższych zaburzeń, a nie jak powszechnie się uważa chorobą. Nie ma leku na autyzm. Z autyzmu się nie wyrasta, zostaje na całe życie. Osoby z autyzmem charakteryzuje duża różnorodność przejawianych cech, od łagodniejszych, zbliżonych obrazem klinicznym do Zespołu Aspergera, po głębokie, gdy dziecko niemal nie nawiązuje kontaktu z otoczeniem. W odróżnieniu do dzieci zdrowych, tzw. neurotypowych, dzieci autystyczne i z Zespołem Aspergera funkcjonują nieco odmiennie w środowisku domowym i szkolnym. Niestety do tej pory nie ma jednoznacznej odpowiedzi na temat przyczyn powstania autyzmu, a jego symptomy ujawniają się jeszcze przed ukończeniem 3. roku życia. Do osiowych objawów należą trudności komunikacyjne, społeczne oraz emocjonalne. Pierwszymi symptomami, które powinny zwrócić uwagę rodziców, mogą być: brak reakcji na swoje imię, występujący w mowie regres, funkcjonowanie dziecka na poziomie niższym niż jego wiek, stereotypie ruchowe, echolalie, nadmierne przywiązanie do przedmiotów, nieadekwatne reakcje do sytuacji, zaburzenia sensoryczne (nadwrażliwość lub podwrażliwość na dźwięk, dotyk, zapach, smak), trudność w akceptowaniu zmian, brak zabawy tematycznej. Gdy jakieś zachowanie dziecka budzi wątpliwości, nie należy zwlekać z szukaniem pomocy u specjalistów. Wczesna diagnoza jest szansą na lepsze funkcjonowanie dziecka.

Mimo iż Zespół Aspergera uznawany jest za lżejszą odmianę autyzmu, to funkcjonowanie tych dzieci również wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Dzieci z Zespołem Aspergera cechują się dużą wrażliwością emocjonalną, trudniej im znosić porażki, mają zaniżoną samoocenę, mają trudności w nauce, z myśleniem abstrakcyjnym, koordynacją wzrokowo-ruchową, koncentracją uwagi, interakcjami społecznymi, przez ubogi system kodów społecznych i trudności w odczytywaniu emocji. Wszystkie te cechy znacznie utrudniają im funkcjonowanie w społeczeństwie. Świat tych dzieci jest trudny do zrozumienia przez innych, stąd często postrzegani są jako „kosmici”, „dziwacy”.

Kontakty z dziećmi ze spektrum autyzmu bardzo często wywołują w nas strach, wygodniej nam wtedy uciec. Ten lęk wynika często z niewiedzy, która prowadzi do pogłębiania izolacji społecznej dzieci, ale także ich rodzin. Nie bójmy się osób z autyzmem! Wystarczy poznać, zrozumieć i zaakceptować, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy!

Chcąc przybliżyć temat autyzmu, zachęcam do zapoznania się z filmikiem „Tacy jak Wy - Autyzm”, który najlepiej pokazuje sposób funkcjonowania dzieci i ich rodzin.

https://www.youtube.com/watch?v=vBxGaAj9ke4&feature=emb_share&fbclid=IwAR0j2jEQtn8eBMx2Thl-JVBtLCnq7lVyDMmG-F0tH5tZlQWrkQN5z3MFXTI

Magdalena Syrek

autyzm

do góry