5b
Język polski
07.04.20 (2 lekcje, termin realizacji: 07.04.2020 i 08.04.2020)
Dzień dobry piątoklasiści!
Dziś przygotowałam dla Was 2 lekcje ( na dziś i jutro) poświęcone polskiej legendzie. Mam nadzieję, że pamiętacie legendy, które poznaliśmy w 4 klasie, a teraz poznacie kolejną. Zapiszcie w zeszycie z literatury temat z 2 numerami lekcji i z datami 07.04.2020 i 08.04.2020:
Temat: Poznajemy Wandę, co nie chciała Niemca.
Wtorek:
- Otwórz podręcznik na str. 148-151 ( przeczytaj polecenia, które wpiszę poniżej, a potem możesz wyłączyć komputer, nie będzie Ci już potrzebny),
- Przeczytaj ze zrozumieniem legendę „ O Wandzie, co nie chciała Niemca ” (włącznie z objaśnieniami),
- Naucz się ją opowiadać,
- Opowiedz ją mamie albo tacie.
- Do zeszytu wpisz przypomnienie ze str. 151 i ustnie zrób zad.3.
Środa:
- Otwórz podręcznik na str. 148 - 150 i przypomnij sobie legendę, którą przeczytałeś wczoraj.
- Wpisz do zeszytu plan wydarzeń w 11 punktach - kolejne punkty zacznij wyrazami, które widzisz poniżej na zdjęciu:
Ani we wtorek, ani w środę nie musisz wysyłać mi żadnego zadania, zamiast tego prześlij drogą elektroniczną bliskiej osobie / osobom życzenia z okazji zbliżających się świąt Wielkiej Nocy ( pisząc życzenia, wykorzystaj to, czego się nauczyłeś na lekcji o dedykacji, umiesz już też przesyłać załączniki, więc możesz dołączyć własnoręcznie narysowaną kartkę ).
A ja na nadchodzące świąteczne dni życzę Wam i Waszym Rodzinom przede wszystkim zdrowia i nadziei, ale też dużo radości ze wspólnie spędzanego czasu.
Dla członków Koła Żywego Słowa prześlę dziś wiadomość na librusie.
06.04.20 (1 lekcja, termin realizacji: 06.04.2020)
Dzień dobry piątoklasiści!
Witam Was w nowym tygodniu, w którym spotkamy się tu 2 razy ( dziś i we wtorek ), a potem zaczynamy ferie świąteczne. Na dobry początek tego krótkiego tygodnia mam dla Was wiersz M. Rusinka:
Hawana jest rozchichotana, uśmiechnij się i Ty!!! Na dziś przygotowałam lekcję z literatury. Zapiszcie w zeszycie z literatury temat z datą : 06.04.2020 :
Temat: Jak napisać dedykację?
- Otwórz podręcznik na str. 298 i przeczytaj uważnie wszystkie informacje o dedykacji.
- Do zeszytu zrób zad.1/298.
- Otwórz ćwiczenia na str. 135-136 i wykonaj zad.2,3,5.
Pod dzisiejszą lekcją zamieszczam ćwiczenie dla uczniów uczęszczających na zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z j. polskiego:
- Jeśli masz drukarkę, wydrukuj kartę pracy, pokoloruj, wklej ją do zeszytu i wyślij mi zdjęcie na adres: do środy.
- Jeśli nie masz drukarki, nic się nie martw - przepisz do zeszytu wszystkie kolory znad pisanki i dopisz do nich wyrazy z pisanki, które byś nimi pokolorował, potem prześlij mi zdjęcie na adres: do środy.
- Jeśli nie chodzisz na zajęcia, a masz ochotę pokolorować pisankę, zapraszam do zabawy!
Następną wiadomość zamieszczę we wtorek ( będą to 2 lekcje).
02.04.20 (2 lekcje, termin realizacji: 02.04.20 i 03.04.20 )
Dzień dobry piątoklasiści!
Dziś spotykamy się tu po raz ostatni w tym tygodniu, przygotowałam dla Was 2 lekcje ( na dziś i jutro), które będą podsumowaniem mitów. Zapiszcie w zeszycie z literatury temat z 2 numerami lekcji i z datami: 02.04.20 i 03.04.20:
Temat: Pijemy nektar, jemy ambrozję i zbieramy laury.
