6 C
Plan spotkań na Teams od 11.05.2020
Drodzy Uczniowie, w związku z drobnymi zmianami w rozkładzie zajęć proszę zapoznać się z nowym planem lekcji zamieszczonym na stronie szkoły (nie sprawdzamy planu w Librusie)! Plan obowiązuje od 11.05.2020.
Od 11.05.2020
- na wniosek Uczniów i Nauczycieli, zajęcia z wychowania fizycznego w klasach 5-8 będą odbywały się wg następujących zasad: jedno spotkanie na teamsie, trzy spotkania-materiały na stronie szkoły,
- zajęcia z regionalizmu - materiały tylko na stronie szkoły,
- zajęcia z techniki w klasach 5-6- materiały tylko na stronie szkoły,
- zajęcia z EDB dla klas 8 - materiały na stronie szkoły.
Godziny trwania zajęć na Teams
OD DNIA 4.05.2020 LEKCJE UCZNIÓW BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
1 LEKCJA 8.00- 8.30
2 LEKCJA 8.40-9.10
3 LEKCJA 9.20-9.50
4 LEKCJA 10.00-10.30
PRZERWA OD 10.30-11.00
5 LEKCJA 11.00-11.30
6 LEKCJA 11.40- 12.10
7 LEKCJA 12.20-12.50
8 LEKCJA 13.00-13.30
Język polski
29.05 (piątek)
Temat: Jedna powieść, a tak wiele gatunków- "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi".
27.05 (środa)
Temat: Nowoczesny świat tradycyjnych wartości w powieści „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.
28.05 (czwartek)
Temat: Tworzymy profil internetowy bohaterów lektury „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.
25.05 (poniedziałek)
Temat: Omówienie i poprawa kartkówek ze środków poetyckich.
26.05 (wtorek)
Temat: Nowoczesny świat tradycyjnych wartości w powieści „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.
Zadanie domowe
Przygotuj fragmenty opisujące wygląd trójki przyjaciół: Felixa, Neta i Niki.
21.05 (piątek)
Temat: Ćwiczenia ortograficzne.
Podręcznik str.312-317
25 V omawiamy lekturę pt. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.
20.05 (środa)
Temat: Kto tworzy muzykę ?
https://www.youtube.com/watch?v=7NSXXttiwHw
To muzyka sprawia, że stajemy się bardziej pogodni, zyskujemy chęć do działania, wzruszamy się i niejednokrotnie popadamy w zadumę. Większość z nas nie wyobraża sobie bez niej życia. Słuchamy jej w drodze do szkoły lub pracy, w domu, podczas koncertów.
Kto w takim razie tworzy muzykę ?
Podręcznik str. 198-200
- Ludzie muzyki.
- Zadanie 1/200 (pisemnie)
21.05 (czwartek)
Temat: Jak się odnaleźć w ortograficznej dżungli ?
Zeszyt ćwiczeń str.97-101
18.05 (poniedziałek)
Temat: Czy potrafimy czytać ze zrozumieniem ?
Podręcznik str. 289-290
19.05 (wtorek)
Temat: Kartkówka ze środków poetyckich.
15.05 (piątek)
Temat: „Otwórz ciszę” i… wsłuchaj się w słowa wiersza. Piękno poezji ukryte w opisie krajobrazu.
https://epodreczniki.pl/a/fragment-krajobrazu/Dl8Ap2BWe
Zadanie domowe (na wtorek)
Przygotuj się do kartkówki ze środków poetyckich (stylistycznych).
13.05 (środa)
Temat: Bogactwo środków poetyckich w utworach.
Podręcznik str. 348-349
- Porównanie.
- Epitet
- Wyrazy dźwiękonaśladowcze (onomatopeje).
- Uosobienie (personifikacja).
- Pytanie retoryczne.
- Ożywienie.
- Przenośnia (metafora).
Zadanie domowe
Naucz się czytać fragment „Pana Tadeusza”. Zwróć uwagę na objaśnienia znajdujące się na marginesie (podręcznik str. 201-202).
14.05 (czwartek)
Temat: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt ? „Koncert Wojskiego” - fragment „ Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
Podręcznik str. 201-203
Zadanie domowe na piątek
Ćw.8/197 (podręcznik)
11.05 (poniedziałek)
Temat: Czy potrafimy czytać ze zrozumieniem ?
Zeszyt ćwiczeń str.146- 148
Zadanie domowe
Przeczytaj na jutro tekst pt. „Tam, gdzie mieszka Muzyka” (str. 193-196).
12.05 (wtorek)
Temat: Jak zobaczyć dźwięki i zrozumieć język muzyki ?
