7a
Język polski
Liczba jednostek lekcyjnych: 3
Termin realizacji: 6.04.2020 r., 7.04.2020 r. i 8.04.2020 r.
Forma i sposób sprawdzenia zadań: e-mail
- Zapisz w zeszycie z gramatyki temat: Rodzaje zdań złożonych - ćwiczenia.
- W ramach powtórzenia przeczytaj wiadomości z podręcznika ze str. 195 i 197.
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zad. 4, 5, 8, 12, 13, 15, 16, 17, 18 - str. 32 - 39.
- Prześlij uzupełnione zadania na mój adres mailowy: do środy do godziny 16.00.
Liczba jednostek lekcyjnych: 2
Termin realizacji: 31.03.2020 r. i 1.04.2020 r.
Forma i sposób sprawdzenia zadań: Messenger, e-mail
Wtorek
- Zapisz temat w literaturze: Próżny żal po szkodzie - historia małżeńska pana Piotra.
- Przeczytaj tekst z podręcznika ze str. 100 - 104 pt. „Żona modna”. Możesz zapoznać się z treścią, klikając w link: https://www.youtube.com/watch?v=ziuCYVWZ6wQ
- Zachęcam do obejrzenia:https://www.youtube.com/watch?v=YmXhwqsv47A
- Sprawdźcie, czy zrozumieliście lekturę, wykonując ćwiczenie online. Należy dopasować cyfry do odpowiednich treści. Grę znajdziecie tutaj:https://wordwall.net/resource/917724/polski/żona-modna
- W formie tabeli wypisz cechy charakteru, którymi odznacza się tytułowa żona modna oraz pan Piotr (do każdej postaci po 10 cech). Skorzystaj z prezentacji: https://prezi.com/s1fxgva1rrcq/pan-piotr-i-jego-zona-przedsatwieni-w-quotkrzywym-zwierciadlequot/
Środa
- Zapisz temat w literaturze: Cechy satyry na podstawie „Żony modnej”.
- Przypomnij sobiecechy epiki, liryki i dramatu - podręcznik str. 333 - 339.
- Przepisz notatkę do zeszytu:
Gatunek
Żona modna
Ignacego Krasickiego jest satyrą i wyróżnia się następującymi cechami:
- ośmiesza i piętnuje wady ludzkie (chciwość i głupotę pana Piotra oraz bezkrytyczne hołdowanie modzie, rozrzutność i egoizm modnej damy),
- ukazuje świat w „krzywym zwierciadle”, w przejaskrawiony sposób - wyolbrzymia, posługuje się karykaturą, ironią drwiną (przesadne ukazanie wad modnej żony m.in. poprzez nagromadzenie zdrobnień),
- służy celom wychowawczym (dydaktycznym) - uczy poprzez krytykę i ośmieszanie negatywnych zjawisk, ale nie proponuje pozytywnych rozwiązań, wzorców,
- jest utworem wierszowanym, zawierającym elementy epiki (występowanie narratora, fabuły - opowieść Piotra o małżonce) i dramatu (obecność dialogu i monologu - rozmowa Piotra z przyjacielem, skarga Piotra na niedawno poślubioną żonę).
Satyra to gatunek mieszany (synkretyczny) - łączy cechy epiki, liryki i dramatu.
- Wykonaj zadanie 10. ze str. 104 (do zeszytu).
Niektórych uczniów poproszę o zrobienie zdjęcia i przesłanie mi notatki do sprawdzenia.
Termin realizacji: 30.03.2020 r.
Forma i sposób sprawdzenia zadań: Messenger
- Do zeszytu z literatury wpisz temat: Twórca i jego czasy - Ignacy Krasicki.
- Przeczytaj wiadomości z podręcznika ze stron 98 - 99.
- Zgromadź informacje o epoce, w której żył Ignacy Krasicki, weź pod uwagę: nazwę i czas trwania epoki, ustrój, jaki panował, władzę, sytuację polityczną Polski, ważne wydarzenia historyczne i kulturalne.
- Wykorzystując oś czasu i wiadomości z podręcznika, sporządź notatkę biograficzną dotyczącą Ignacego Krasickiego, uwzględnij: datę narodzin, informacje na temat edukacji i pracy, kontakty z ważnymi postaciami, udział w istotnych przedsięwzięciach, twórczość, datę śmierci.
- Wypisz z podręcznika pojęcia dotyczące Krasickiego i jego czasów, wyjaśnij ich znaczenie (możesz skorzystać ze strony https://sjp.pwn.pl/ ), np.: oświecenie, racjonalizm, tolerancja, moralizowanie, dydaktyzm, klasycyzm.
Język angielski
Grupa Z
8.04
Welcome before Easter!
Dziś zapraszam do zabawy wielkanocnej. Na zdjęciu gra planszowa z pytaniami o Wielkanoc. Zachęcam do gry z rodziną (jeśli jest English-speaking) albo online z kolegami.
I wish you Happy Easter and see you after the break!
6.04.2020
Temat: Saving water- słuchanie. (1 godzina lekcyjna)
Dzień dobry. Dzisiaj naszą lekcję poświęcimy na ćwiczenie rozumienia ze słuchu. Zapraszam was serdecznie o 13:40 na Teamsa. Osoby, które wykonują zadania razem z całą klasą na platformie, nie będą musiały go wysyłać do sprawdzenia. Wszystko omówimy sobie w trakcie lekcji. Jeśli ktoś nie może tam być, to rozwiązuje sam w domu i przesyła odpowiedzi do wtorku do 18 na mój adres mailowy.
Będziemy sobie pracować nad zadaniami 2 i 6 na stronie 108, 2 na str. 114 i 2 na str. 116 w podręczniku.
Pod spodem link do nagrań. W razie trudności ze słownictwem polecam diki.
Pozdrawiam!
1.04
Temat: Future tenses. (2 godziny lekcyjne)
Dzień dobry.
