6 B
Plan spotkań na Teams od 11.05.2020
Drodzy Uczniowie, w związku z drobnymi zmianami w rozkładzie zajęć proszę zapoznać się z nowym planem lekcji zamieszczonym na stronie szkoły (nie sprawdzamy planu w Librusie)! Plan obowiązuje od 11.05.2020.
Od 11.05.2020
- na wniosek Uczniów i Nauczycieli, zajęcia z wychowania fizycznego w klasach 5-8 będą odbywały się wg następujących zasad: jedno spotkanie na teamsie, trzy spotkania-materiały na stronie szkoły,
- zajęcia z regionalizmu - materiały tylko na stronie szkoły,
- zajęcia z techniki w klasach 5-6- materiały tylko na stronie szkoły,
- zajęcia z EDB dla klas 8 - materiały na stronie szkoły.
Godziny trwania zajęć na Teams
OD DNIA 4.05.2020 LEKCJE UCZNIÓW BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
1 LEKCJA 8.00- 8.30
2 LEKCJA 8.40-9.10
3 LEKCJA 9.20-9.50
4 LEKCJA 10.00-10.30
PRZERWA OD 10.30-11.00
5 LEKCJA 11.00-11.30
6 LEKCJA 11.40- 12.10
7 LEKCJA 12.20-12.50
8 LEKCJA 13.00-13.30
Język polski
29.05.2020 - 6B
Temat: „HOBBIT” J.R.R. TOLKIENA JAKO POWIEŚĆ Z GATUNKU FANTASY.
- Sprawdzenie i omówienie zadania domowego.
- Niezwykły narrator niezwykłej opowieści.
- Na zakończenie lekcji z „Hobbitem” poklikaj:
A teraz trochę z przymrużeniem oka dla chętnych;)
Psychotest. Czy jesteś hobbitem?
Jesteś hobbitem? A może bliżej ci do orka? Hmm... nie masz dużych i owłosionych stóp? Nie szkodzi sprawdzić;)
Odpowiedz na pytania.
Za każde TAK dostajesz 10 pkt.
- Jesteś głodny nawet po drugim śniadaniu.
- Podczas kłótni nazwałeś kogoś orkiem.
- Masz więcej włosów na stopach niż na głowie.
- Uważasz, że na krasnoludy nie powinno się patrzeć z góry.
- Chciałbyś, aby aksamitne kamizelki wróciły do łask.
- Dla zabawy chodzisz boso po śniegu.
- Schowałeś cenne sery przed swoimi współlokatorami.
- Nazwałeś swoje domowe zwierzątko na cześć któreś z tolkienowskich postaci.
- Wiesz, co oznaczają inicjały J.R.R.
- Założyłeś mały ogródek na balkonie.
- Nie lubisz wstawać wcześnie rano.
- Nosisz ubrania w jasnych kolorach, szczególnie zielonym i żółtym.
- Jesz 6 posiłków dziennie.
- Codziennie żartujesz.
- Lubisz przyjmować gości.
- Chętnie wręczasz prezenty swoim bliskim.
- Uwielbiasz dostawać podarunki.
PODLICZ PUNKTY ;)
150 - 170 punktów - superhobbit
130-140 punktów - kawał hobbita
100-120 punktów - hobbit pełną gębą
70-90 punktów - hobbitopodobny
40-60 punktów - Hobbiton już blisko
0-30 punktów - jesteś orkiem
28.05.2020
Temat: „HOBBIT” J.R.R. TOLKIENA JAKO POWIEŚĆ Z GATUNKU FANTASY.
Motto: „ Fantazjowanie jest naturalną czynnością człowieka”- J.R.R. Tolkien
- https://www.youtube.com/watch?v=2fngvQS_PmQ
- Sprawdzenie zadania z lektury - omówienie motywów baśniowych wypisanych przez uczniów.
- Przypomnienie ze str. 214 podręcznika do zeszytu + wniosek:
Tolkien w swoich powieściach skonstruował zupełnie inny świat: stworzył nową historię, mitologię i geografię. Wymyślił rzeczywistość, która - mimo swej baśniowości - wydaje się nam całkiem realna, właśnie dzięki perfekcji, z jaką została uformowana. Opracował nawet specjalną rachubę czasu, stworzył język elfów oraz wykreował różne plemiona zamieszkujące Śródziemie.
- W domu: zad.7 i 8 ze str. 214.
DLA ZAINTERESOWANYCH: https://lotr.fandom.com/pl/wiki/Śródziemie_Wiki
27.05.2020
Temat: Kartka z dziennika Bilba.
Wpisz do zeszytu 1 stronę z dziennika Bilba.
Pamiętaj:
- zapis poprzedzony datą,
- narracja pierwszoosobowa,
- 1 zdarzenie lub przygoda,
- opinie i komentarze zawierające ocenę zdarzeń.
25.05.2020 i 26.05.2020 ( 2 lekcje)
Temat: „W pewnej norze ziemnej mieszkał pewien hobbit” - charakterystyka Bilba Bagginsa.
- Praca na lekcji - dyskusja i wspólne wypełnianie tabelki
- W domu ( na środę): Jaką rolę odegrał pierścień w kształtowaniu się osobowości Bilba? ( kilkuzdaniowa odpowiedź)
22.05.2020
Temat: Tam i z powrotem - w świecie Tolkiena.
Wpisz 5 najważniejszych informacji o Gandalfie ( w słupku)
21.05.2020
Temat: Tam i z powrotem - w świecie Tolkiena.
20.05.2020
Temat: Świat baśniowych postaci, stworów i stworków w powieści "Hobbit".