Podręcznik str. 193 - 200.
Zadania: 1-6 str. 196
8.05 (piątek)
Temat: Czy warto budować mur wokół siebie ?
Stanisław Sojka „Tolerancja” (podr. str. 276)
https://www.youtube.com/watch?v=FWZNF4F1r7Y
6.05 (środa)
Temat: Opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści.
Podręcznik str. 269-271
Zadanie domowe: ćw.1/137 (zeszyt ćwiczeń)
7.05
Temat: Ćwiczenia kompozycyjne- opowiadanie twórcze.
Zeszyt ćwiczeń: str. 137-140
Zadanie domowe: ćw. 7/140 (zeszyt ćwiczeń)
4.05, 5.05 (poniedziałek, wtorek)
Temat: Zanim przeczytam lekturę „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.
Podręcznik str. 26-27.
Zadanie domowe
Przeczytaj „Atramentowe serce” (str.222-224)
Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty…
Podręcznik str. ćw. 1, 2, 6 str.224, 225
Zadanie domowe: ćw.7 str. 225
Matematyka
25.05, 27.05
Temat: Upraszczanie wyrażeń algebraicznych.
Podręcznik: str. 190-191 zad. 1, 3, 5, 8
Ćwiczenia: str. 79-81 zad. 1, 2, 5, 9, 10, 11.
28.05
Temat: Zapisywanie równań.
Podręcznik: str. 194 zad. 1, 3.
Ćwiczenia: str. 82, 83 zad. 1, 3, 4, 5.
29.05
Temat: Liczba spełniająca równanie.
Ćwiczenia: str. 84, 85 zad. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9.
18.05, 20.05
Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych - ćwiczenia.
Ćwiczenia: str. 73 -77 zad. 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 18.
21.05, 22.05
Temat: Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych.
Podręcznik: str. 186 zad. 1, 3.
Ćwiczenia: str. 78 zad. 1, 2, 3, 4.
11.05, 13.05
Temat: Liczby dodatnie i ujemne - powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Ćwiczenia: str. 71, 72 zad. 1-9.
Wyrażenia algebraiczne i równania.
14.05, 15.05
Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
Podręcznik: str. 179, 180 zad. 1, 2, 4, 5, 8, 12.
4.05, 6.05
Temat: Mnożenie i dzielenie liczb wymiernych - utrwalenie.
Podręcznik: str. 174 zad, 3, 4
Ćwiczenia: str. 69 zad. 8
Zadanie domowe: podręcznik, str. 251 zad. 98 a, b, c, d, h, i
7.05, 8.05
Temat: Cztery działania na liczbach wymiernych.
Podręcznik: str. 174 zad. 6
Ćwiczenia: str. 70 zad. 9, 10
Zadanie domowe: podręcznik, str. 251 zad. 99
Język angielski
Grupa Z
26, 27.05
Temat: Ćwiczenia w użyciu czasów przeszłych.
materiały w plikach grupy na teams.
19.05, 20.05 i 22.05
Temat: Ćwiczenia w użyciu czasów teraźniejszych.
Materiały na Teams w plikach grupy.
15.05
Temat: Hogmanay: New Year’s Eve in Scotland - Nowy Rok w Szkocji i Polsce.
podr. str. 104
13.05
Temat: Grandparents’ Day - Dzień Babci i Dzień Dziadka w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Polsce.
podr. str. 102.
12.05
Temat: April Fool’s Day - prima aprilis w Wielkiej Brytanii i Polsce.
podr. str. 106
6.05 i 8. 05
Temat: Progress Check 6- powtórzenie.
Podręcznik str. 98-99.
5.05
Temat: The Lord of the Rings - praca z tekstem. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
Podręcznik str.97.
Homework: Przygotuj pracę na temat wybranej postać filmowej lub książkowej. Prześlij na adres mailowy do 19 maja.
Grupa ŚZ
27 maja ( 1 godz)
Temat: Past Continuous Tense - exercises.
TEAMS: 8.00 - 8.30 - materiały w PLIKACH - NA OCENĘ!
26 maja (1 godz)
Temat: Past Continuous - revision.
TEAMS: 9.20 - 9.50 (materiały do lekcji w PLIKACH)
22 maja ( 1 godz)
Temat: Past Simple Tense - exercises.
TEAMS: 10.00 - 10.30
20 maja ( 1 godz)
Temat: Past Simple Tense - revision.