Dziś i w piątek zajmiemy się podsumowaniem wiadomości o czasach przyszłych. Nie mówię o wprowadzeniu, bo wszystkich tych czasów już się uczyliśmy wcześniej. Także zapiszcie sobie temat lekcji i wyjmijcie naszą kartkę z czasami, podręcznik i ćwiczenia.
O godzinie 11:45 zapraszam was na Teams. Mam nadzieję, że przynajmniej większości udało się tam zalogować. Będę tam tłumaczyć Wam materiał z dzisiejszej lekcji i wspólnie rozwiążemy kilka zadań. Zajmiemy się dziś czasami present continuous, future simple i konstrukcją be going to. Znajdźcie je wszystkie na naszej kartce, a dla tych którzy gdzieś ją posiadali, wrzucam tutaj ściągę z tych trzech czasów.
PRESENT CONTINUOUS-czynności mające miejsce teraz lub zaplanowane na bliską przyszłość (gdy jesteśmy pewni, że coś się wydarzy, bo poczyniliśmy jakieś przygotowania, „arranged future”)
v Podmiot + am/are/is + czasownik z ING
x Podmiot + am not/ aren't/ isn't + czasownik z ING
? (Wyraz pytający)+ am/are/is + Podmiot + czasownik z ING
FUTURE SIMPLE- przewidywanie przyszłości w oparciu o to, co wiemy, obietnice, groźby, decyzje (I think, hope, believe, I’m sure, perhaps, probably itp.)
v Podmiot + will + czasownik
x Podmiot + won't + czasownik
? (Wyraz pytający) +will + podmiot + czasownik
BE GOING TO- zamiary, przewidywanie przyszłości w oparciu o to, co widzimy w danej chwili
v Podmiot +am/are/is + going to + bezokolicznik
x Podmiot + am not/ aren't/ isn't + going to + bezokolicznik
? (Wyraz pytający)+ am/are/is + Podmiot + going to + bezokolicznik
Proponuję po lekcji obejrzeć sobie film na YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=B50c1MnfarQ&t=565s
Waszym młodszym kolegom bardzo przypadł do gustu. Pojawia się tu jeszcze Present Simple (dodatkowo).
W ćwiczeniach na stronie trzydziestej szóstej do zrobienia mamy zadania 1, 2, 3, a w podręczniku na stronie 104 ćwiczenie 3. Oczywiście we wszystkich tych zadaniach chodzi o wstawienie właściwego czasu. Zdjęcia tych czterech zadań proszę przesłać mi do piątku do godziny osiemnastej na adres mailowy. Pozdrawiam i miłej pracy życzę.
Zadania dodatkowe online (dla chętnych, aby wyćwiczyć ten materiał):
https://engly.pl/tasks/test_choose/367
https://engly.pl/tasks/test_choose/366
https://engly.pl/tasks/text_task/527
https://engly.pl/tasks/text_task/293
https://engly.pl/tasks/text_task/292
https://www.englisch-hilfen.de/en/exercises/tenses/future.htm
http://testyourenglish.pl/Test/55/future-simple-present-continuous-czy-going-to#.XnDUxqhKhPY
https://www.tolearnenglish.com/exercises/exercise-english-2/exercise-english-6874.php
30.03
Temat: El grando- praca z tekstem.
Dzień dobry moi Drodzy.
Dzisiaj zrobimy sobie małą przerwę w gramatyce i zajmiemy się pracą z tekstem i ćwiczeniem rozumienia ze słuchu.
Otwórzcie podręczniki na stronie 106. In the picture you can see El Grando- a dragon made of recycled materials.
Zacznijcie od wypisania sobie nazw przedmiotów i materiałów, z których zostały wykonane, i ich tłumaczenia. Jak zwykle znaczenia nowych słów znaleźć możecie z tyłu podręcznika, w słownikach internetowych lub książkowych. Następnie przeczytajcie sobie tekst o smoku powstałym z przetworzonych materiałów. Na stronie obok tekstu w ramce jak zwykle mamy wypisane słownictwo, na którym należy się skupić i które przetłumaczone jest waszych podręcznikach. Jeśli w tekście znajdziecie jeszcze inne trudne słówka, to również polecam przetłumaczenie ich sobie.
Gdy już będziecie rozumieli cały tekst, to przejdźcie proszę do zadań. Do wykonania mamy:
- zadanie 2, w którym w czterech zdaniach wybieracie właściwą odpowiedź zgodną z tekstem;
- zadanie 3 w którym dokończyć należy zdania zgodnie z tekstem;
- zadanie 5, w którym w luki wstawiamy podane słówka. Jest to słownictwo, z którym wcześniej spotkaliście się w czytance.
- zadanie 6, czyli przeczytanie zdań i przetłumaczenie sobie czasowników razowych zgodnie z listą:
- look for- szukać,
- put off- przełożyć na później,
- talk to- rozmawiać z (nie with!!!),
- arrive in- przyjechać do (nie to !!!),
- jump over- przeskoczyć nad.
- I ostatnie zadanie, które należy wykonać to zadanie 8, czyli słuchanka. Wejdźcie sobie w link https://learningclub.egis.com.pl/pl/szkolapodstawowa/smarttime/smart_time_2_podrecznik_wieloletni_nagrania_audio track 072 i dwukrotnie wysłuchajcie tekstu. W luki wpiszcie brakujące słowa lub zwroty.
Na mój e-mail proszę przesłać zdjęcia zadań nr 2, 3, 5 i 8 nie później niż do wtorku do godziny 18.00. Po zebraniu wszystkich wiadomości tak jak poprzednio otrzymacie omówienie zadań.
W czasie trwania naszej lekcji zapraszam do kontaktu na grupie. Pozdrawiam serdecznie.
Grupa ŚZ
8 kwietnia
Temat: Clean up day - listening.