Czwartek:
- Otwórz podręcznik na str. 230 i 231 ( przeczytaj polecenia, które wpiszę poniżej, a potem możesz wyłączyć komputer, będzie Ci dopiero potrzebny do wysłania zadania na plusa):
- Przeczytaj ze zrozumieniem wiadomości z tematu: „Mitologia na językach” i przyjrzyj się ilustracjom na planszy,
- Przepisz do zeszytu związki wyrazowe = frazeologizmy pochodzące z mitologii i ich współczesne znaczenie ( przy każdym obrazku jest to druga kropka) ,
- Zrób do zeszytu zad. 1 ze strony 232
- Lubisz rysować/ malować? Jeśli tak, to możesz przyjemnie spędzić czas i otrzymać plusa. Na kartce A4 narysuj/ namaluj ilustrację do wybranego fragmentu jednego z poznanych mitów, na dole kartki dopisz tytuł, wyślij mi na maila zdjęcie, a następnie wklej kartkę do zeszytu ( to jest zadanie tylko dla chętnych - czas do piątku do godz. 9.00 - za otrzymane zdjęcia wpiszę plusy, a także przekażę Wasze prace Pani Cudnowskiej, która zamieści je na stronie szkoły, możesz więc przysłać 2 zdjęcia - na jednym będzie Twoja praca, a na drugim Ty ze swoją pracą ).
- Czy pamiętasz muzykę, której słuchaliśmy, poznając pierwszy mit? Udostępniam link : https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA&list=RDGRxofEmo3HA&start_radio=1&t=0
Może wysłuchanie utworu Vivaldiego uprzyjemni Ci dzisiejszą lekcję? A może zainspiruje do wykonania zadania na plusa?
Piątek:
Dziś czas na powtórkę:
- Otwórz podręcznik na str. 241 -242 .
- Przeczytaj uważnie tekst i do zeszytu wpisz odpowiedzi do zad.1,2, 3,4,5,6, 7,8 ( w zad. 1,2,4,5 nie przepisuj zdań, nie rysuj tabelek , wpisz tylko właściwe litery) - to jest zadanie obowiązkowe, za które otrzymasz ocenę, za wszystkie zadania możesz zdobyć 10 punktów =100% - masz na to czas do poniedziałku do 9.00.
Życzę owocnej pracy i pozdrawiam ciepło!
Pamiętaj, żeby w każdej wysyłanej wiadomości w okienku „temat” wpisać: j.polski, Twoja klasa, Twoje imię i nazwisko np. j.polski-5b-Jan Kowalski
Jeśli chcesz już dziś zrobić obydwa zadania, wyślij je w 2 mailach.
Następną wiadomość zamieszczę w poniedziałek ( będzie to 1 lekcja)
31.03.20
(2 lekcje, termin realizacji: 31.03.2020 i 01.04.2020)
Dzień dobry piątoklasiści!
Dziś przygotowałam dla Was 2 lekcje ( na dziś i jutro) poświęcone kolejnemu mitowi. Zapiszcie w zeszycie z literatury temat z 2 numerami lekcji i z datami 31.03.20 i 01.04.20:
Temat: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?
Wtorek:
- Otwórz podręcznik na str. 228-229 ( przeczytaj polecenia, które wpiszę poniżej, a potem możesz wyłączyć komputer, nie będzie Ci już potrzebny dziś)
- Przeczytaj ze zrozumieniem „ Mit o Tezeuszu i Ariadnie ” (włącznie z objaśnieniami),
- Naucz się go opowiadać,
- Opowiedz mit mamie albo tacie.
Środa:
- Otwórz podręcznik na str. 228 229 i przypomnij sobie mit, który przeczytałeś wczoraj.
- Spójrz na zamieszczoną poniżej kartę pracy i wybierz wariant a lub b:
a. Jeśli masz drukarkę, wydrukuj kartę pracy, uzupełnij punkty: miejsce akcji, Minotaur, Tezeusz , Ariadna ( wpisując informacje w wykropkowane miejsce) i wklej kartę do zeszytu,
b. Jeśli nie masz drukarki, nic się nie martw - przepisz do zeszytu punkty: miejsce akcji, Minotaur, Tezeusz , Ariadna i uzupełnij wymaganymi informacjami.
5. Nie wysyłaj mi zdjęcia z zadaniem 2, ale jeśli chcesz otrzymać plusa za zadanie dodatkowe dla chętnych, zrób do zeszytu zadanie 4 ze strony 229 i prześlij mi zdjęcie do czwartku do 9.00 ( nie wcześniej niż w środę).
Pamiętaj, żeby w każdej wysyłanej wiadomości w okienku „temat” wpisać: j.polski, Twoja klasa, Twoje imię i nazwisko np. j.polski-5b-Jan Kowalski
Następną wiadomość zamieszczę w czwartek ( będą to 2 lekcje)
Dla członków Koła Żywego Słowa prześlę dziś wiadomość na librusie.
30.03.20
(1 lekcja, termin realizacji: 30.03.2020 )
Dzień dobry piątoklasiści!