TEAMS: 8.00 - 8.30 (materiały do lekcji w PLIKACH)
Dla chętnych: Gra on - line Magic Monkey (British Council) https://1c7951e0f713f82c10d3-9c5e6fbd2c9d828eb37b6bf0399bddd6.ssl.cf1.rackcdn.com/magic-monkey/index.html
19 maja ( 1 godz)
Temat: Present Simple vs Present Continuous - zadania.
Teams: 9.20 - 9.50 (materiały do lekcji w PLIKACH)
15 maja (1 godz)
Temat: The Present Continuous Tense.
Link do e-lekcji: https://youtu.be/lI9WLpt5tf4
TEAMS: 10.00 - 10.30 (materiały do lekcji w PLIKACH)
13 maja (1 godz)
Temat: The Present Simple Tense.
TEAMS: 8.00 - 8.30 (materiały do lekcji w PLIKACH)
Link do e-lekcji: https://youtu.be/oQGCjQf9_7c - dla chętnych do obejrzenia
12 maja (1 godz)
Temat: April Fool’s Day - reading.
podręcznik str.106
TEAMS: 9.20 - 9.50 (materiały do lekcji w PLIKACH)
8 maja (1 godz)
Temat: Valentine’s Day - reading.
podręcznik str.105
Link do e-lekcji: https://youtu.be/Q19-7a0Ix5U
Teams: 10.00 - 10.30 (temat + zwroty w PLIKACH)
6 maja (1 godz)
Temat: Nowy rok w Szkocji - czytanie ze zrozumieniem.
podręcznik str.104
Teams - 8.00 - 8.30 - notatka do lekcji Teams/Zespół 6BCŚZ/Pliki/6 maja
Klasa 6bcŚZ - 5 maja (1 godz)
Temat: Christmas Stockings - reading.
podręcznik str.103
Teams 9.20 - 9.50 - słówka, które będą jutro są już do pobrania w zakładce PLIKI w Zespole 6bcŚZ
Biologia
25.05
Temat: Przegląd i znaczenie ptaków
notatka do tematu
18.05.
Temat: Ptaki - kręgowce zdolne do lotu
notatka do tematu
11.05.
Temat: Powtórzenie wiadomości o kręgowcach zmiennocieplnych
04.05.
Temat: Związek budowy z pełnionymi funkcjami - gady
Geografia
25.05- 29.05
Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi;
Podręcznik str.145-151
18.05- 22.05
Temat : Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji.
Podręcznik strona 140 do 144- warto przeczytać przed lekcją online !
Przypominam o przesłaniu zadania kto tego jeszcze nie zrobił !
zad.3 i 4 ze strony internetowej dotyczące Niemiec / patrz zdalne nauczanie 27.04- 01.05 / i zadanie 1 ze str.135 z podręcznika
Temat: Czechy i Słowacja.
Podręcznik - str.138 i 139
Zadanie które będziemy czytać na oceny na lekcji -zad.3 i 4 ze strony internetowej dotyczące Niemiec / patrz zdalne nauczanie 27.04- 01.05 / i zadanie 1 ze str.135 z podręcznika
Temat :Zmiany w przemyśle Niemiec.
Podręcznik od str. 131 do str. 137; zadanie :4 ćwiczenia - patrz zdalne nauczanie27.04- 01.05
Historia
04 - 08.05 Temat: Sejm Wielki i Konstytucja 3 Maja ( 2 lekcje), podręcznik str. 169. Do zeszytu wypisujemy reformy Sejmu Wielkiego oraz postanowienia Konstytucji 3 Maja.
11.05 - 15.05 Temat: Powstanie kościuszkowskie i III rozbiór Polski ( 2 lekcje) str. 174. Do zeszytu wypisujemy przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego.
18.05 - 22.05 Temat: Rewolucja francuska ( 2 lekcje), podręcznik str. 184 - notatka z podręcznika do zeszytu.
25.05 - 29.05 Temat: Epoka Napoleona Bonapartego ( 2 lekcje ) Podręcznik str. 194 - 202. Do zeszytu w formie tabelki ( data, miejsce, kto wygrał ) wypisujemy najważniejsze bitwy stoczone przez Napoleona oraz przyczyny i skutki jego wyprawy na Rosję.
Informatyka
-
Poniedziałek, 25.05.2020 - 1 lekcja
Dzień dobry!
Temat: Zliczamy punkty i określamy warunki zakończenia gry: pingwiny.
Podręcznik - str. 68 - 69.
Ćwiczenia: 12/68, 13/69.
Zadanie domowe: prześlij do studia klasowego: pingwiny stworzoną przez siebie grę o nazwie Pingwiny. Termin wykonania zadania: 29.05.2020.