Zad.3 ze str.210 - hobbici i krasnoludy - zrób notatkę w zeszycie w 4 punktach o każdej grupie i wyślij mi zdjęcie na Teamsie lub na maila dziś do godz.20.00
19.05.2020
Temat: Świat baśniowych postaci, stworów i stworków w powieści "Hobbit".
Ułóż pytania dotyczące bohaterów powieści w ten sposób, aby były zgodne z poniższymi odpowiedziami:
- Był to Bilbo Baggins.
- Był to Gandalf.
- Były to Krasnoludy.
- Chodzi o Thorina Dębową Tarczę.
- Miał na imię Elrond.
- Był to Smaug.
- Spotkana istota to Gollum.
- Dokonał tego Bard.
- Był to Beorn.
Przygotuj się ustnie do uzupełnienia jednej tabelki z zad.3 ze str.210 (dziewczyny - hobbici, chłopcy - krasnoludy)
18.05.20
Literatura
Temat: J.R.R. Tolkien - twórca hobbitów. Poznajemy życie i twórczość pisarza.
Przepisz tekst do zeszytu, dzieląc go na zdania, pamiętając o wielkiej literze i znakach interpunkcyjnych:
JOHN RONALD REUEL TOLKIEN URODZIŁ SIĘ W 1892 ROKU A ZMARŁ W 1973 BYŁ ANGIELSKIM PISARZEM POETĄ PROFESOREM PRACOWAŁ NA UNIWERSYTECIE STWORZYŁ W SWOICH KSIĄŻKACH NIEZWYKŁY ŚWIAT ŚRÓDZIEMIA ZAMIESZKIWANY PRZEZ HOBBITÓW ELFÓW KRASNOLUDY I INNE FANTASTYCZNE ISTOTY JEGO NAJWAŻNIEJSZE POWIEŚCI TO WŁADCA PIERŚCIENI ORAZ HOBBIT CZYLI TAM I Z POWROTEM
15.05
Literatura
Temat: Ludzie muzyki
Praca na lekcji:
- Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=Bc1UgZv1k6w i do zeszytu rozszyfruj skrót NOSPR.
- Przeczytaj wiadomości ze str.198 - 199 i poszukaj numerów na ilustracji.
- Wydrukuj kartę pracy, wykonaj zadanie na niej i wklej ją do zeszytu (jeśli nie masz drukarki, przepisz do zeszytu połączone pary)
14.05.20
6B
Gramatyka
Temat: Język polski jest ą, ę - a ja daję radę!
Ćwiczenia: str. 90-zad.4, str. 92-zad.8, str.93-zad.11
13.05
Gramatyka
Temat: Język polski jest ą, ę - a ja daję radę!
Ćwiczenia: str. 89-zad.2, str. 91-zad.5, dla chętnych -str.93- zad.12 ( minimum 6 wyrazów w każdym zdaniu).
12.05.20
Literatura
Temat: Omówienie i poprawa kartkówki ze środków stylistycznych.
Wklej do zeszytu kartkę z poprawnymi odpowiedziami lub przepisz je ( plik dostępny też na Teamsie )
11.05.20
Literatura
Temat: Czy potrafimy rozróżniać środki artystyczne? Kartkówka
08.05.20
Literatura
Temat: ” Koncert Wojskiego” - fragment „ Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
Przygotuj się na kartkówkę na poniedziałek z wszystkich poznanych środków artystycznych ( epitety, porównania, onomatopeje, przenośnie, ożywienia i uosobienia)
07.05.20
Literatura
Temat: ” Koncert Wojskiego” - fragment „ Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
https://www.youtube.com/watch?v=35r8qKXjgRA
https://www.youtube.com/watch?v=k18vuHhlGTg
https://www.youtube.com/watch?v=A1nVqPwxXNI
Obejrzyj te 3 filmiki, a do zeszytu wypisz z "Koncertu Wojskiego" po 3 epitety, porównania, onomatopeje i przenośnie
06.05.20
Literatura
Temat: ” Koncert Wojskiego” - fragment „ Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
Uzupełnij tabelkę ( wklej wydrukowaną lub przerysuj).
05.05.20
Dopisz drugi numer i dzisiejszą datę do tematu:
Temat: Dziś o niezwykłych słowach zwykła mowa...środki stylistyczne- utrwalenie.
Na jutro wpisz nową wiadomość ze str. 196 i naucz się czytać fr. "Pana Tadeusza" ze str. 201 - 202 (z objaśnieniami)
04.05.20
Zapisz temat w zeszycie z GRAMATYKI :
Temat: Charakterystyka głosek.
Na jutro przygotuj do sprawdzenia zadania z 2 ostatnich lekcji literatury.
Matematyka
25.05, 26.05
Temat: Upraszczanie wyrażeń algebraicznych.
Podręcznik: str. 190-191 zad. 1, 3, 5, 8
Ćwiczenia: str. 79-81 zad. 1, 2, 5, 9, 10, 11.
27.05
Temat: Zapisywanie równań.
Podręcznik: str. 194 zad. 1, 3.
Ćwiczenia: str. 82, 83 zad. 1, 3, 4, 5.
29.05
Temat: Liczba spełniająca równanie.
Ćwiczenia: str. 84, 85 zad. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9.
18.05, 19.05
Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych - ćwiczenia.
Ćwiczenia: str. 73 -77 zad. 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 18.
20.05, 22.05
Temat: Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych.
Podręcznik: str. 186 zad. 1, 3.
Ćwiczenia: str. 78 zad. 1, 2, 3, 4.
11.05, 12.05
Temat: Liczby dodatnie i ujemne - powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Ćwiczenia: str. 71, 72 zad. 1-9.
Wyrażenia algebraiczne i równania.
13.05, 15.05
Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
Podręcznik: str. 179, 180 zad. 1, 2, 4, 5, 8, 12.