Witam Was w nowym tygodniu, w którym spotkamy się tu 3 razy ( dziś, jutro i w czwartek). Na dobry początek tygodnia mam dla Was wiersz M. Rusinka
Koniecznie wyjdź dziś z domu na krótki spacer po własnym podwórku, nie zapominając psa ;), ale unikając zgromadzeń!
Jednak najpierw lekcja. Na dziś przygotowałam dla Was 1 lekcję gramatyki. Zapiszcie w zeszycie z gramatyki temat z datą 30.03.20:
Temat: Jak tu teraz nie wspomnieć o przysłówku?
Wspominamy przysłówek , bo znacie go już z 4 klasy. Pamiętacie wierszyk?
Jak? Gdzie? Kiedy? To przysłówek:
ładnie, blisko, dziś - dość słówek!
- Przepisz wierszyk do zeszytu, otwórz podręcznik na str.173 -174 i ćwiczenia na str. 30 - 33 ( przeczytaj polecenia, które wpiszę poniżej, a potem możesz wyłączyć komputer, będzie Ci dopiero potrzebny do wysłania zadania z dziś)
- Przeczytaj z podręcznika przypomnienie i zrób ustnie zadanie 1 i 2, a następnie przepisz do zeszytu nową wiadomość.
- W ćwiczeniach zrób zadanie 1, 6 i 7.
- Dziś zadanie na plusa tylko dla chętnych: zrób w ćwiczeniach zad. 9/33 i wyślij mi na maila zdjęcie - masz na to czas do wtorku do 9.00 .
Pamiętaj, żeby w każdej wysyłanej wiadomości w okienku „temat” wpisać: j.polski, Twoja klasa, Twoje imię i nazwisko np. j.polski-5b-Jan Kowalski
Informuję, że zadania oceniam, gdy upłynie termin ich nadsyłania.
Następną wiadomość zamieszczę we wtorek ( będą to 2 lekcje).
Język angielski
3.04
Temat: I’m going to…- wyrażamy zamiary. (2 godziny lekcyjne)
Dzień dobry. Na naszej dzisiejszej lekcji wprowadzimy sobie nowe zagadnienie gramatyczne. Zapiszcie proszę temat i otwórzcie podręczniki na stronie 88.
Do zeszytu w lekcyjnego zapiszcie notatkę:
BE GOING TO- zamiary/plany
- Zamierzam kupić nowy samochód- I’m going to buy a new car.
v Podmiot +am/are/is + going to + bezokolicznik
x Podmiot + am not/ aren't/ isn't + going to + bezokolicznik
Popatrzcie w waszych podręcznika na odmianę tej konstrukcji przez osoby. Mamy formy długie i krótkie. Powinno wam to przypominać odmianę czasownika być z klasy czwartej. Dokładnie tak samo odmieniamy pierwszy element naszej konstrukcji. Można też zerknąć do filmu https://www.youtube.com/watch?v=JjmKwB-QRP8
Na 1. h lekcyjnej chciałabym żebyście wykonali zadanie 1 i 2 z podręcznika do zeszytu.
- W zadaniu 1 musicie wstawić naszą konstrukcje w odpowiedniej formie. Dla przykładu 1. Susan zamierza pojechać na festiwal. Susan is going to go to a festival. Pamiętajcie w każdym zdaniu wstawić am/ are/ is następnie going to i czasownik bez zmian.
- W zadaniu drugim patrząc na obrazki stwórzcie zdania opisujące zamiary narysowanych osób. Np. On zamierza upiec ciasto- He’s going to bake a cake.
W drugiej części tematu, czyli na kolejnej lekcji wykonamy sobie ćwiczenia. Jesteśmy na stronie 35 i do wykonania mamy:
- zadanie 1, polegające na wstawieniu odpowiedniej formy naszej konstrukcji,
- zadanie 2, w którym należy poukładać wyrazy w odpowiedniej kolejności.
- Jest też zadanie dla chętnych (!!!) na dodatkową ocenę. Proszę o utworzenie w zeszytach lekcyjnych sześciu zdań opisujących Wasze zamiary czy plany na najbliższe dni a może tygodnie. Możecie (jeśli potraficie) używać też przeczeń. Np. Nie zamierzam nigdzie wychodzić.- I am not going to go anywhere.
Zdjęcia wykonanych zadań (czterech lub pięciu dla ochotników) wyślijcie do wtorku do godziny 18.00 na mój adres mailowy. W razie pytań - służę pomocą. Pozdrawiam
2.04
Temat: ‘Do’ i ‘make’ w różnych wyrażeniach
Dzień dobry. Dzisiaj zajmiemy się krótkim tematem ze strony osiemdziesiątej siódmej.