Opis kolejnych kroków w tworzeniu programu znajdziecie na filmach (w filmie czwartym zostały przedstawione warunki zakończenia gry):
11.05.2020 - 1 lekcja, 18.05.2020 - 1 lekcja
Dzień dobry!
Temat: Tworzymy dwupoziomową grę dla dwóch graczy - umieszczamy duszki na scenie, zliczamy punkty i określamy warunki zakończenia gry.
Podręcznik - str. 65 - 69.
Ćwiczenia: 8/65, 9/66, 10/67, 11/67, 12/68, 13/69.
Zadanie domowe: prześlij do studia klasowego: pingwiny stworzoną przez siebie grę o nazwie Pingwiny.
Opis kolejnych kroków w tworzeniu programu znajdziecie na filamch:
Poniedziałek, 4.05.2020 - 1 lekcja
Dzień dobry!
Temat: Scratch - stosujemy instrukcję warunkową.
Podręcznik - str. 63 - 64.
Ćwiczenia: 6 i 7 ze str. 64.
Zadanie domowe: 1 i 2/73, 3/74.
Wszystkie zadania zapisujemy według informacji podanych w poleceniach.
Link do filmu o instrukcjach warunkowych: https://youtu.be/zPF8rg7KRxo
Link do filmu z poprzedniej lekcji „Jak narysować piramidę”: https://youtu.be/UtKd3gN38sE
Muzyka
Temat: „Cztery pory roku”- Antonio Vivaldi.
1.Zapisz temat do zeszytu.
2.Zobacz krótki filmik edukacyjny o kompozytorze.
https://www.youtube.com/watch?v=cg8wJxyFmt8
- Poznanie koncertu jako formy muzycznej:
Nazwa „koncert” pochodzi od włoskiego słowa „concertare” i oznacza rywalizację i współzawodnictwo. Składa się z trzech części różniących się między sobą pod względem nastroju i tempa. Budowa koncertu to: 1. część szybka, 2.część-wolna, 3. część- szybka.
- „Cztery pory roku” to cykl koncertów. Zapraszam do wysłuchania po jednej części z każdej pory roku: (pomyśl z czym kojarzy Ci się dana część, jakie odczucia wywołuje?)
Wiosna https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Lato https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE
Jesień https://www.youtube.com/watch?v=5jJvvGqdPVk
Zima https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis
Życzę miłego muzykowania!
Temat: Instrumenty dęte.
1. Zapisz temat do zeszytu.
2. Przeczytaj czytankę z podręcznika i zapoznaj się z podziałem i budową instrumentów dętych:
- drewnianych
- blaszanych
- klawiszowych
2. Posłuchaj odgłosu instrumentów dętych. Zapoznaj się z ich barwą dźwięku
3. Prześpiewaj piosenkę z poprzedniej lekcji „Zacznij od Bacha”.
4. W dalszym ciągu utrwalaj gamę C-dur oraz „Melodię amerykańską” na flecie lub dzwonkach.
Temat: Warsztat muzyczny.
- Zapisz temat do zeszytu.
- W tym tygodniu chciałabym przybliżyć Wam osobę Zbigniewa Wodeckiego. Zbigniew Wodecki był piosenkarzem i multiinstrumentalistom. Grał na skrzypcach, trąbce, fortepianie. Urodził się 6 maja 1950r. W Krakowie lub Łaziskach. Zmarł 22 maja 2017r. W Warszawie. Jest honorowym obywatelem Gminy Godów.
- W jego repertuarze jest wiele pięknych utworów. Zapraszam do wysłuchania kilku z nich:
„Pszczółka Maja”, „Lubię wracać”, „Z Tobą chcę oglądać świat”.
- Teraz zapraszam Was do wysłuchania i prześpiewania piosenki Z. Wodeckiego
pt. „Zacznij od Bacha”- podręcznik str.142 lub skorzystaj z tekstu ze strony internetowej.
Plastyka
Technika
8.05 Spotkanie na Microsoft Teams. Temat: Rzuty prostokątne.
Regionalizm
2 LEKCJE ( 29.05. i 05.06)
Temat: Znani Ślązacy.
