Święto kreatywności w naszej szkole
19 Września 2022
Wszystko zaczęło się od autora Petera H. Reynoldsa, który na początku XXI wieku napisał książkę „The Dot” - „Kropka”. Poświęcił ją swojemu nauczycielowi matematyki z siódmej klasy, panu Matsonowi, ponieważ bardzo wiele mu zawdzięczał. Książka „Kropka” przedstawia historię małej, nieśmiałej dziewczynki o imieniu Vashti, która nie wierzy w swoje możliwości, jest przekonana, że nie umie rysować, dlatego na zajęciach plastycznych nawet nie otworzyła przybornika. Kiedy na lekcji plastyki nie ma pomysłu na rysunek, nauczycielka cierpliwie czeka i mówi: „Postaw tu kropkę i zobaczymy, co się stanie…” Jeśli ktoś nie zna jeszcze historii Vashti - to teraz jest ten moment, żeby się dowiedzieć, co się stało, biorąc samemu książeczkę do ręki. To wspaniała książka o sile, talencie, kreatywności, pomysłowości i mocy, które drzemią w każdym z nas. Czasem musimy tylko dostać odpowiedni bodziec lub trafić na właściwą osobą, która nas pokieruje. Książka pomaga uwierzyć w siebie. Jest mądra, ciepła i zabawna. Tytułowa kropka jest symbolem talentu, pasji, rozwiniętych skrzydeł… Kropka z książeczki o Vashti stała się też pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji - Międzynarodowego Dnia Kropki, obchodzonego od 2008 roku zawsze 15 września. W naszej szkole już od kilku lat obchodzimy to święto pomysłowości i kreatywności. W tym roku zaprosiliśmy uczniów do wzięcia udziału w kropkowej rewii mody. Trzeba przyznać, że niektórzy wykazali się niezwykłą kreatywnością, tworząc własne kropkowe bluzki. Praktycznie na każdej lekcji, na każdym przedmiocie nauczyciele zaproponowali swoim podopiecznym ciekawe zajęcia związane z kropką, dzięki czemu nawet lekcje matematyki, fizyki, angielskiego czy polskiego nie były nudne. I tak młodsi uczniowie kropkowali plasteliną swoje imiona alfabetem Braille,a, tworzyli swoje dzieła sztuki z kropek, wyklejali sowy kolorowymi kropkami, wykonywali winogrona z wacików i mieli wiele innych ciekawych zabaw. Starsi malowali obrazy w technice Puentylizmu, łączyli kropki, dzięki czemu powstawały obrazy ukazujące znane postacie czy miejsca. Na matematyce w klasie 4. rozwiązywaliśmy zadania dotyczące rachunków pamięciowych, zagadnień o ile mniej/więcej, ile razy mniej/więcej, z kolei w klasie 5. krzyżówkę oraz zadania dotyczące kolejności wykonywania działań, porównywania ułamków oraz zadania z treścią - a wszystko z kropkami w tle. Były więc kropki na żyrafie, sukienkach, wielkie kropkowe gąsienice rachunkowe i wiele innych. Na lekcjach fizyki w klasach 8. uczniowie dowiedzieli się, że pojęcie kropki istnieje również w fizyce - kropki kwantowej. Ponadto tworzyli portrety znanych fizyków, łącząc kropki. Uczniowie mogli też wziąć udział w zabawie „Znajdź kropkę”, polegającej na poszukiwaniach ukrytych przez panią z biblioteki kropek. Nagrodą były cukierki. Oczywiście nie obyło się bez czytania i projekcji filmu o Vashti. Efekty pracy na kropkowych lekcjach można zobaczyć w galerii. Zapraszamy!
Dzień Kropki
I.Brudny