Podręcznik str. 109 zad. 1,5
6 kwietnia
Temat: Saving water - dialogi.
podręcznik str. 108 zad. 2,5
3 kwietnia
Temat: El Grando - praca z tekstem.
Podręcznik str. 106-107 zadanie 2, zad. 3,4,5 w podręczniku - w zeszycie zrobić na ocenę (zdjęcie wysłać do 8 kwietnia do godz. 18.00)
Link do e-lekcji: słówka - FISZKI - https://quizlet.com/pl/301312599/smart-time-2-unit-6d-el-grando-the-recycled-dragon-flash-cards/
1 kwietnia
Temat: Conditionals 0, 1 i 2 - teoria i ćwiczenia.
Podręcznik str. 105 zadanie 8-11 ćwiczenia str. 36-37 zadanie 4-12
Link do e-lekcji: https://youtu.be/j3QQjVXfqWE oraz https://youtu.be/UvsIZ6zfidc
30 marca
Temat: Expressing future time - ćwiczenia gramatyczne.
Podręcznik str. 104 zadanie 2,3 ćwiczenia str. 36 zadanie 1-3
Link do e-lekcji: https://youtu.be/B50c1MnfarQ
Matematyka
Biologia
7.04
Temat: Jak ruch, dobre odżywianie i brak nałogów wpływa na nasze zdrowie?
Witam Was wszystkich bardzo serdecznie. Jak widzicie po zapisanym temacie macie jeszcze jedną szansę na powtórkę.
https://epodreczniki.pl/a/aktywnosc-fizyczna-a-zdrowie/DGUW2rObe
bardzo dobrze opracowany temat jak prawidłowo siedzieć, chodzić itp. Zacznijmy dostrzegać te pozornie małe rzeczy. Obecna sytuacja głównie zmusza nas do myślenia o zdrowiu. Dostrzegajcie jak wciąż ogromny wpływ na nasze zdrowie mamy my sami!
Zbliżające się święta to nie tylko czas odpoczynku, ale przeżywania serdeczności i miłości w najbliższym gronie. Zdrowych i pogodnych świąt Wam życzę!
Mam pytanie
Drodzy uczniowie przysyłacie mi tak piękne plakaty, że chciałabym, aby wszyscy mogli je obejrzeć i zapoznać się z cennymi wskazówkami. Potrzebuję do tego Waszej zgody. Uczniowie, którzy nie wysłali jeszcze swoich prac do galerii zamieszczonej na stronie naszej szkoły proszę, aby mi przysłali informację jeśli się zgadzają. W kolejnym miejscu - Dbam o siebie - zamieszczę Wasze dzieła. Proszę jednak uzbroić się w cierpliwość, bo niektórzy jeszcze nadsyłają, gdy jest coś niewyraźne lub nie mogę otworzyć.
Temat: Powtórzenie wiadomości o układzie odpornościowym
Serdecznie witam na lekcji biologii. W czasie pandemii koronawirusa skłoniłam Was w ubiegłym tygodniu do ponownego prześledzenia dróg oddechowych, bo to drogi zakażenia. Dziś robimy krok następny analizujemy raz jeszcze sprawy związane z odpornością. To bardzo pocieszające, że nasz organizm walczy i nie poddaje się łatwo. My musimy robić wszystko, aby mu w tym pomóc. Zalew informacji na temat pandemii powoduje, że macie coraz większą wiedzę, oby w ślad za tym szedł rozsądek!
Zapoznajcie się z tematem, zróbcie test, który od razu macie sprawdzony. Jeśli nie wyszło za pierwszym razem próbujcie dalej. Powtarzanie to jedna z metod nauki.
https://epodreczniki.pl/a/jak-dziala-uklad-odpornosciowy/D11aOFOxw
Wasze ciekawe plakaty dotyczące starania o swoje zdrowie w ogromnej większości dotarły do mnie. Część uczniów już otrzymała ode mnie komentarz z oceną. Oceny trafiają do edziennika. Myślę, że ta właśnie praca w tym czasie spowodowała, że bierzecie dużo większą odpowiedzialność za swoje i innych zdrowie. Tak dojrzałe i przemyślane stwierdzenia napawają mnie dumą. Ciszę się z Waszej dojrzałej postawy. Wielka to radość pracować z Wami, otrzymywać od Was informacje. Jesteście dzielni to pewne, życzę Wam cierpliwości w znoszeniu niedogodności.
Chemia
7.04.
Temat: Reakcje wymiany - powtórzenie
Witam Was bardzo serdecznie. Kolejna powtórka. Mam nadzieję, że szlifujecie umiejętności zapisywania i odczytywania reakcji. Pomoże Wam
https://epodreczniki.pl/a/reakcje-wymiany/DAxvSYC8A
Po pracy należy się odpoczynek.
Z okazji Świąt Wielkanocnych życzę Wam zdrowych i pogodnych chwil spędzonych w gronie najbliższych!
Temat: Powtórzenie wiadomości - reakcje analizy
Witam wszystkich bardzo serdecznie. Jak widzicie po zapisanym temacie, kolejny raz pochylamy się nad reakcjami, aby je powtórzyć, utrwalić i wyćwiczyć. Mam nadzieję, że te ciekawe lekcje jakie znajdziecie pod wskazanym adresem pomogą Wam. Ćwiczcie do skutku, bo macie możliwość natychmiastowego sprawdzenia.
https://epodreczniki.pl/a/reakcje-syntezy-i-analizy/D13d87Oh7
życzę Wam owocnej pracy, a po powrocie do szkoły poprawcie słabsze oceny z ostatniego sprawdzianu.
Fizyka
(1h) temat: Ruch jednostajnie przyspieszony prostoliniowy - utrwalenie wiadomości.
Ostatnie tematy dotyczyły ruchu i wszystkich wielkości z nim zawiązanych. Dzisiaj nie będę Wam zadawała zadań do rozwiązania. Przed Wami odpoczynek i przerwa świąteczna !!!