4.05, 5.05
Temat: Mnożenie i dzielenie liczb wymiernych - utrwalenie.
Podręcznik: str. 174 zad. 3
Ćwiczenia: str. 68,69 zad. 4, 7
Zadanie domowe: ćwiczenia, str. 68 zad.1, 2
6.05, 8.05
Temat: Cztery działania na liczbach wymiernych.
Podręcznik: 174 zad.6
Ćwiczenia: str. 70 zad. 9, 10
Zadanie domowe: podręcznik, str. 251 zad. 99
Język angielski
Grupa Z
26, 27.05
Temat: Ćwiczenia w użyciu czasów przeszłych.
materiały w plikach grupy na teams.
19.05, 20.05 i 22.05
Temat: Ćwiczenia w użyciu czasów teraźniejszych.
Materiały na Teams w plikach grupy.
15.05
Temat: Hogmanay: New Year’s Eve in Scotland - Nowy Rok w Szkocji i Polsce.
podr. str. 104
13.05
Temat: Grandparents’ Day - Dzień Babci i Dzień Dziadka w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Polsce.
podr. str. 102.
12.05
Temat: April Fool’s Day - prima aprilis w Wielkiej Brytanii i Polsce.
podr. str. 106
6.05 i 8. 05
Temat: Prograss Check 6- powtórzenie.
Podręcznik str. 98-99.
5.05
Temat: The Lord of the Rings - praca z tekstem. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
Podręcznik str.97.
Homework: Przygotuj pracę na temat wybranej postać filmowej lub książkowej. Prześlij na adres mailowy do 19 maja.
Grupa ŚZ
27 maja ( 1 godz)
Temat: Past Continuous Tense - exercises.
TEAMS: 8.00 - 8.30 - materiały w PLIKACH - NA OCENĘ!
26 maja (1 godz)
Temat: Past Continuous - revision.
TEAMS: 9.20 - 9.50 (materiały do lekcji w PLIKACH)
22 maja ( 1 godz)
Temat: Past Simple Tense - exercises.
TEAMS: 10.00 - 10.30
20 maja ( 1 godz)
Temat: Past Simple Tense - revision.
TEAMS: 8.00 - 8.30 (materiały do lekcji w PLIKACH)
Dla chętnych: Gra on - line Magic Monkey (British Council) https://1c7951e0f713f82c10d3-9c5e6fbd2c9d828eb37b6bf0399bddd6.ssl.cf1.rackcdn.com/magic-monkey/index.html
19 maja ( 1 godz)
Temat: Present Simple vs Present Continuous - zadania.
Teams: 9.20 - 9.50 (materiały do lekcji w PLIKACH)
15 maja (1 godz)
Temat: The Present Continuous Tense.
Link do e-lekcji: https://youtu.be/lI9WLpt5tf4
TEAMS: 10.00 - 10.30 (materiały do lekcji w PLIKACH)
13 maja (1 godz)
Temat: The Present Simple Tense.
TEAMS: 8.00 - 8.30 (materiały do lekcji w PLIKACH)
Link do e-lekcji: https://youtu.be/oQGCjQf9_7c - dla chętnych do obejrzenia
12 maja (1 godz)
Temat: April Fool’s Day - reading.
podręcznik str.106
TEAMS: 9.20 - 9.50 (materiały do lekcji w PLIKACH)
8 maja (1 godz)
Temat: Valentine’s Day - reading.
podręcznik str.105
Link do e-lekcji: https://youtu.be/Q19-7a0Ix5U
Teams: 10.00 - 10.30 (temat + zwroty w PLIKACH)
6 maja (1 godz)
Temat: Nowy rok w Szkocji - czytanie ze zrozumieniem.
podręcznik str.104
Teams - 8.00 - 8.30 - notatka do lekcji Teams/Zespół 6BCŚZ/Pliki/6 maja
Klasa 6bcŚZ - 5 maja (1 godz)
Temat: Christmas Stockings - reading.
podręcznik str.103
Teams 9.20 - 9.50 - słówka, które będą jutro są już do pobrania w zakładce PLIKI w Zespole 6bcŚZ
Biologia
25.05
Temat: Przegląd i znaczenie ptaków
notatka do tematu
18.05.
Temat: Ptaki - kręgowce zdolne do lotu
notatka do tematu
11.05.
Temat: Powtórzenie wiadomości o kręgowcach zmiennocieplnych
04.05.
Temat: Związek budowy z pełnionymi funkcjami - gady
Geografia
25.05- 29.05
Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi;
Podręcznik str.145-151
18.05- 22.05
Temat : Czechy i Słowacja- wiadomości ogólne..
Podręcznik strona 138 i 139- warto przeczytać przed lekcją online !
Przypominam o przesłaniu zadania kto tego jeszcze nie zrobił !
zad.3 i 4 ze strony internetowej dotyczące Niemiec / patrz zdalne nauczanie 27.04- 01.05 / i zadanie 1 ze str.135 z podręcznika
Temat: Czechy i Słowacja.
Podręcznik - str.138 i 139
Zadanie które będziemy czytać na oceny na lekcji -zad.3 i 4 ze strony internetowej dotyczące Niemiec / patrz zdalne nauczanie 27.04- 01.05 / i zadanie 1 ze str.135 z podręcznika
Temat :Zmiany w przemyśle Niemiec.
Podręcznik od str. 131 do str. 137; zadanie :4 ćwiczenia - patrz zdalne nauczanie27.04- 01.05
Historia
04 - 08.05 Temat: Sejm Wielki i Konstytucja 3 Maja ( 2 lekcje), podręcznik str. 169. Do zeszytu wypisujemy reformy Sejmu Wielkiego oraz postanowienia Konstytucji 3 Maja.