Motto: „ To ziemia, na której rodzą się diamenty” /św. Jan Paweł II/
Wielu Ślązaków jest znanych w całej Polsce, przynosząc chlubę naszemu regionowi. Są to sportowcy, aktorzy, muzycy, dziennikarze, pisarze, kucharze, youtuberzy i inni, którzy niejednokrotnie podkreślają, iż pochodzą właśnie ze Śląska i są z tego dumni. Znasz ich? Wybierz jedną taką postać żyjącą współcześnie i wpisz do zeszytu 5 najważniejszych informacji o niej ( np. skąd pochodzi, czym się zajmuje, z czego jest znana w całej Polsce, jak się rozwija jej kariera itp.) - do tych informacji możesz dodać zdjęcie np. wycięte z gazety lub wydrukowane. Następnie zrób zdjęcie całego zadania i wyślij na mojego maila do 04.06.20 ( PISZ CZYTELNIE! NIE PISZ O F. PIECZCE, M. DZIĘDZIELU, Z. WODECKIM, W. HUDKU, M.HUDKU, J. MUSIOLE, bo o nich już informacje masz zapisane na innej lekcji regionalizmu). To zadanie nie będzie oceniane, jednak nieprzysłanie go lub wykonanie niezgodnie z poleceniem poskutkuje minusem. Możesz dostać natomiast plus za każdą postać, którą przedstawisz dodatkowo ( maksymalnie 5 postaci oprócz tej obowiązkowej) - warto się postarać, bo już wkrótce będą wystawiane oceny roczne, a niektórym brakuje plusów, żeby mieć wpisaną jakąś dobrą ocenę z aktywności ( liczą się wszystkie plusy z pierwszego i drugiego półrocza).
Nie planuję już żadnych sprawdzianów, kartkówek ani zadań na ocenę, ale można otrzymać ocenę za pracę wykonaną na konkurs szkolny " Powstania śląskie - pamiętamy!" ( ogłoszenie jest na stronie szkoły), jeśli prześle się ją na konkurs, a dodatkowo do mnie na maila: marcolmaryla@gmail.com do 30 maja.
Temat: Gwara śląska - jeszcze znana czy już nieznana?
Dziś już ostatnia lekcja związana z gwarą śląską. Oceniłam Wasze zadania i poniżej zamieszczam rekordową liczbę 45 wyrazów o podwójnym znaczeniu - zestawienie, które zrobiły Róża i Patrycja Kałusek z klasy 6c. Proszę przeanalizować wszystkie wyrazy i wpisać do zeszytu 10 takich, których nie mieliście w swoim zadaniu, podając 2 znaczenia.
Zapisz 10 wyrazów, które brzmią tak samo w języku polskim i w gwarze śląskiej, ale mają różne znaczenia - podaj te 2 znaczenia każdego wyrazu.
wyraz |
język polski - znaczenie |
gwara śląska - znaczenie |
|
1 |
ćma |
owad |
ciemność - motyl nocny |
2 |
gruba |
pani z nadwagą |
kopalnia |
3 |
kara |
konsekwencja przewinienia |
taczka |
4 |
pod |
jako przyimek |
umarł, padł |
5 |
lazaret |
dawne określenie szpitala wojskowego, zwłaszcza polowego |
szpital |
6 |
szykowny |
elegancki, gustowny np. ubiór |
ktoś ładny |
7 |
gibki |
giętki, sprężysty - osoba wygimnastykowana |
szybki |
8 |
szusować |
zjeżdżać szusem na nartach |
szybko jechać |
9 |
przodek |
krewny np. pradziadek |
miejsce urobku węgla |
10 |
szus |
szybki zjazd na nartach prosto w dół |
ktoś szybki |
11 |
sztof |
miara ciał płynnych równa 1/10 wiadra |
materiał, dzianina |
12 |
westa |
w mitologii rzymskiej: bogini domowego ogniska |
kamizelka |
13 |
starość |
okres życia następujący po wieku dojrzałym; |
mieć problem |
14 |
smolić |
potocznie mówimy tak o brudzeniu się |
nie interesować się, lekceważyć |
17 |
strup |
sucha pokrywa na ranach i uszkodzeniach ciała, |
łobuz, drań |
18 |
weksle |
dokument, w którym dłużnik zobowiązuje się zwrócić wierzycielowi określoną sumę pieniędzy w określonym czasie |
pokwitanie u kobiety |
19 |
tablet |
przenośny komputer osobisty z ekranem dotykowym, wzorowany na notebooku; |
taca |
20 |
warzyć |
W kontekście procesu technologicznego w określonych branżach: warzyć piwo, warzyć sól |
gotować, robić obiad |
21 |
uważać |
koncentrować się na czymś, pilnować czegoś lub kogoś |
akceptować |
22 |
rada |