Przesyłam link do filmu - lekcji. Ukazane w nim są bardzo proste doświadczenia z tematów które przerobiliśmy w szkole. Osoby chętne mogą samodzielnie powtórzyć te eksperymenty . Tym razem nic nie odsyłacie. Czekam na zaległe zadania z zeszłego tygodnia.
Życzę wszystkim radosnych świąt i pozdrawiam!!!
https://www.youtube.com/watch?v=Ha9I4Hbf7TY
(2h) Temat: Badanie ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego.
Przeczytajcie temat (22) z podręcznika str 141-144.Przeanalizujcie doświadczenie, pomiary, wnioski zapisane w podręczniku.
W zeszytach pod tematem lekcji zapiszcie regułkę , która znajduje się na stronie 144 w pomarańczowej ramce.
Posyłam Wam filmiki dotyczące ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego w celu utrwalenia wiadomości.
https://www.youtube.com/watch?
https://www.youtube.com/watch?
Przeczytajcie jeszcze raz i powtórzcie sobie wiadomości z podręcznika str 135-139.
Następnie z e -ćwiczeń ,które Wam przesyłam rozwiązujecie zadania ze str 66 i 67. Obowiązkowo do zrobienia są zadania 1,2,3. Natomiast zadania 3i 4 są dla chętnych na ++. Nie robicie doświadczenia ukrytego pod kodem QR. Wykonujecie je w zeszytach . Nie zapomnijcie wpisać numeru zadania. Możecie jeżeli się da wydrukować strony i wkleić do zeszytu.
Plik pdf dostępny jest na samym dole strony (pod wszystkimi przedmiotami).
Zadania odsyłacie na emeila ( w jednym pliku podpisane imieniem i nazwiskiem do poniedziałku 06.04 do godz 18.00). W razie pytań kontaktujemy się przez Librusa lub emeila.
Pozdrawiam
Geografia
Drodzy uczniowie!
Temat: Gospodarka morska /2h/. Są święta , odpocznijcie termin wykonania to dopiero poniedziałek 20.04.1/ Przeczytajcie tekst podręcznika od str.152 do 156. 2/ Odpowiedzcie w zeszycie na zagadnienia: a/ Na jakie trzy sektory dzielimy gospodarkę morską ? b/Jakie miasta pełnią funkcje najważniejszych portów morskich? c/Co to są terminale kontenerowe? d/ Wyjaśnij pojęcie infrastruktura portowa; e/ Wymień rodzaje towarów , które przeładowuje się w największych polskich portach morskich; f/Główne zadania polskich stoczni; g/ Podaj przykłady głównych gatunków ryb poławianych w M. Bałtyckim; h/ Przedstaw perspektywy rozwoju gospodarki morskiej w Polsce. 3/Przepiszcie do zeszytu i uzupełnijcie zadania od 1 do 4. Proszę sprawdzić w wiadomościach w librusie kto dzisiaj przesyła zadania z poprzedniego tygodnia do sprawdzenia. 4/ Moja skrzynka sps.ucher@gmail.com Zdjęcia zadania przesyłają tylko osoby, do których napiszę na librusie, w dniu gdy jest geografia / nie wszyscy !/. Pozdrawiam i życzę Wam zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych. Renata Ucher.
Temat: Uprawa roślin i chow zwierząt w Polsce/2h/.
1/ Przeczytajcie tekst podręcznika od str.147 do 151. 2/ Odpowiedzcie w zeszycie na zagadnienia: a/ Dlaczego w Polsce nie prowadzi się na dużą skalę chowu owiec i kóz? b/ Opiszcie zalety i wady żywności produkowanej w Polsce. 3/ Proszę przepisać/ przerysować tabelki i na podstawie podręcznika i internetu wykonać zadania od 1 do 6 . 3/Proszę sprawdzić w wiadomościach w librusie kto dzisiaj przesyła zadania z poprzedniego tygodnia do sprawdzenia. 4/Pozdrawiam. Renata Ucher
Drodzy uczniowie!
Od poniedziałku będę prosić o przesyłanie zadań do kontroli na skrzynkę Według planu lekcji, czyli w:
- poniedziałki - klasy 5b, 7a i 7b
- środy -8a i 8b, 5a, 6c
- piątki - 6a, 6b i 5c
Przysyłają tylko te osoby z klasy, do których napiszę we wskazane dni / nie wszyscy/ na librusie. Pozdrawiam. Renata Ucher
Historia
Temat: ZSRS - imperium komunistyczne (7.04.2020)
podr. 200-204
Uczeń:
- Wyjaśnia znaczenie terminów: kult jednostki, Nowa Ekonomiczna Polityka, kolektywizacja, łagier, NKWD, wielka czystka, komunizm wojenny, kołchoz, sowchoz, Gułag
- Identyfikuje postacie: Józefa Stalina, Lwa Trockiego, Mołotowa, Ribbentropa
Wymienia cechy charakterystyczne państwa stalinowskiego, opisuje metody stosowane przez Stalina w celu umocnienia wpływów, wymienia zbrodnie komunistyczne do 1939 r., omawia reformy gospodarcze Stalina, wyjaśnia dlaczego system stalinowski nazywany jest jako zbrodniczy
Notatka do zeszytu:
Po zwycięstwie w wojnie domowej w Rosji komuniści rozpoczęli odzyskiwanie terytoriów i próbowali kontynuować ekspansję w Europie. Po objęciu władzy Józef Stalin wprowadził kult jednostki, społeczeństwo poddał całkowitej kontroli, stosował bezwzględne metody walki ze swoimi przeciwnikami (wielka czystka 1936-1938). W ZSRS upaństwowiono większość gospodarki, wprowadzono kolektywizację rolnictwa (sowchozy, kołchozy). Przeciwnicy nowego porządku byli prześladowani i zsyłani do obozów pracy.