11.05 - 15.05 Temat: Powstanie kościuszkowskie i III rozbiór Polski ( 2 lekcje) str. 174. Do zeszytu wypisujemy przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego.
18.05 - 22.05 Temat: Rewolucja francuska ( 2 lekcje), podręcznik str. 184 - notatka z podręcznika do zeszytu.
25.05 - 29.05 Temat: Epoka Napoleona Bonapartego ( 2 lekcje ) Podręcznik str. 194 - 202. Do zeszytu w formie tabelki ( data, miejsce, kto wygrał ) wypisujemy najważniejsze bitwy stoczone przez Napoleona oraz przyczyny i skutki jego wyprawy na Rosję.
Informatyka
28.05
Temat: Programujemy w Logomocji.
Podręcznik: str. 96 - 107
21.05
Temat: Animacje w programie Logomocja.
Podręcznik str. 87-93.
14.05
Temat: Zabawy z algorytmami.
Podręcznik: str. 77-86 ćw. 6, zad. 1, 2
7.05
Temat: Scratch - zadania.
Kontynuacja lekcji z zeszłego tygodnia.
Muzyka
Temat: „Cztery pory roku”- Antonio Vivaldi.
1.Zapisz temat do zeszytu.
2.Zobacz krótki filmik edukacyjny o kompozytorze.
https://www.youtube.com/watch?v=cg8wJxyFmt8
- Poznanie koncertu jako formy muzycznej:
Nazwa „koncert” pochodzi od włoskiego słowa „concertare” i oznacza rywalizację i współzawodnictwo. Składa się z trzech części różniących się między sobą pod względem nastroju i tempa. Budowa koncertu to: 1. część szybka, 2.część-wolna, 3. część- szybka.
- „Cztery pory roku” to cykl koncertów. Zapraszam do wysłuchania po jednej części z każdej pory roku: (pomyśl z czym kojarzy Ci się dana część, jakie odczucia wywołuje?)
Wiosna https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Lato https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE
Jesień https://www.youtube.com/watch?v=5jJvvGqdPVk
Zima https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis
Życzę miłego muzykowania!
Temat: Instrumenty dęte.
1. Zapisz temat do zeszytu.
2. Przeczytaj czytankę z podręcznika i zapoznaj się z podziałem i budową instrumentów dętych:
- drewnianych
- blaszanych
- klawiszowych
2. Posłuchaj odgłosu instrumentów dętych. Zapoznaj się z ich barwą dźwięku
3. Prześpiewaj piosenkę z poprzedniej lekcji „Zacznij od Bacha”.
4. W dalszym ciągu utrwalaj gamę C-dur oraz „Melodię amerykańską” na flecie lub dzwonkach.
Temat: Warsztat muzyczny.
- Zapisz temat do zeszytu.
- W tym tygodniu chciałabym przybliżyć Wam osobę Zbigniewa Wodeckiego. Zbigniew Wodecki był piosenkarzem i multiinstrumentalistom. Grał na skrzypcach, trąbce, fortepianie. Urodził się 6 maja 1950r. W Krakowie lub Łaziskach. Zmarł 22 maja 2017r. W Warszawie. Jest honorowym obywatelem Gminy Godów.
- W jego repertuarze jest wiele pięknych utworów. Zapraszam do wysłuchania kilku z nich:
„Pszczółka Maja”, „Lubię wracać”, „Z Tobą chcę oglądać świat”.
- Teraz zapraszam Was do wysłuchania i prześpiewania piosenki Z. Wodeckiego
pt. „Zacznij od Bacha”- podręcznik str.142 lub skorzystaj z tekstu ze strony internetowej.
Plastyka
Technika
5.05
Spotkanie na Microsoft Teams. Temat: Rzuty prostokątne.
Regionalizm
2 LEKCJE ( 29.05. i 05.06)
Temat: Znani Ślązacy.
Motto: „ To ziemia, na której rodzą się diamenty” /św. Jan Paweł II/
Wielu Ślązaków jest znanych w całej Polsce, przynosząc chlubę naszemu regionowi. Są to sportowcy, aktorzy, muzycy, dziennikarze, pisarze, kucharze, youtuberzy i inni, którzy niejednokrotnie podkreślają, iż pochodzą właśnie ze Śląska i są z tego dumni. Znasz ich? Wybierz jedną taką postać żyjącą współcześnie i wpisz do zeszytu 5 najważniejszych informacji o niej ( np. skąd pochodzi, czym się zajmuje, z czego jest znana w całej Polsce, jak się rozwija jej kariera itp.) - do tych informacji możesz dodać zdjęcie np. wycięte z gazety lub wydrukowane. Następnie zrób zdjęcie całego zadania i wyślij na mojego maila do 04.06.20 ( PISZ CZYTELNIE! NIE PISZ O F. PIECZCE, M. DZIĘDZIELU, Z. WODECKIM, W. HUDKU, M.HUDKU, J. MUSIOLE, bo o nich już informacje masz zapisane na innej lekcji regionalizmu). To zadanie nie będzie oceniane, jednak nieprzysłanie go lub wykonanie niezgodnie z poleceniem poskutkuje minusem. Możesz dostać natomiast plus za każdą postać, którą przedstawisz dodatkowo ( maksymalnie 5 postaci oprócz tej obowiązkowej) - warto się postarać, bo już wkrótce będą wystawiane oceny roczne, a niektórym brakuje plusów, żeby mieć wpisaną jakąś dobrą ocenę z aktywności ( liczą się wszystkie plusy z pierwszego i drugiego półrocza).