wskazówka, porada |
zadowolona |
23 |
srogi |
niemający wyrozumiałości, litości, okrutny, surowy |
duży, wielki |
24 |
spodek |
talerz niewielkiej średnicy, przeznaczony zazwyczaj jako podstawka pod filiżankę lub szklankę |
dolna część czegoś |
25 |
sam |
zaimek pełniący wiele funkcji w zdaniu |
tutaj |
26 |
sak |
sieć na ryby w kształcie worka |
siatka, torba - np. na zakupy |
27 |
synek |
zdrobniale na syna |
chłopiec |
28 |
putnia |
naczynie bednarskie do przenoszenia płynów na plecach przy pomocy szelek |
pudełko |
29 |
pukiel |
pasemko wijących się włosów; lok; kędzior |
garb |
30 |
pora |
pewien okres, czas trwania czegoś; stosowny moment, właściwa chwila; termin |
kilka |
31 |
płaczka |
kobieta, która często unosi się płaczem, zazwyczaj z błahego powodu; beksa (rodzaj żeński); |
łza |
32 |
pazury |
zgrubiały wytwór skórny na końcach palców |
palce, ręce |
33 |
pantofle |
lekkie obuwie bez cholewek; |
drewniaki |
34 |
padać |
mówimy, że deszcz pada |
mówić |
35 |
pachoł |
słupek na pokładzie statku lub nabrzeżu, na który zakłada się cum |
smarkacz, wyrostek |
36 |
ostuda |
przebarwienie skóry koloru brązowego |
kłótnia |
37 |
nabity |
twardy, jędrny; ściśle wypełniony (np. nabite ciało, nabita widownia) |
pijany |
38 |
myśliwiec |
pilot samolotu myśliwskiego |
leśniczy |
39 |
motyka |
ręczne narzędzie rolnicze lub ogrodnicze w postaci kawałka metalowej płytki osadzonej na długiej rączce, służące do spulchniania ziemi, obsypywania roślin, usuwania chwastów itp. |
zła kobieta |
40 |
motek |
pewna liczba kolisto namotanych pasm nici, przędzy itp. zwiniętych luźno w podłużny pęczek |
młotek |
41 |
makron |
cząstka substancji o średnicy powyżej 0,1 mm |
kokosanka |
42 |
lebioda |
ruderalna roślina zielna, pospolity chwast pól i ogrodów; jej młodych pędów liściowych używano dawniej na jarzynę, a z nasion wypiekano tzw. chleb głodowy; komosa biała |
chory, leniwy |
43 |
kukać |
o kukułce: wydawać charakterystyczny dla niej głos |
zaglądać |
44 |
kucać |
przysiadać na zgiętych nogach; przysiadać w pozycji skulonej |
kaszleć |
45 |
korba |
część mechanizmu dźwigniowego, ramię służące do wykonywania obrotu wokół osi; |
ktoś pomysłowy |
45 |
komora |
Część serca |
spiżarnia |
13.05.20
Temat: Pisane po śląsku. Tworzenie słowników polsko - skrzyszowskich.
W listopadzie 2018 r. w naszej szkole powstał projekt: „100 ŚLĄSKICH SŁÓW NA 100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI” - poniżej zamieszczam te słowa podzielone przez gimnazjalistki na 6 rozdziałów. Przeanalizuj je, a następnie z każdego rozdziału wybierz 3 dowolne słowa i wpisz je do zeszytu wraz z tłumaczeniem ( nie zapomnij o tytułach rozdziałów - możesz je zapisać kolorem).
Uczniów, którzy jeszcze nie przysłali zadania z ostatniej lekcji regionalizmu, proszę o wysłanie go dziś ( termin już minął, ale pozwalam na małe spóźnienie, jednak nieprzysłanie zadania będzie skutkowało oceną niedostateczną).
06.05.20
Zapisz 10 wyrazów, które brzmią tak samo w języku polskim i w gwarze śląskiej, ale mają różne znaczenia - podaj te 2 znaczenia każdego wyrazu.( Za każde dodatkowe 3 wyrazy możesz otrzymać plus, a za 10 dodatkowych - 6)
Wyślij to zadanie jako załącznik na mój adres mailowy
Religia
Wystawa pt. " Prace dzieci naszej parafii i nie tylko, w Setną Rocznicę Urodzin Karola Wojtyły- Papieża Polaka- Świętego Jana Pawła II."
Temat: Tak żyć, by nie okazać się zbyt lekkim - rzeczy ostateczne.
Zapisz w zeszycie:
Nasze codzienne decyzje i wybory zostaną ocenione podczas sądu Bożego, którego symbolem jest waga. Uczciwe wykonywanie swoich obowiązków, prostota i skromność to droga do nieba. Taki przykład daje nam wielu świętych.