1921 - ogłoszono NEP
1922 - traktat między ZSRS a Republiką Weimarską w Rapallo
Wejdźcie na link do epodręcznika
https://epodreczniki.pl/a/system-totalitarny-w-zsrr/Dovn9GLhX
Dla osób chętnych, chcących poprawić oceny można wykonać prezentację na temat Totalitaryzmy I połowy XX wieku (na przykładzie ZSRS i III Rzeszy). W prezentacji należy wyjaśnić czym jest totalitaryzm, omówić jak to funkcjonowało w ZSRS i III Rzeszy, podać podobieństwa i różnice między komunizmem a faszyzmem. Myślę, że 15 slajdów wystarczy. Termin do końca kwietnia.
Proszę o spokojne przeczytanie tekstu. „Widzimy się” po świętach. Wam oraz Waszym rodzicom życzę Zdrowych i Spokojnych Świąt.
Temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie międzywojennym. (3.04.2020)
podr. 205-209
Uczeń:
- Wyjaśnia znaczenie terminów: mass media, indoktrynacja, modernizm, propaganda, funkcjonalizm, dadaizm, surrealizm, futuryzm.
- Wymienia nowe nurty w architekturze i sztuce, wyjaśnia jakie cele przyświecały nowym trendom w architekturze i sztuce, ocenia wpływ mass mediów na kształtowanie opinii publicznej, ocenia zmiany jakie zaszły w społeczeństwie po zakończeniu wojny.
Notatka do zeszytu:
Po I wojnie światowej na skutek m.in. rozwoju radia, kina i prasy zaczęło się kształtować społeczeństwo masowe, które starało się oddziaływać na opinię publiczną. Nastąpił również rozwój komunikacji. W sztuce pojawiły się nowe kierunki artystyczne: dadaizm, surrealizm czy futuryzm. W architekturze rozwijały się modernizm i funkcjonalizm. I wojna światowa przyspieszyła proces emancypacji kobiet.
Do 8 kwietnia proszę wyjaśnić takie pojęcia jak: modernizm, dadaizm, futuryzm, surrealizm, kubizm i funkcjonalizm. Proszę również podać przedstawicieli danego gatunku. Zobaczcie sobie w Internecie dzieła tych twórców.
Temat: Narodziny faszyzmu (26.03.2020)
podr. 192-197
Uczeń:
- Wyjaśnia znaczenie terminów: marsz na Rzym, narodowy socjalizm (nazizm); furer; czarne koszule, antysemityzm, noc długich noży, ustawy norymberskie, noc kryształowa, autorytaryzm, pucz
- Zna daty marszu na Rzym (1922), puczu monachijskiego (1923); przejęcia władzy przez Hitlera (1933)
- Identyfikuje postaci: Mussoliniego, Hitlera, Goebbelsa, Piusa XI i Rosenberga.
- Podaje przykłady państw totalitarnych, demokratycznych i autorytarnych w Europie.
- Charakteryzuje ideologię faszystowską i nazistowską, politykę nazistów wobec ludności żydowskiej, przedstawia sytuację Włoch i Niemiec po zakończeniu I wojny św.
Notatka do zeszytu:
- Po I wojnie światowej we Włoszech rosło niezadowolenie wynikające m.in. z postanowień traktatu wersalskiego. Panujące nastroje wykorzystali faszyści na czele z Benito Mussolinim, którzy w 1922 roku przejęli władzę we Włoszech („marsz na Rzym”).
- Po przegranej wojnie Niemcy pogrążyły się w kryzysie gospodarczym i politycznym. Na popularności bardzo szybko zyskali naziści. Jednak zorganizowany przez nich w 1923 roku „pucz monachijski” zakończył się klęską. W 1933 roku Adolf Hitler został kanclerzem i zaczął wprowadzać swoje rządy w Niemczech.
- Cechy ideologii nazistowskiej:
- kontrolowanie wszystkich dziedzin życia,
- pozbywanie się przeciwników politycznych („noc długich noży”; podpalenie Reichstagu),
- antysemityzm (wrogość wobec Żydów) - ustawy norymberskie, „noc kryształowa”,
- powstanie obozów koncentracyjnych i policji politycznej (gestapo)
Wejdźcie na ten link i zobaczcie film
https://gwo.pl/nazizm-w-niemczech-p4607
https://epodreczniki.pl/a/poczatki-faszyzmu-w-niemczech-i-we-wloszech/D1CKFAAT
Załączone ćwiczenie wykonać do następnej lekcji, czyli do 31 marca. Wystarczy, że wpiszecie tylko odpowiedzi np.
3.1. A;
3.2. C itd
I jeszcze jedna prośba podpisujcie swoje prace , wpisujcie temat np., Narodziny faszyzmu bądź datę 26.03.2020
Informatyka
Język niemiecki
- Termin realizacji: do piątku 17.04.2020.
- Ilość lekcji: 2.
- Zrób zdjęcie notatki z zeszytu oraz zadań z ćwiczeń.
- Zdjęcia wyślij na maila: zdrojewskakucdaria@gmail.com
W temacie wpisz imię, nazwisko, klasę.
- Sposób oceny: niektóre zadania zostaną ocenione.
- Sposób kontaktu: librus. Na maila wysyłamy tylko zdjęcia zadań. W razie pytań odnośnie zadań proszę śmiało pisać na librusa.
- Problemy techniczne: proszę o informację na librusa w przypadku problemów technicznych.
Dzień dobry,
wysyłam Wam dwie lekcje. Możecie je zrobić dziś, jutro, albo po świętach - do piątku tj. 17 kwietnia.
Zapiszcie w zeszycie temat lekcji:
Thema: Grammatik - ćwiczenia gramatyczne.
Na poprzednich lekcjach tłumaczyłam kiedy się używa rodzajnika określonego (der, die, das) w bierniku, a kiedy w celowniku.