Nie planuję już żadnych sprawdzianów, kartkówek ani zadań na ocenę, ale można otrzymać ocenę za pracę wykonaną na konkurs szkolny " Powstania śląskie - pamiętamy!" ( ogłoszenie jest na stronie szkoły), jeśli prześle się ją na konkurs, a dodatkowo do mnie na maila: marcolmaryla@gmail.com do 30 maja.
Temat: Gwara śląska - jeszcze znana czy już nieznana?
Dziś już ostatnia lekcja związana z gwarą śląską. Oceniłam Wasze zadania i poniżej zamieszczam rekordową liczbę 45 wyrazów o podwójnym znaczeniu - zestawienie, które zrobiły Róża i Patrycja Kałusek z klasy 6c. Proszę przeanalizować wszystkie wyrazy i wpisać do zeszytu 10 takich, których nie mieliście w swoim zadaniu, podając 2 znaczenia.
Zapisz 10 wyrazów, które brzmią tak samo w języku polskim i w gwarze śląskiej, ale mają różne znaczenia - podaj te 2 znaczenia każdego wyrazu.
wyraz |
język polski - znaczenie |
gwara śląska - znaczenie |
|
1 |
ćma |
owad |
ciemność - motyl nocny |
2 |
gruba |
pani z nadwagą |
kopalnia |
3 |
kara |
konsekwencja przewinienia |
taczka |
4 |
pod |
jako przyimek |
umarł, padł |
5 |
lazaret |
dawne określenie szpitala wojskowego, zwłaszcza polowego |
szpital |
6 |
szykowny |
elegancki, gustowny np. ubiór |
ktoś ładny |
7 |
gibki |
giętki, sprężysty - osoba wygimnastykowana |
szybki |
8 |
szusować |
zjeżdżać szusem na nartach |
szybko jechać |
9 |
przodek |
krewny np. pradziadek |
miejsce urobku węgla |
10 |
szus |
szybki zjazd na nartach prosto w dół |
ktoś szybki |
11 |
sztof |
miara ciał płynnych równa 1/10 wiadra |
materiał, dzianina |
12 |
westa |
w mitologii rzymskiej: bogini domowego ogniska |
kamizelka |
13 |
starość |
okres życia następujący po wieku dojrzałym; |
mieć problem |
14 |
smolić |
potocznie mówimy tak o brudzeniu się |
nie interesować się, lekceważyć |
17 |
strup |
sucha pokrywa na ranach i uszkodzeniach ciała, |
łobuz, drań |
18 |
weksle |
dokument, w którym dłużnik zobowiązuje się zwrócić wierzycielowi określoną sumę pieniędzy w określonym czasie |
pokwitanie u kobiety |
19 |
tablet |
przenośny komputer osobisty z ekranem dotykowym, wzorowany na notebooku; |
taca |
20 |
warzyć |
W kontekście procesu technologicznego w określonych branżach: warzyć piwo, warzyć sól |
gotować, robić obiad |
21 |
uważać |
koncentrować się na czymś, pilnować czegoś lub kogoś |
akceptować |
22 |
rada |
wskazówka, porada |
zadowolona |
23 |
srogi |
niemający wyrozumiałości, litości, okrutny, surowy |
duży, wielki |
24 |
spodek |
talerz niewielkiej średnicy, przeznaczony zazwyczaj jako podstawka pod filiżankę lub szklankę |
dolna część czegoś |
25 |
sam |
zaimek pełniący wiele funkcji w zdaniu |
tutaj |
26 |
sak |
sieć na ryby w kształcie worka |
siatka, torba - np. na zakupy |
27 |
synek |
zdrobniale na syna |
chłopiec |
28 |
putnia |
naczynie bednarskie do przenoszenia płynów na plecach przy pomocy szelek |
pudełko |
29 |
pukiel |
pasemko wijących się włosów; lok; kędzior |
garb |
30 |
pora |
pewien okres, czas trwania czegoś; stosowny moment, właściwa chwila; termin |
kilka |
31 |
płaczka |
kobieta, która często unosi się płaczem, zazwyczaj z błahego powodu; beksa (rodzaj żeński); |
łza |
32 |
pazury |
zgrubiały wytwór skórny na końcach palców |
palce, ręce |
33 |
pantofle |
lekkie obuwie bez cholewek; |
drewniaki |
34 |
padać |
mówimy, że deszcz pada |
mówić |
35 |
pachoł |
słupek na pokładzie statku lub nabrzeżu, na który zakłada się cum |
smarkacz, wyrostek |
36 |
ostuda |
przebarwienie skóry koloru brązowego |
kłótnia |
37 |
nabity |
twardy, jędrny; ściśle wypełniony (np. nabite ciało, nabita widownia) |
pijany |
38 |
myśliwiec |
pilot samolotu myśliwskiego |
leśniczy |
39 |
motyka |
ręczne narzędzie rolnicze lub ogrodnicze w postaci kawałka metalowej płytki osadzonej na długiej rączce, służące do spulchniania ziemi, obsypywania roślin, usuwania chwastów itp. |
zła kobieta |
40 |
motek |
pewna liczba kolisto namotanych pasm nici, przędzy itp. zwiniętych luźno w podłużny pęczek |
młotek |
41 |
makron |
cząstka substancji o średnicy powyżej 0,1 mm |
kokosanka |
42 |
lebioda |
ruderalna roślina zielna, pospolity chwast pól i ogrodów; jej młodych pędów liściowych używano dawniej na jarzynę, a z nasion wypiekano tzw. chleb głodowy; komosa biała |
chory, leniwy |
43 |
kukać |
o kukułce: wydawać charakterystyczny dla niej głos |
zaglądać |
44 |
kucać |
przysiadać na zgiętych nogach; przysiadać w pozycji skulonej |
kaszleć |
45 |
korba |
część mechanizmu dźwigniowego, ramię służące do wykonywania obrotu wokół osi; |
ktoś pomysłowy |
45 |
komora |
Część serca |
spiżarnia |
13.05.20
Temat: Pisane po śląsku. Tworzenie słowników polsko - skrzyszowskich.