Temat: Wokół historii zbawienia - rok liturgiczny
Przepisz do zeszytu:
Każdego roku przeżywamy wydarzenia z życia Jezusa. Z roku na rok powinniśmy je przeżywać w głębszy sposób. Inaczej przeżywamy Adwent czy Wielki Post, mając sześć lat, a inaczej będziecie go przeżywać będąc dorosłymi.
Pomyśl jak się przygotowujesz do przeżywania najważniejszych wydarzeń z życia Pana Jezusa?
Temat: Życie oddane za Boga i Ojczyznę.
Miłość do Boga jest ściśle związana z miłością do Ojczyzny. Polskie symbole narodowe są wspólne dla wszystkich, których Ojczyzną jest Rzeczpospolita Polska. Ojczyzna to miejsce, w którym dorastamy, uczymy się żyć, poznajemy świat, ludzi i Boga. Nasze korzenie to jej historia, kultura, wartości i wyznawana w niej religia.
- Zastanów się jak wypełniasz obowiązki względem Ojczyzny.
Temat: Maj - miesiąc poświęcony Matce Bożej.
Podczas nabożeństw majowych modlimy się Litanię Loretańską (wezwania do Trójcy Świętej i Matki Bożej)
Wyszukaj w skarbczyku Litanię Loretańską na lekcję katechezy.
Wysłuchaj ze szkolnej strony internetowej jak w naszej szkole online przebiegła czwarta edycja czytania Biblii.
Technika
29.05
Domowe urządzenia elektryczne
Uczniowie wykonują notatkę z podręcznika do zeszytu
22.05
abc współczesnej techniki
Uczniowie wykonują notatkę z podręcznika do zeszytu
15.05
Rzuty prostokątne
Uczniowie wykonują notatkę z podręcznika do zeszytu
08.05
Rzuty prostokątne
Notatka do zeszytu
WDŻ
04.05 - 08.05 Temat: Dojrzewam do kobiecości. ( dziewczyny)
10.05 - 15.05 Temat: Zarządzanie sobą. ( chłopcy)
18.05 - 22.05 Temat: Zarządzanie sobą. ( dziewczyny )
25.05 - 29.05 Temat: Cyperprzemoc .( chłopcy ) Temat: Mam swoją godność (dziewczyny)
Wychowanie fizyczne
Dziewczyny
25.05-29.05
Witam Was serdecznie. W najbliższym tygodniu zachęcam Was do potańczenia- a raczej do popracowania nad koordynacją nóg i ramion. Poniższe trzy filmiki pozwolą Wam nauczyć się krótkiego układu tanecznego - należy skupić się na prawidłowej pracy ramion.
Osoby , które do piątku są chętne zapraszam do odesłania filmików z trzech układów . Życzę powodzenia i trzymam kciuki.
https://ewf.h1.pl/student/?token=HfVFk1cky67ovUx9bJY649qYJRM90QqmxGtEb63zUR7UTQbETR
https://ewf.h1.pl/student/?token=Ja5shPOZXCvUHxNBo9qFqUYYq7zikdVb5ItulQx7KZghnI11E9
https://ewf.h1.pl/student/?token=gVNTRnoXuczREVMHFZ6IsF5bqVBD6I0saZn3Mf19h0DqGyYGOO
dla chętnych krótki układ do wyboru:
https://www.youtube.com/watch?v=lcWtiFL904s
https://www.youtube.com/watch?v=mro6end5Xms
Jeżeli , któraś jest chętna i odeśle mi do piątku filmik z nagranym układem oczywiście dostaje ocenę.
18.05-22.05
W tym tygodniu jak obiecałam przygotowałam Wam lekcje z lekkoatletyki. Skupimy się na próbie rzutu piłeczką palantową i skoku w dal. Filmiki , które Wam przesyłam obrazują prawidłowo technicznie wykonanie tych prób. Zobaczcie filmiki i po kolei zwróćcie uwagę na poszczególne etapy ćwiczeń. Mam nadzieję , że we wrześniu będziemy mogły wykonać próby w szkole.
Dziękuję, za wszystkie filmiki z Waszymi aktywnościami, bardzo pomysłowymi torami przeszkód.
Trzymam kciuki za Wszystkie dziewczyny, które jeszcze nie odesłały filmików. Czekam na kolejne Wasze rewelacyjne pomysły.
https://www.youtube.com/watch?v=UwDQ2gmrYoQ- RZUT PIŁECZKĄ PALANTOWĄ
https://ewf.h1.pl/student/?token=jw1LxJv6oCGcssZmrE7hfn6yllmqQSgP2Q0ukwQjS56W4IypR2- SKOK W DAL
https://ewf.h1.pl/student/?token=dxNrATeYf2Eat9NZ8Zfqg13NREgnyTeh1QtyBBEVMJOHnpu3gb-ĆWICZENIA ROZCIĄGAJĄCEPO KAŻDEYM ĆWICZENIU
PAMIĘTAJCIE!!! ĆWICZYMY TYLKO POD OPIEKĄ OSOBY DOROSŁEJ
Powodzenia!!!