Przypomnijcie sobie teraz dwie poprzednie lekcje.
Na dzisiejszej lekcji będziemy to utrwalać.
Otwieramy teraz podręcznik na stronie 66 i robimy zadanie 1. Wyrazy, których znaczenia nie znacie poszukajcie w słonikach. Polecałam Wam słownik PONS - najlepiej ściągnąć sobie aplikacje na komórkę. Słownik jest z wymową, więc możecie sobie poćwiczyć. Jeśli nie wiecie jakiego rodzaju jest dany rzeczownik to zachęcam do korzystania ze słowniczka z tyły książki, lub na końcu rozdziału.
Podręcznik str. 66 zad. 1
Proszę żebyście przepisywali do zeszytu CAŁE ZDANIA, a nie tylko luki.
W zdaniach z tego ćwiczenia czasownik wyraża ruch (gehen - chodzić, iść), dlatego używacie rodzajnika w bierniku. Trzeba wstawić więc:
- den - jeśli rzeczownik jest rodzaju męskiego,
- die - jeśli rzeczownik jest rodzaju żeńskiego,
- das - jeśli rzeczownik jest rodzaju nijakiego.
Myślę, że dobrze sobie poradziliście z tym zadaniem, jeśli nie to napiszcie wątpliwości na librusa.
Teraz robimy zadanie 3 z tej samej strony.
Podręcznik str. 66 zad. 3
Proszę żebyście przepisywali CAŁE ZDANIA, a nie tylko luki.
W zdaniach z tego ćwiczenia czasownik NIE wyraża ruchu. Dla przypomnienia czasownik „sind” oznacza „są lub jesteśmy”. Skoro nie mamy tu ruchu, bo ktoś już jest w danym miejscu to używacie rodzajnika w celowniku. Trzeba wstawić więc:
- dem - jeśli rzeczownik jest rodzaju męskiego lub nijakiego,
- der - jeśli rzeczownik jest rodzaju żeńskiego.
Gratulacje wykonania zadań. Zróbcie teraz zdjęcia tych zadań, ale wyślijcie mi je na maila RAZEM z lekcją poniżej. Jeszcze raz Was proszę, aby wysyłać mi JEDNEGO maila z załącznikami.
Zapisz temat kolejnej lekcji:
Thema: Wiederholung - powtórzenie wiadomości z rozdziału 4.
Przepiszcie do zeszytu tabelkę z odmianą czasowników (podręcznik str. 65):
- spielen - grać,
- gehen - iść,
- sprechen - mówić,
- treffen - spotykać,
- lesen - czytać
3 ostatnie czasowniki są nieregularne (zobacz niebieskie literki).
Przypomnę Wam co oznaczają te osoby:
- wir - my,
- ihr - wy
- sie - oni
Otwórzcie teraz podręcznik na stronie 67.
Podręcznik str. 67 zadanie 5.
Przepisz CAŁY tekst i wstaw odpowiednio odmieniony czasownik. Pomocna będzie tabelka, którą przed chwilą przepisałeś. Pamiętaj, aby ODMIENIĆ czasownik.
Zrób w ćwiczeniach zadania:
- zad. 20 str. 43 - trzeba użyć rodzajnika w celowniku lub w bierniku,
- zad. 21 str. 43 - pomocne do zrobienia tego zadania będą zdania o paczce przyjaciół.
Powodzenia i życzę Wam przede wszystkim zdrowych i spokojnych Świąt!
Daria Zdrojewska-Kuc
- Termin realizacji: do wtorku.
- Ilość lekcji: 2.
- Zrób zdjęcie notatki z zeszytu oraz zadań z ćwiczeń.
- Zdjęcia wyślij na maila: zdrojewskakucdaria@gmail.com
W temacie wpisz imię, nazwisko, klasę.
- Sposób oceny: niektóre zadania zostaną ocenione.
- Sposób kontaktu: librus. Na maila wysyłamy tylko zdjęcia zadań. W razie pytań odnośnie zadań proszę śmiało pisać na librus.
- Problemy techniczne: proszę o informację na librusa w przypadku problemów technicznych.
Przepisz do zeszytu.
Thema: Treffpunkte - proponowanie miejsca spotkań.
- Ćwiczenia str. 41 zad.14 (dopasuj czynności do miejsc).
- Przepisz do zeszytu: Jeśli w zdaniu jest czasownik oznaczający ruch, np. gehen - iść, fahren - jechać, rzeczowniki występują w bierniku.
W bierniku die, das - zostaje, a der zmieniamy na den. Przykładowe zdania.
- Ich gehe in den Park.
- Meine Mutter geht in das (ins) Kino.
- Du gehst in die Apotheke.
- Zrób ćwiczenia str. 42 zad. 17 (Jeśli nie znasz rodzaju rzeczownika sprawdź w słowniku).
Przepisz do zeszytu: celownika natomiast używamy, gdy zdanie nie wyraża ruchu. Są to zdania z czasownikami np. być, spotykać się.
W celowniku:
- der i das zamieniamy na dem
- die na der, np.
- Ich bin in dem (im Park) - (der Park zmieniliśmy na dem)
- Meine Mutter ist in dem (im Kino) - (das Kino zmieniliśmy na dem)
- Du bist in der Apotheke - (die Apotheke zmieniliśmy na der).
- Zrób z ćwiczeń zad. 16 str. 42. Omówię przykład 1:
Wir treffen uns vor ..…dem…… Kino (Spotykamy się przed kinem). Czasownik w tym zdaniu nie wyraża ruchu, więc trzeba użyć celownika. Kino ma rodzajnik das, który zamieniamy na dem.
Pamiętajcie o zdjęciach notatki, zadań z zeszytu i z ćwiczeń.
Przepisz wszystko do zeszytu:
Thema: Agnes geht ins Kino, Steffi ist im Kino - przyimki z biernikiem i celownikiem.