W listopadzie 2018 r. w naszej szkole powstał projekt: „100 ŚLĄSKICH SŁÓW NA 100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI” - poniżej zamieszczam te słowa podzielone przez gimnazjalistki na 6 rozdziałów. Przeanalizuj je, a następnie z każdego rozdziału wybierz 3 dowolne słowa i wpisz je do zeszytu wraz z tłumaczeniem ( nie zapomnij o tytułach rozdziałów - możesz je zapisać kolorem).
Uczniów, którzy jeszcze nie przysłali zadania z ostatniej lekcji regionalizmu, proszę o wysłanie go dziś ( termin już minął, ale pozwalam na małe spóźnienie, jednak nieprzysłanie zadania będzie skutkowało oceną niedostateczną).
06.05.20
Zapisz 10 wyrazów, które brzmią tak samo w języku polskim i w gwarze śląskiej, ale mają różne znaczenia - podaj te 2 znaczenia każdego wyrazu.( Za każde dodatkowe 3 wyrazy możesz otrzymać plus, a za 10 dodatkowych - 6)
Wyślij to zadanie jako załącznik na mój adres mailowy
Religia
Wystawa pt. " Prace dzieci naszej parafii i nie tylko, w Setną Rocznicę Urodzin Karola Wojtyły- Papieża Polaka- Świętego Jana Pawła II."
Temat: Tak żyć, by nie okazać się zbyt lekkim - rzeczy ostateczne.
Zapisz w zeszycie:
Nasze codzienne decyzje i wybory zostaną ocenione podczas sądu Bożego, którego symbolem jest waga. Uczciwe wykonywanie swoich obowiązków, prostota i skromność to droga do nieba. Taki przykład daje nam wielu świętych.
Temat: Wokół historii zbawienia - rok liturgiczny
Przepisz do zeszytu:
Każdego roku przeżywamy wydarzenia z życia Jezusa. Z roku na rok powinniśmy je przeżywać w głębszy sposób. Inaczej przeżywamy Adwent czy Wielki Post, mając sześć lat, a inaczej będziecie go przeżywać będąc dorosłymi.
Pomyśl jak się przygotowujesz do przeżywania najważniejszych wydarzeń z życia Pana Jezusa?
Temat: Życie oddane za Boga i Ojczyznę.
Miłość do Boga jest ściśle związana z miłością do Ojczyzny. Polskie symbole narodowe są wspólne dla wszystkich, których Ojczyzną jest Rzeczpospolita Polska. Ojczyzna to miejsce, w którym dorastamy, uczymy się żyć, poznajemy świat, ludzi i Boga. Nasze korzenie to jej historia, kultura, wartości i wyznawana w niej religia.
- Zastanów się jak wypełniasz obowiązki względem Ojczyzny.
Temat: Maj - miesiąc poświęcony Matce Bożej.
Podczas nabożeństw majowych modlimy się Litanię Loretańską (wezwania do Trójcy Świętej i Matki Bożej)
Wyszukaj w skarbczyku Litanię Loretańską na lekcję katechezy.
Wysłuchaj ze szkolnej strony internetowej jak w naszej szkole online przebiegła czwarta edycja czytania Biblii.
Technika
26.05
Domowe urządzenia elektryczne
Uczniowie wykonują notatkę z podręcznika do zeszytu
19.05
abc współczesnej techniki
Uczniowie wykonują notatkę z podręcznika do zeszytu
12.05
Rzuty prostokątne
Uczniowie wykonują notatkę z podręcznika do zeszytu
05.05
Rzuty prostokątne
Notatka do zeszytu
Wychowanie fizyczne
Dziewczyny
Materiał 25.05 - 29.05
W tym tygodniu chciałem wam zaproponować kilka filmików, które pokażą wam ćwiczenia doskonalące elementy techniczne potrzebne w grach zespołowych.
Rozpoczniemy od koszykówki.
Na filmie którego link znajduje się poniżej znajdziecie ćwiczenia doskonalące kozłowanie piłki w miejscu. Jeśli będziecie próbować wykonywać te ćwiczenia rozpocznijcie wolno, dokładnie,a potem stopniowo możecie przyspieszyć kozłowanie. Pamiętajcie aby kozłować zarówno prawą jak i lewą ręką.
https://www.youtube.com/watch?v=NSZDX_gH-SQ - kozłowanie
Pamiętajcie o ciągłym wzmacnianiu swoich mięśni. Były ćwiczenia z wykożystaniem łóżka, tym razem potrzebne będzie krzesło. Wykonajcie 10 ćwiczeń z użyciem krzesła. Każde ćwiczenie powtórzcie 10 razy.
https://www.youtube.com/watch?v=DP5Gib9SXo8 - ćw. z krzesłem
Drugą grą zespołową jest piłka nożna. Na filmikach znajdziecie ćwiczenia doskonalące prowadzenie piłki i panowanie nad piłką.
https://www.youtube.com/watch?v=pTUPw1hYvWA - prowadzenie piłki (p. Nożna)
https://www.youtube.com/watch?v=Msn8HYMN12I - panowanie nad piłką (p. Nożna)
Pamiętajcie, przed wykonaniem jakiegokolwiek ćwiczenia należy się porządnie rozgrzać !
Ćwiczcie zawsze w bezpiecznym miejscu !
Powodzenia.