11.05-15.05
Witam Was dziewczyny serdecznie w kolejnym tygodniu. Serdecznie dziękuję za wszystkie filmiki, które dotychczas do mnie dotarły. Cieszy mnie bardzo Wasza aktywność na świeżym powietrzu. Pamiętajcie ruszajcie się każdego dnia.
W tym tygodniu przygotowałam Wam lekcje z biegów.
Lekkoatletyka dla dzieci - bieganie
Biegi lekkoatletyczne dzielą się na krótkie (sprinty), średnie i długie. Do popularnych konkurencji należą też sztafety i biegi przez płotki. Podczas treningów nacisk kładzie się przede wszystkim na rozwijanie prędkości i wytrzymałości. Co więcej dzieci, które regularnie biegają, mogą pochwalić się dobrą kondycją i koordynacją ruchową. Wśród najważniejszych zalet biegania dla rozwoju motorycznego dzieci znajdują się również:
- szybszy i sprawniejszy refleks
- zwiększenie siły, prędkości i zwinności
- polepszenie zmysłu orientacji w przestrzeni, równowagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
Trening biegowy dla dzieci jest zazwyczaj zróżnicowany i dostosowany do wieku. Kilkulatki ćwiczą przede wszystkim koordynację ruchową i zwinność. Najmłodsi atleci uczą się schematów ruchowych poprzez zabawę w berka lub ganianego, a także próbują swoich sił na dłuższych i krótszych dystansach z regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami urozmaicającymi trening. W wieku ok. 10-12 lat przychodzi natomiast czas na kolejny cel treningowy - zwiększenie siły i wytrzymałości. Starsze dzieci i nastolatki dodatkowo wykonują ćwiczenia siłowe, które stanowią ważne uzupełnienie dotychczasowego planu treningowego. Długość i stopień trudności pokonywanych dystansów, a także wysokość ewentualnych przeszkód w biegu przez płotki stopniowo wzrastają wraz z wiekiem zawodników. Dzięki temu twoja pociecha uczy się stawiania sobie coraz to nowych wyzwań i odczuwa satysfakcję z własnych postępów.
Wszystkie ćwiczenia wykonujemy pod nadzorem osób dorosłych.
Pierwsze ćwiczenie dotyczy doskonalenie startu niskiego- stosowany przy biegach krótkich.
https://ewf.h1.pl/student/?token=Im2d1EutLFN1b57MPvqlmqDLPHyAvnIvv60KKlFAwGkVyDzIt0
Drugie pozwoli doskonalić start wysoki- stosowany przy biegach długodystansowych.
https://ewf.h1.pl/student/?token=mrkmbipb6zB6mkdSH39UyNsRCWkuOcRyDRQTTs18qIsYZpoBRB
Trzecia umiejętność, to przekazanie pałeczki podczas biegu sztafetowego.
https://ewf.h1.pl/student/?token=Fr3EwgaVc5BWVXRyfYtOXF0JM4sUALD9gMgoNb0ood94ef2RlQ
Cały czas czekam na Wasze filmiki z Waszej aktywności.
Chłopcy
25-29 maj 2020r.
W tym tygodniu na lekcjach wychowania fizycznego wykonujemy 15 minutowy STRETCHING dla każdego:
https://www.youtube.com/watch?v=b8ix5dkGNis
Widzimy się na lekcji online.
Pozdrawiam Was!
18-22 maj 2020r.
W tym tygodniu na lekcjach wychowania fizycznego wykonujemy trening stabilizacyjny:
https://hpba.pl/trening-stabilizacyjny-2/
Widzimy się na lekcji online.
Pozdrawiam Was!
11-15 maj 2020r.
W tym tygodniu na lekcjach wychowania fizycznego wykonujemy trening stabilizacyjny:
https://hpba.pl/trening-stabilizacyjny-2/
Widzimy się na lekcji online.
Pozdrawiam Was!
4.05.2020r.
Nauka umiejętności obrony strefą w minikoszykówce
5.05.2020r.
Nauka umiejętności podań i chwytów w ataku
6.05.2020r.
Doskonalenie umiejętności stosowania zasad i przepisów w wybranej grze rekreacyjnej
7.05.2020r.
Doskonalenie umiejętności stosowania zasad i przepisów w wybranej grze rekreacyjnej