W zadaniu czwartym mamy wyrażenia z czasownikami do i make. Oba te czasowniki znaczą ‘robić’, jednak w różnych wyrażeniach nie używam ich wymiennie. Trzeba pamiętać w jakim wyrażeniu, którego z nich użyć. Na pewno pamiętacie zwrot oznaczający odrabianie zadań domowych. Było to..... ‘do homework’.
Wypiszemy sobie te zwroty do zeszytu w odpowiedniej formie i przetłumaczymy na język polski. Tak więc:
- make a cake - zrobić ciasto
- make food - przygotować jedzenie
- do your hair - uczesać włosy
- do your nails - zrobić paznokcie
- do somebody a favour - wyświadczyć komuś przysługę
- do the shopping - robić zakupy
- make a list - robić listę
- make invitations - wykonać zaproszenia
Jak wypiszecie sobie te zwroty w zeszycie, postarajcie się je zapamiętać i później przećwiczyć w ćwiczeniach. Na stronie 34 w zadaniu drugim wstawcie do lub make.
Proszę też o wykonanie zadania 6 na stronie 87 w podręczniku. W podanym przeze mnie linku https://learningclub.egis.com.pl/pl/szkolapodstawowa/flash/flash_klasa_5_podrecznik_wieloletni_nagrania_audio w nagraniu nr 66 znajdziecie sobie słuchankę. Dwukrotnie odtwórzcie nagranie i wybierzcie właściwą odpowiedź. Podpowiedź w nawiasie (1. kiedy on zamierza mieć imprezę, 2. gdzie zamierza ją mieć 3. kto przyniesie jedzenie i 4. co będą robić na imprezie).
Tym razem odpowiedzi nie trzeba przesyłać. Pojawią się z wyjaśnieniem w kolejnej lekcji.
Pozdrawiam was serdecznie i życzę owocnej pracy.
W razie pytań zachęcam do kontaktu na grupie lub w innej formie.
31.03
Kontynuacja lekcji z ubiegłego tygodnia. (email)
Matematyka
7.04 i 8.04
Temat: Wielokąty i ich własności (2h).
Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie wiadomości dotyczące wielokątów. Figury te pojawiły się już w klasie czwartej. Poniżej zamieszczam filmiki, które możecie obejrzeć w ramach przypomnienia.
https://youtu.be/W084XuDP1cQ - wielokąty
https://youtu.be/wndaUE-aVCM?t=500 - obwód wielokąta
Jako notatkę do zeszytu zapisz:
Teraz rozwiąż zadania z ćwiczeń:
str. 13 zad. 1, 2, 3 oraz str. 16 zad. 10
dla chętnych (+) str. 14 zad. 6, str. 15 zad 8, str. 16 zad. 12
Tym razem proszę o przesłanie do mnie (jreclik2@gmail.com) tylko zadania dla chętnych (termin 8.04).
Pozdrawiam!
3.04 i 6.04
Temat: Kąty przyległe, wierzchołkowe. Kąty utworzone przez trzy proste (2h).
Na dzisiejszej lekcji poznacie kąty przyległe, wierzchołkowe oraz kąty utworzone przez trzy proste. Jako notatkę zapiszcie do zeszytu:
Poniżej znajdują się linki z filmikami na temat poznanych dzisiaj kątów oraz sposobów ich obliczania:
https://youtu.be/j9j2IyvKM9c - kąty przyległe
https://youtu.be/V0JVXHLklqg - kąty wierzchołkowe
https://youtu.be/dbtCnDKU5vg?t=173 - kąty otworzone przez 3 proste (odpowiadające, naprzemianległe)
Rozwiąż zadania z ćwiczeń:
obowiązkowo str. 11 zad. 1, 2, 3
dla chętnych (+) str. 12 zad. 4
Rozwiązania prześlij do poniedziałku (6.04), na adres: jreclik2@gmail.com. Jako temat wiadomości wpisz swoje imię i nazwisko.
W razie jakichkolwiek pytań lub problemów służę pomocą (Librus lub jreclik2@gmail.com).
Pozdrawiam :)
31.03, 1.04
Temat: Mierzenie kątów (2h).
Dzisiaj przypomnimy sobie jak mierzymy kąty za pomocą kątomierza. Możecie skorzystać z informacji zamieszczonych w podręczniku na
str. 110 lub z poniższego filmiku:
Następnie rozwiążcie zadania (na ocenę):
ćwiczenia str. 9 zad. 1, 2 oraz zadania, które znajdują się poniżej:
Bardzo proszę o przesyłanie wszystkich rozwiązań z danej lekcji w jednym e-mailu. Rozwiązania prześlij do czwartku (2.04, godz. 18:00), na adres: jreclik2@gmail.com. Jako temat wiadomości wpisz swoje imię i nazwisko.