Biernik - ruch:
- der zmieniamy na den
- die i das zostaje
Celownik - spoczynek:
- der, das zmieniamy na dem
- die zmieniamy na der
Podręcznik str. 62 zad. 10. Przeczytaj przykład i go przepisz:
- Treffen wir uns in der Eisdiele (Spotykamy się w lodziarni?).
Czsownik treffen (spotykać) nie oznacza ruchu, więc użyliśmy tu celownika.
Die Eisdiele zamieniliśmy na der.
- Nein, nicht in der Eisdiele (Nie nie w lodziarni).
Lieber vor dem Kino (Lepiej przed kinem). - Das Kino zamieniliśmy w celowniku na dem.
Waszym zadaniem jest ułożenie w zeszycie 3 dialogów. Zamiast lodziarni i kina wybieracie inne miejsca z tabelki. (Podręcznik str. 62 zad. 10).
Podręcznik str. 63 zad. 11. Przeczytaj przykład i go przepisz:
- Gehen wir in das (ins) Schwimmbad? (idziemy na basen?).
Czasownik gehen (iść) wyraża ruch, więc w zadaniu tym używamy biernika. Das Schwimmbad został niezmieniony.
- Nein, nicht ins Schwimmbad (nie, nie na basen).
- Gehen wir lieber ins (in das) Kino. (Chodźmy lepiej do kina). Kino ma rodzajnik das, a w bierniku das zostaje.
Waszym zadaniem jest ułożenie w zeszycie 3 dialogów. Zamiast basenu i kina wybieracie inne miejsca z tabelki. (Podręcznik str. 63 zad. 11).
W razie pytań piszcie na librusa. Nie zapomnijcie wysłać zdjęcia zrobionych zadań i notatek.
Muzyka
Witam Was drodzy uczniowie!
Dziękuję Wam za przesłane zadania. Bardzo dobrze sobie poradziliście! Czekam jeszcze na osoby, które nie dosłały prezentacji lub krzyżówki o Fryderyku Chopinie.
Temat lekcji: „Stanisław Moniuszko i opera. Opera jako forma muzyczna i widowisko teatralne”-
warsztat muzyczny. (2 godziny)
- Zapisz w zeszycie temat lekcji.
- Przeczytaj tekst z podręcznika.
- Przepisz do zeszytu:
Opera (wł. opera < łac. opera „dzieło, utwór, praca, wysiłek”) - sceniczne dzieło muzyczne wokalno-instrumentalne, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną (libretto). Istotą tego gatunku muzycznego jest synteza sztuk, czyli połączenie słowa, muzyki, plastyki, ruchu, gestu oraz gry aktorskiej. Twórcą polskiej opery narodowej jest Stanisław Moniuszko.
- Wysłuchaj muzyczne przykłady:
https://www.youtube.com/watch?v=r4YT94A4EBU MONIUSZKO 10 faktów
https://www.youtube.com/watch?v=ihrou8B-iFo „STRASZNY DWÓR”
- Przypomnij sobie w ramach rozgrzewki gamę C-dur na flecie:
film instruktażowy- gama https://www.youtube.com/watch?v=xBeDz12pCf4
- Naucz się grać na flecie „Melodię amerykańską”:
Na początek osłuchaj się z melodią kilka razy!
filmik instruktażowy- melodia https://www.youtube.com/watch?v=mE9KSRYAfvk
zapis nutowy z podpisanymi chwytami (trochę się różni od nut z filmiku, napisałam wam
łatwiejszą wersję:
UWAGA!
Dla osób, które grają na dzwonkach przesyłam inną wersję:
film instruktażowy- dzwonki melodia http://www.kursnamuzyke.pl/using-joomla/camtown-races
zapis nutowy z nazwami literowymi:
Ps. W ramach odskoczni od różnych szkolnych obowiązków posłuchajcie swoich ulubionych przebojów i dołączcie się do śpiewania.
Życzę miłego muzykowania!!! Pozdrawiam.
Plastyka
30.03.2020
Temat: Płaskorzeźba- motyw roślinny. (2 godziny)
Forma i sposób sprawdzenia zadań: e-mail
Witajcie! Dziś tematem naszej lekcji jest PŁASKORZEŹBA- MOTYW ROŚLINNY. Uczniowie z plasteliny tworzą płaskorzeźbę z motywem roślinnym, mogą to być drzewa, krzewy, kwiaty itd. Praca ma być wykonana na kartce o formacie A5 ( ½ kartki z bloku technicznego lub twarda tektura), kompozycja pozioma lub pionowa. CAŁA PŁASZCZYZNA KARTKI MA BYĆ POKRYTA PLASTELINĄ. Zdjęcie proszę podpisać w komentarzu i wysyłać na adres mailowy
Termin do 10.04.2020
Rzeźba jest jedną z podstawowych dyscyplin sztuki. Rzeźby wolnostojące można oglądać ze wszystkich stron. Obok rzeźb wolnostojących możemy wyróżnić takie, które częściowo wystają z płaszczyzny, nazywamy je PŁASKORZEŹBAMI, czyli RELIEFAMI. Można je oglądać tylko z przodu.
Dawniej artyści rzeźbiarze wykonywali swoje dzieła z drewna, kamienia, brązu. Współcześnie korzystają także z mas plastycznych, blach, szkła i innych materiałów. Podczas pracy posługują się narzędziami, na przykład dłutem, młotkiem czy piłą. Podczas pracy z materiałem twardym, na przykład kamieniem lub drewnem, rzeźbiarz ujmuje narzędziem zbędne części. Nie można ich potem przywrócić. Jeśli rzeźba jest wykonywana w miękkim materiale, na przykład w glinie, można ją kształtować za pomocą dłoni. W każdej chwili rzeźbiarz może dokładać materiał, w którym pracuje.