Jeśli ktoś chce wysłać do mnie jakieś zaległości to proszę wysłać na adres:
Pozdrawiam
Materiał 18.05 - 22.05
Witam was wszystkich w nowym tygodniu.
Do konkurencji lekkoatletycznych oprócz różnego rodzaju rzutów i skoków, należą również biegi.
Zobaczcie na filmikach biegi na różnych dystansach jakie rozgrywane są podczas zawodów lekkoatletycznych. Zapamiętajcie ogólny podział biegów. Zwróccie uwagę na to, jaki rodzaj startu stosujemy dla danego biegu, kiedy biegniemy po torach, a kiedy nie jest to wymagane.
Zobaczycie też biegi, podczas których trzeba pokonywać jakieś przeszkody. Zwóćcie uwagę na rodzaj tych przeszkód i dystanse biegów.
https://www.youtube.com/watch?v=pDjEFR6q8ss
https://www.youtube.com/watch?v=s_NL4L860cQ
https://www.youtube.com/watch?v=xwNHnCC-fAM
Pamiętajcie o ciągłym wzmacnianiu swoich mięśni. Tutaj fajne ćwiczenia na mięśnie nóg. Przed wykonywaniem ćwiczeń pamiętajcie o solidnej rozgrzewce.
https://www.youtube.com/watch?v=-t2-fg2wrQg
Kto nie wykonał ćwiczeń z wykożystaniem łóżka, które wzmacniają różne partie mięśniowe, ma okazję się poprawić. Link poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=ZWAWc_Pc1uY
Na zakończenie filmiki pokazujące naukę podstawowych ćwiczeń gimnastycznych jakimi są przewrót w przód i przewrót w tył. Nie wykonujcie tych ćwiczeń w warunkach domowych bo łatwo o kontuzję. Zobaczcie jednak dokładnie filmy, zwróćcie uwagę na najczęściej występujące błędy podczas ich wykonywania.
https://www.youtube.com/watch?v=rx0-yEXz_jQ
https://www.youtube.com/watch?v=c6650m7Xd80
W tym tygodniu nie macie nic do zrobienia na ocenę.
Kto ma zaległości może wysyłać je na adres:
Pozdrawiam
11.05 - 15.05
Witam was wszystkich w nowym tygodniu.
Jak zauważyliście nastapiła zmiana w sposobie naszych kontaktów w zdalnym nauczaniu.
Raz w tygodniu spotykamy się na teamsie, a pozostałe materiały przesyłam wam na stronę szkoły.
Piękna pogoda za oknem więc skupiamy się na lekkiej atletyce.
Przesyłam wam materiał związany ze startem niskim i biegami sprinterskimi. Przeanalizujcie sposób w jaki startowano dawniej i dziś. Zwróćcie uwagę na dystanse jakie biegamy wykonując start niski.
https://www.youtube.com/watch?v=xwNHnCC-fAM
Teraz sami spróbujcie wykonać kilka startów niskich na poszczególne komendy.
Lekka atletyka to także rzuty. Zobaczcie na filmikach jakie rzuty i pchnięcia wykonujemy podczas zawodów. Celowo nie ma filmiku z jednym rzutem. Zastanówcie się jakim.
https://www.youtube.com/watch?v=spbRkD23wyg
https://www.youtube.com/watch?v=tYkX2rm2MGo
https://www.youtube.com/watch?v=COKrdQvSVuw
Pamiętajcie o ciągłym wzmacnianiu swoich mięśni. Tutaj fajne ćwiczenia na mięśnie brzucha.
https://www.youtube.com/watch?v=olwRr8lnE_k
A tu ćwiczenia z wykożystaniem łóżka wzmacniające różne partie mięśniowe.
https://www.youtube.com/watch?v=ZWAWc_Pc1uY
Pamiętajcie o tym, aby przed wykonywaniem ćwiczeń dobrze się rozgrzać.
W tym tygodniu nie macie nic do zrobienia na ocenę. Wpisuję oceny za odbicia górne i dolne oraz za pozycje wyjściowe do ćwiczeń. Przesyłajcie kto jeszcze nie wysłał na adres: leszek.oshin@interia.pl
Pozdrawiam
Zadanie do wykonania do dnia 08.05.2020 r. (piątek)
Podaj 5 pozycji wyjściowych do ćwiczeń, które poznałeś na lekcji.
Do każdej pozycji wyjściowej dopisz jedno ćwiczenie, które można wykonać rozpoczynając go z tej pozycji.
Przykład:
Pozycja wyjściowa - przysiad podparty; ćwiczenie - przewrót w przód
Na ocenę celującą podaj pozycję wyjściową, której nie było na lekcji i dopasuj do niej ćwiczenie.
Zadanie obowiązkowe dla wszystkich, przesyłajcie na maila
Czekam do piątku.
Pozdrawiam
Leszek Micał
Chłopcy
Materiał 25.05 - 29.05
W tym tygodniu chciałem wam zaproponować kilka filmików, które pokażą wam ćwiczenia doskonalące elementy techniczne potrzebne w grach zespołowych.
Rozpoczniemy od koszykówki.