W razie jakichkolwiek pytań lub problemów służę pomocą (Librus lub jreclik2@gmail.com). Pozdrawiam.
Biologia
7.04
Uczcie się nadal rozpoznawać podane wcześniej drzewa i krzewy. Teraz wychodząc na spacer baczniej obserwujcie przyrodę i dostrzegajcie jej najmniejsze nawet piękno. Niedługo pojawią się liście, a wcześniej kwiaty dotąd przez Was nie zauważane. Myślę, że już odkryliście ogromne zalety posiadanego podwórka. Cieszmy się pięknem natury. Nawet wyglądając przez okno możemy się zachwycić.
Na nadchodzące święta życzę Wam: zdrowia, pogody ducha oraz doświadczania miłości w gronie rodzinnym!
30.03
Witam serdecznie wszystkich moich uczniów.
Temat lekcji, który będziecie realizować 2 tygodnie brzmi :
Rozpoznawanie pospolitych drzew liściastych
W ubiegłym tygodniu zajmowaliście się takimi roślinami, których liście zostały przekształcone w igły. Na dzisiejszej lekcji będziecie wyszukiwać sobie drzewa o różnym kształcie liści.
Na wiosnę rozpoczyna się okres rozmnażania drzew i krzewów, część z nich pięknie kwitnie, niektóre pachną. Może ktoś ze swojego okna obserwuje kwitnące właśnie forsycje (mają żółty kolor), a niebawem zaczną kwitnąć na biało lub różowo drzewa owocowe. Zwróćcie uwagę, że drzewa te mają kwiaty zanim pojawią się liście. Jednak nie wszystkie kwiaty czy grupy kwiatów (kwiatostany) są dobrze widoczne i pachnące. Część drzew posiada niepozorne kwiaty, a potem niewielkie owoce (np. drobne orzechy ze skrzydełkami). W tym roku mogliście zwrócić uwagę na bazie (na których w miarę wzrostu pojawiły się pręciki lub szyjki) - to kwiaty wierzby. Oznacza to, że jedno drzewo jest rodzaju męskiego drugie żeńskiego. Podobnie jest z kwiatami topoli, albo męskie, albo żeńskie. Przechodząc czasem pod bezlistnymi drzewami topoli widzieliście na ziemi coś co z nich spadło i wyglądało jak szare gąsienice. To były kwiatostany topoli. Pozostałe kwiatostany drzew, które zadam, abyście nauczyli się rozpoznawać też będą niepozorne, ale już będą miały narządy rozrodcze męskie i żeńskie co oznacza że są obojnacze.
Rodzi się pytanie podstawowe jak rozpoznawać drzewa. Otóż najlepiej poczekać, aż urosną im liście. One mają różne kształty, brzegi i wielkość, dlatego najłatwiej nauczyć się rozpoznawać patrząc na liść. Co prawda stolarz pozna po korze, biolog po kwiatach, owocach, sylwetce, ale to są już bardziej szczegółowe informacje.
Myślę, że będziecie mieli dużo przyjemności z obserwacji naszych popularnych drzew.
Możecie wykorzystać przeglądarki lub atlasy, podręcznik i zeszyt ćwiczeń. Wystarczy, że rozpoznacie rodzaj (niektóre mają wiele gatunków).
Trzeba rozpoznać:
- wierzbę
- topolę
- klon
- dąb
- lipę
- olszę
- buk
- brzozę
- wiąz
Wpiszcie te rodzaje do zeszytu.
Nie zadaję Wam żadnej pracy pisemnej. Uczycie się rozpoznawać. Po powrocie do szkoły jeszcze obejrzycie okazy z zielnika. Potem ustalimy termin, w którym Was zapytam z rozpoznawania. Każdy uczeń dostanie losowo wybrane 5 rodzajów (iglaste i liściaste - razem 15 do nauki). Za 5 rozpoznanych ocena 6, za 4 piątka itd.
Uczniowie chętni mogą uczyć się więcej, aby później kiedy będą się zgłaszać przy klasie uzyskiwać za aktywność więcej plusów.
Życzę Wam owocnej pracy. Radzę sobie ją podzielić i np. codziennie jeden rodzaj nauczyć się rozpoznawać, ale sprawdzać, czy dobrze rozpoznajecie te, których uczyliście się wcześniej. Mam wielką nadzieję, że będę „zmuszona” stawiać same szóstki!
Mój adres jest na stronie szkoły ponieważ poczta w Librusie często się zawiesza to w razie pytań piszcie figiel.biolchem@interia.pl
Geografia
Drodzy uczniowie!