Rodzaje płaskorzeźb:
- płaski - płaskorzeźba wystaje nad powierzchnię mniej niż połową swej wypukłości
- wypukły - płaskorzeźba wystaje nad powierzchnię więcej niż połową swej grubości
- wklęsły (wklęsłorzeźba) - płaszczyzna powierzchni wystaje powyżej wykonanej kompozycji
- technika łączna - płaszczyzna zostaje obrabiana w dwóch kierunkach płaszczyzny
Przykładowe prace uczniów:
Religia
WDŻ
Temat: Uzależnienia behawioralne - 2 lekcje
Zastanów się jakie zagrożenia behawioralne mogą nieść skutki dla młodzieży?
Wykonaj Quiz na temat uzależnienia do Internetu. Zaplanuj jeden dzień w tygodniu bez portali społecznościowych i gry na komputerze.
Quiz - Media i TY
1. Przed komputerem
a) Zawsze przekraczam limit czasu
b) Mam nad tym kontrolę
c) Długie przesiadywanie raczej mi się nie zdarza
2. Wracając po lekcjach do domu:
a) Włączasz komputer i grasz
b) Surfujesz po sieci na smartfonie
c) Odpoczywasz
3. W niedzielne popołudnie na propozycję wspólnego rodzinnego spaceru:
a) Wymawiasz się, a zaraz po wyjściu domowników siadasz do komputera
b) Marudzisz, nie przerywanie klikania
c) Zgadzasz się
4. Musisz przygotować się do sprawdzianu. Po powrocie ze szkoły:
a) Logujesz się do sieci, żeby wszystkim przypomnieć o sprawdzianie
b) Próbujesz się uczyć z przerwami na gry na komputerze
c) Jesz obiad i siadasz do nauki
5. W ciągu dnia chcesz zrobić wiele rzeczy. Nie udaje Ci się, ponieważ:
a) Byłeś w internecie
b) Grałeś w nową grę, którą wysłał ci kolega z klasy
c) Przedłużyło się spotkanie z przyjaciółmi.
6. Gdy rodzice proszą, abyś wyłączył komputer:
a) Reagujesz złością
b) Próbujesz przedłużyć czas włączając nową grę
c) Spełniasz polecenie bez oparu
7. Masz do wyboru wycieczkę rowerową z przyjaciółmi lub czas spędzony przy komputerze:
a) Bez wahania wybierasz komputer
b) Na wyjście będzie czas, jak pogadasz na czasie
c) Przy takim wyborze nawet nie myślisz o komputerze
8. Właśnie rozładował się twój smartfon i nie masz przy sobie ładowarki. Wtedy:
a) Jesteś rozdrażniony
b) Zajmujesz się czymś innym, ale masz już ułożony „ plan działania” jak będziesz online
c) Szybko znajdziesz nowe zajęcie
9. Czy zawieranie znajomości przez internet to dobry pomysł ?
a) mam sporo znajomych z neta
b) jeśli ktoś jest nieśmiały…
c) wolisz poznawać ludzi w realu
10. Jak myślisz, co można przeżyć miesiąc bez komputera?
a) nie wyobrażam sobie takiej sytuacji
b) pewnie tak, ale po co ?
c) uważam, że da się
Przewaga odpowiedzi a:
Jesteś zwolennikiem spędzania czasu przed monitorem. Brak ci sił do racjonalnego gospodarowania wolnym czasem. Nawet jeżeli media nie są dla Ciebie problemem, uważaj - granica między zabawą a uzależnieniem jest cienka.
Przewaga odpowiedzi b:
Umiesz zagospodarować czas wolny w różnorodny sposób, chociaż zdecydowanie preferujesz smartfona i media społecznościowe. Doceń czas spędzany w realu.
Przewaga odpowiedzi c:
Lubisz czasem pograć na komputerze, ale przekładasz świat realny nad wirtualny. Tak trzymaj!
W-F
DZIEWCZYNY
1.04-8.04
Dziękuję wszystkim , które wysłały wyniki testu. Czekam jeszcze na resztę . Te , które zrobiły cały test wpisze ocenę, pozostałe jak dokończą . Dziewczyny wysyłam Wam na najbliższy tydzień zestawy ćwiczeń , które możecie w czasie wolnym od nauki wykonać. Pamiętajcie o rozgrzewce , każda ćwiczy na miarę swoich możliwości.
Zapraszam do nagrywania filmików- dla chętnych ! Jak ćwiczycie i przesłania na mój e-mail
Propozycje ćwiczeń na ten tydzień:
30.03-31.03
Dzisiaj ostatni dzień na przygotowaniu się do Indeksu Sprawności Fizycznej , we wtorek wykonujecie cały test, przesyłając do środy wieczora tabelki z wynikami na adres e-mail: .
Dla chętnych , którzy chcą zrobić coś więcej dla zdrowia polecam trening interwałowy całego ciała ( wystarczy zrobić jedną serię). Trzymam za Was kciuki- powodzenia. Pozdrawiam Was gorąco.
CHŁOPCY
7.04.2020r.
Temat: Doskonalenie umiejętności wykonania rzutów z półdystansu po zatrzymaniu na jedno lub dwa tempa.
Przypomnijcie sobie technikę wykonania rzutów:
https://www.youtube.com/watch?
8.04.2020r.
Temat: Doskonalenie umiejętności wykonania startu niskiego w biegach sprinterskich.
Cenne porady:
https://www.youtube.com/watch?
Format | Nazwa pliku | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|
zeszyt-cwiczen-spotkania-z-fizyka-klasa-7-zadania-na-marzec-kwiecien.pdf | 5.88MB | pobierz Plik: zeszyt-cwiczen-spotkania-z-fizyka-klasa-7-zadania-na-marzec-kwiecien.pdf | |
czasy teoria.pdf | 62.14KB | pobierz Plik: czasy teoria.pdf |