Na filmie którego link znajduje się poniżej znajdziecie ćwiczenia doskonalące kozłowanie piłki w miejscu. Jeśli będziecie próbować wykonywać te ćwiczenia rozpocznijcie wolno, dokładnie,a potem stopniowo możecie przyspieszyć kozłowanie. Pamiętajcie aby kozłować zarówno prawą jak i lewą ręką.
https://www.youtube.com/watch?v=NSZDX_gH-SQ - kozłowanie
Pamiętajcie o ciągłym wzmacnianiu swoich mięśni. Były ćwiczenia z wykożystaniem łóżka, tym razem potrzebne będzie krzesło. Wykonajcie 10 ćwiczeń z użyciem krzesła. Każde ćwiczenie powtórzcie 10 razy.
https://www.youtube.com/watch?v=DP5Gib9SXo8 - ćw. z krzesłem
Drugą grą zespołową jest piłka nożna. Na filmikach znajdziecie ćwiczenia doskonalące prowadzenie piłki i panowanie nad piłką.
https://www.youtube.com/watch?v=pTUPw1hYvWA - prowadzenie piłki (p. Nożna)
https://www.youtube.com/watch?v=Msn8HYMN12I - panowanie nad piłką (p. Nożna)
Pamiętajcie, przed wykonaniem jakiegokolwiek ćwiczenia należy się porządnie rozgrzać !
Ćwiczcie zawsze w bezpiecznym miejscu !
Powodzenia.
Jeśli ktoś chce wysłać do mnie jakieś zaległości to proszę wysłać na adres:
Pozdrawiam
Materiał 18.05 - 22.05
Witam was wszystkich w nowym tygodniu.
Do konkurencji lekkoatletycznych oprócz różnego rodzaju rzutów i skoków, należą również biegi.
Zobaczcie na filmikach biegi na różnych dystansach jakie rozgrywane są podczas zawodów lekkoatletycznych. Zapamiętajcie ogólny podział biegów. Zwróccie uwagę na to, jaki rodzaj startu stosujemy dla danego biegu, kiedy biegniemy po torach, a kiedy nie jest to wymagane.
Zobaczycie też biegi, podczas których trzeba pokonywać jakieś przeszkody. Zwóćcie uwagę na rodzaj tych przeszkód i dystanse biegów.
https://www.youtube.com/watch?v=pDjEFR6q8ss
https://www.youtube.com/watch?v=s_NL4L860cQ
https://www.youtube.com/watch?v=xwNHnCC-fAM
Pamiętajcie o ciągłym wzmacnianiu swoich mięśni. Tutaj fajne ćwiczenia na mięśnie nóg. Przed wykonywaniem ćwiczeń pamiętajcie o solidnej rozgrzewce.
https://www.youtube.com/watch?v=-t2-fg2wrQg
Kto nie wykonał ćwiczeń z wykożystaniem łóżka, które wzmacniają różne partie mięśniowe, ma okazję się poprawić. Link poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=ZWAWc_Pc1uY
Na zakończenie filmiki pokazujące naukę podstawowych ćwiczeń gimnastycznych jakimi są przewrót w przód i przewrót w tył. Nie wykonujcie tych ćwiczeń w warunkach domowych bo łatwo o kontuzję. Zobaczcie jednak dokładnie filmy, zwróćcie uwagę na najczęściej występujące błędy podczas ich wykonywania.
https://www.youtube.com/watch?v=rx0-yEXz_jQ
https://www.youtube.com/watch?v=c6650m7Xd80
W tym tygodniu nie macie nic do zrobienia na ocenę.
Kto ma zaległości może wysyłać je na adres:
Pozdrawiam
11.05 - 15.05
Witam was wszystkich w nowym tygodniu.
Jak zauważyliście nastapiła zmiana w sposobie naszych kontaktów w zdalnym nauczaniu.
Raz w tygodniu spotykamy się na teamsie, a pozostałe materiały przesyłam wam na stronę szkoły.
Piękna pogoda za oknem więc skupiamy się na lekkiej atletyce.
Przesyłam wam materiał związany ze startem niskim i biegami sprinterskimi. Przeanalizujcie sposób w jaki startowano dawniej i dziś. Zwróćcie uwagę na dystanse jakie biegamy wykonując start niski.
https://www.youtube.com/watch?v=xwNHnCC-fAM
Teraz sami spróbujcie wykonać kilka startów niskich na poszczególne komendy.
Lekka atletyka to także rzuty. Zobaczcie na filmikach jakie rzuty i pchnięcia wykonujemy podczas zawodów. Celowo nie ma filmiku z jednym rzutem. Zastanówcie się jakim.
https://www.youtube.com/watch?v=spbRkD23wyg
https://www.youtube.com/watch?v=tYkX2rm2MGo
https://www.youtube.com/watch?v=COKrdQvSVuw
Pamiętajcie o ciągłym wzmacnianiu swoich mięśni. Tutaj fajne ćwiczenia na mięśnie brzucha.
https://www.youtube.com/watch?v=olwRr8lnE_k
A tu ćwiczenia z wykożystaniem łóżka wzmacniające różne partie mięśniowe.
https://www.youtube.com/watch?v=ZWAWc_Pc1uY
Pamiętajcie o tym, aby przed wykonywaniem ćwiczeń dobrze się rozgrzać.
W tym tygodniu nie macie nic do zrobienia na ocenę. Wpisuję oceny za odbicia górne i dolne oraz za pozycje wyjściowe do ćwiczeń. Przesyłajcie kto jeszcze nie wysłał na adres: leszek.oshin@interia.pl
Pozdrawiam
Zadanie do wykonania do dnia 08.05.2020 r. (piątek)
Podaj 5 pozycji wyjściowych do ćwiczeń, które poznałeś na lekcji.
Do każdej pozycji wyjściowej dopisz jedno ćwiczenie, które można wykonać rozpoczynając go z tej pozycji.
Przykład:
Pozycja wyjściowa - przysiad podparty; ćwiczenie - przewrót w przód
Na ocenę celującą podaj pozycję wyjściową, której nie było na lekcji i dopasuj do niej ćwiczenie.
Zadanie obowiązkowe dla wszystkich, przesyłajcie na maila
Czekam do piątku.
Pozdrawiam
Leszek Micał