1/ Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej./1h/, termin wykonania - kolejna lekcja geografii/.2/ Zalogujcie się na platformie e.podręczniki https://moje.epodreczniki.pl/my?page=1 , udostępniłam Wam dzisiaj 3 tematy : Lasy równikowe ,Rośliny i zwierzęta lasów równikowych i Lasy liściaste.3/ Osoby , które będą zalogowane i rozwiążą zadania otrzymają po 1 kropeczce za 1 planszę / można więc dostać 3 kropeczki czyli plusa z aktywności /, jest tam razem 15 zadań interaktywnych.4/ Przeczytajcie tekst podręcznika dotyczący lasów równikowych i lasów strefy umiarkowanej czyli od str.113 do str.119. 5/ Wykonajcie zadania w zeszycie ćwiczeń od str.68 do 70.Dla dociekliwych jest zadanie na str.71. 6/Pracujcie, oglądajcie te piękne zdjęcia i pamiętajcie sprawdzić w wiadomościach ,kto przesyła zadania z poprzedniego tygodnia do sprawdzenia. Moja skrzynka sps.ucher@gmail.com Zdjęcia zadania przesyłają tylko osoby, do których napiszę na librusie, w dniu gdy jest geografia / nie wszyscy !/. Pozdrawiam i życzę Wam zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych. Renata Ucher.
Temat: Strefy klimatyczne i krajobrazowe. /1h/. 1/Wejdźcie w e.podręczniki jest tam lekcja Strefy krajobrazowe na Ziemi Przeczytacie ten temat , rozwiążcie zadania interaktywne/ . 2/ Przeczytajcie z podręcznika temat od strony 108 do 112. 3/Rozwiążcie zadania w zeszycie ćwiczeń od strony 65 do 67.4/ W wiadomościach w librusie sprawdzajcie w poniedziałki kto przesyła zadania / zdjęcia/ do sprawdzenia.5/ Pozdrawiam. Renata Ucher
Drodzy uczniowie!
Od poniedziałku będę prosić o przesyłanie zadań do kontroli na skrzynkę Według planu lekcji, czyli w:
- poniedziałki - klasy 5b, 7a i 7b
- środy -8a i 8b, 5a, 6c
- piątki - 6a, 6b i 5c
Przysyłają tylko te osoby z klasy, do których napiszę we wskazane dni / nie wszyscy/ na librusie. Pozdrawiam. Renata Ucher
Historia
Temat : Rządy Bolesław Krzywoustego. Testament Krzywoustego i jego konsekwencje. (2 lekcje)
podr.179-182
Uczeń:
- Zna pojęcia: senior, zasada senioratu, testament
- Wie kim byli Władysław Herman, Sieciech, Zbigniew i Bolesław Krzywousty, Gall Anonim.
- Zna daty: 1109 i 1138.
- Opisuje rządy Władysława Hermana i rolę Sieciecha w jego państwie, przedstawia przebieg konfliktu między Bolesławem a Zbigniewem, opisuje niemiecki najazd w 1109 r. i obronę Głogowa, przedstawia sukcesy Krzywoustego w walkach z Pomorzanami, omawia przyczyny ogłoszenia testamentu Krzywoustego, wyjaśnia zasadę senioratu, wyjaśnia, jakie skutki dla państwa mogą mieć wewnętrzne spory o tron.
Notatka:
Następcą Bolesława Śmiałego był jego brat Władysław Herman, który okazał się nieudolnym władcą. W czasie jego panowania silną pozycję w państwie zdobył palatyn Sieciech, wypędzony przez synów Władysława. Po śmierci ojca między jego synami Zbigniewem i Bolesławem zw. Krzywoustym doszło do wojny domowej, z której zwycięsko wyszedł Bolesław. Co doprowadziło do ataku niemieckiego w 1109 r. (obrona Głogowa) Bolesław podczas swoich rządów podbił oderwane wcześniej Pomorze Gdańskie i Zachodnie. Jako, że Bolesław miał kilku synów tuż przed śmiercią nauczony doświadczeniem postanowił podzielić państwo - testament Krzywoustego (1138). Zgodnie z wolą ojca synowie otrzymali tzw. Dzielnice dziedziczne, a najstarszy z rodu Piastów (senior) otrzymał dodatkową dzielnicę senioralną. Ponadto jako senior miał sprawować władzę zwierzchnią nad młodszymi , miała prawo reprezentować państwo, wypowiadać wojnę - zasada senioratu.
Podział kraju według testamentu:
Władysław Wygnaniec - Śląsk+ dzielnica senioralna (ziemia krakowska i zwierzchnictwo nad Pomorzem Gdańskim i Zachodnim)
Bolesław Kędzierzawy - Mazowsze i Kujawy
Mieszko Stary - Wielkopolska
Henryk Sandomierski - ziemia sandomierska
Kazimierz Sprawiedliwy - nie otrzymał żadnej dzielnicy
Postaram się Wam po świętach w jakiś sposób udostępnić moją prezentację o testamencie i jego skutkach.
Życzę wszystkim Zdrowych i Spokojnych Świąt
Temat : Kryzys i odbudowa państwa (2.04.2020)
podr.175-178
Uczeń:
- Zna pojęcia: insygnia królewskie
- Wie kim byli: Mieszko II, Kazimierz Odnowiciel, Bolesław Śmiały (Szczodry); święty Stanisław
- Wyjaśnia dlaczego Kazimierza nazwano Odnowicielem, opisuje sytuację kraju po śmierci Bolesława Chrobrego, przedstawia skutki kryzysu państwa, charakteryzuje rządy Bolesława Śmiałego; wyjaśnia przyczyny i skutki sporu króla z biskupem Stanisławem.
- Zna datę: 1076.
Notatka:
Po śmierci Bolesław Chrobrego Polskę dotknął kryzys. Wprawdzie jego syn Mieszko II koronował się jeszcze w tym samym roku na króla i był na owe czasy człowiekiem wykształconym. Jednak jego panowanie było nacechowane poważnym kryzysem. Jego syn Kazimierz Odnowiciel przy wsparciu cesarza odbudował państwo i przywrócił chrześcijaństwo. Z kolei jego syn, Bolesław Śmiały koronował się na króla Polski (1076). Jednak jego dążenie do wzmocnienia władzy zakończyło się buntem i śmiercią biskupa Stanisława.
Ćwiczenia:
1.Do podanych postaci: Mieszko II, Kazimierz Odnowiciel, Bolesław Śmiały, biskup Stanisław przyporządkuj opisy, możesz to zrobić w tabelce lub wypisać po dwukropku.
Przyłączył do Polski Mazowsze i Pomorze Gdańskie; przywódca buntu przeciwko Bolesławowi Śmiałemu; koronował się na króla w 1025 r.; jego żoną była Rycheza; poparł papieża Grzegorza VII w konflikcie o inwestyturę; odbudował państwo; utracił Milsko, Łużyce i Grody Czerwieńskie; zwany też Szczodrym; biskup krakowski; dążył do umocnienia pozycji państwa polskiego; odbudował chrześcijaństwo, toczył walki z braćmi o władzę; uciekł na Węgry; jego ciało w cudowny sposób się zrosnęło.
- Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej. W tym celu wpisz cyfry od 1 do7.
____ - Koronacja Bolesława Śmiałego,
____ - czeski najazd na Wielkopolskę,
____ - śmierć świętego Stanisława,
____ - koronacja Mieszka II,
____ - najazd Niemców i Rusinów na Polskę,
____ - powrót księcia Kazimierza do Polski,
____ - przejęcie władzy w Polsce przez Bezpryma,
Odpowiedzi należy przesłać do 8 kwietnia
Informatyka
Dziewczyny
Środa, 8.04.
Dzień dobry!
Witam Was jeszcze przed feriami świątecznymi i mam nadzieję, że podejmując informatyczne zadanie, pozostaniecie w klimacie wielkanocnym. Proszę w programie graficznym Paint wykonać kartkę świąteczną, na której znajdą się elementy typowe dla polskiej tradycji (pisanki, bazie, zajączek, baranek itd.) oraz napis: Zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych. Wykonaną pracę zapiszcie pod nazwą: wielkanoc.jpg. Termin wykonania pracy to 17.04 - prace zostaną ocenione. Kartkę proszę przesłać na adres: . Jeśli ktoś z Was ma problemy ze sprzętem, proszę wykonać świąteczną kartkę ręcznie na papierowej kartce, zrobić jej zdjęcie i przesłać na adres: .
Powodzenia!
Muzyka
Witam Was drodzy uczniowie!
Dziękuję Wam za przesłane zadania. Bardzo dobrze sobie poradziliście! Czekam jeszcze na osoby, które nie dosłały prezentacji lub krzyżówki o Fryderyku Chopinie.
Temat lekcji: „Śpiewajmy razem- chór”- warsztat muzyczny. (2 godziny)
- Zapisz w zeszycie temat lekcji.
- Przeczytaj tekst z podręcznika.
- Przepisz do zeszytu:
Chór - zespół muzyczny składający się z wokalistów wykonujący utwór jedno- lub
wielogłosowy, a cappella bądź z akompaniamentem. Najczęściej prowadzony przez dyrygenta.
- Wysłuchaj muzycznych przykładów:
ttps://www.youtube.com/watch?v=ituPjpbmJ9A chór
https://www.youtube.com/watch?v=haFHrfmfHbc chór- wersja nowoczesna
- Przypomnij sobie w ramach rozgrzewki gamę C-dur na flecie:
film instruktażowy- gama https://www.youtube.com/watch?v=xBeDz12pCf4
- Naucz się grać na flecie „Melodię amerykańską”:
Na początek osłuchaj się z melodią kilka razy!
filmik instruktażowy- melodia https://www.youtube.com/watch?v=mE9KSRYAfvk
zapis nutowy z podpisanymi chwytami (trochę się różni od nut z filmiku, napisałam wam łatwiejszą wersję.
UWAGA!
Dla osób, które grają na dzwonkach przesyłam inną wersję:
film instruktażowy- dzwonki melodia http://www.kursnamuzyke.pl/using-joomla/camtown-races
zapis nutowy z nazwami literowymi:
Ps. W ramach odskoczni od różnych szkolnych obowiązków posłuchajcie swoich ulubionych przebojów i dołączcie się do śpiewania.
Życzę miłego muzykowania!!! Pozdrawiam!
Plastyka
30.03.2020
Temat: Walor i światło- martwa natura. (2 godziny)
Forma i sposób sprawdzenia zadań: e-mail
Witajcie! Dziś tematem naszej lekcji jest WALOR I ŚWIATŁO-MARTWA NATURA. Uczniowie malują martwą naturę kredkami na kartce o formacie A4. Praca plastyczna może przedstawiać owoce, warzywa, przedmioty itd. CAŁA PŁASZCZYZNA KARTKI MA BYĆ POKRYTA KREDKĄ, wyjątkiem są tylko te małe fragmenty pracy na które pada światło (te miejsca mogą zostać białe lub tylko lekko zaznaczone kolorem). Zdjęcie proszę podpisać w komentarzu i wysyłać na adres mailowy
Termin do 10.04.2020
Światłocień- w zależności od tego, jak światło i cień rozkładają się na powierzchni przedmiotu, zauważamy miejsca jasne i ciemnie. Tak powstaje światłocień. Aby pokazać światłocień na przedmiotach, używa się jasnych i ciemnych plam walorowych. Można za ich pomocą oddać dokładny kształt przedmiotów.
Zanim zaczniemy rysować, musimy ustalić, skąd pada światło. Najjaśniejsza część przedmiotu jest skierowana do światła. Najciemniejsza część przedmiotu jest najbardziej oddalona od światła.
Religia
Technika
W-F
DZIEWCZYNY
6.04.2020r.
Temat: Nauka umiejętności asekuracji podczas wykonywania wybranych ćwiczeń gimnastycznych
Asekuracja w staniu na rękach:
http://wychowaniefizyczne.pl/
7.04.2020r.
Temat: Nauka umiejętności przewrotów w przód łączonych.
Technika wykonania:
https://www.youtube.com/watch?
Ćwiczymy rozciąganie.
8.04.2020r.
Temat: Nauka umiejętności przewrotów w tył z różnych pozycji wyjściowych.
Zapoznajcie się jakie są pozycje wyjściowe do ćwiczeń:
CHŁOPCY
01.04.2020 - 08.04.2020
Przesyłam wam propozycję ćwiczeń na najbliższy tydzień.
Są to ćwiczenia wzmacniające mięśnie nóg, brzucha, ramion i grzbietu oraz ćwiczenia rozciągające.
Codziennie wykonajcie 5 ćwiczeń wzmacniających (pierwsze koło) i 5 ćwiczeń rozciągających (drugie koło). Pamiętajcie o rozgrzewce przed wykonywaniem ćwiczeń. Zajmie wam to około 15 - 20 minut. Myślę, że będzie to fajny przerywnik pomiędzy odrabianiem lekcji z poszczególnych przedmiotów.
Do piątku czekam na wyniki testu sprawności fizycznej. Kto jeszcze ich nie wysłał to niech prześle je na adres:
Pozdrawiam i życzę dużo satysfakcji z wykonywania ćwiczeń.
SKS
02.04.2020 r. - 08.04.2020 r.
Witam.
Wiem, że macie dużo zajęć z innych przedmiotów, dlatego w tym tygodniu w ramach SKS-u przesyłam wam krótki test z wiedzy sportowej. Zróbcie go sami. Bez pomocy dorosłych. Pytania są dosyć łatwe więc powinniście sobie poradzić. Całość zajmie wam nie więcej niż 15 min.
Jeśli chcecie pochwalić się swoimi wynikami prześlijcie test na adres: leszek.oshin@interia.pl Może wpadnie wam jakaś ocena za aktywność.
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
Test wiedzy sportowej.pdf | 33.23KB | pobierz Plik: Test wiedzy sportowej.pdf |