Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Dla Uczniów/Gry i zabawy świetlicowe

Gry i zabawy świetlicowe

Witajcie Kochani!

Z racji tego, że wielkimi krokami zbliżają się wakacje, proponuję, aby nasz temat brzmiał: „Witajcie wakacje!”. 26 czerwca kończy się rok szkolny i zaczynają się wakacje, które w obecnej sytuacji będą inne niż zwykle.

Koronawirus pokrzyżował nam plany wakacyjne. Z naszych wyjazdów może nic nie wyjść. Być może będziemy musieli zrezygnować z wyjazdu nad morze czy w góry, nie mówiąc już o wyjazdach zagranicznych. Ministerstwo Zdrowia informuje, że każdy z nas może zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa, stosując się do kilku zasad:

  1. Często myj ręce wodą z mydłem.
  2. Zasłoń twarz łokciem, kiedy kaszlesz lub kichasz.
  3. Nie dotykaj oczu, ust i nosa - w ten sposób wirus przedostaje się do organizmu człowieka powodując zakażenie.
  4. Zachowaj odstęp dwóch metrów od innych osób.
  5. Dla swojego bezpieczeństwa - zostań w domu.

Na pewno zadajecie sobie pytanie, jak będą wyglądać tegoroczne wakacje? Czy jesteśmy skazani na siedzenie w domu? Jakie formy wypoczynku są bezpieczne w dobie pandemii koronawirusa?

Te wakacje będą inne od poprzednich. Koronawirus zmienił nas sposób myślenia o wypoczynku. Większość z nas chce tego lata wypoczywać w Polsce.

Telefon pod odpowiedni numer alarmowy może uratować życie, dlatego przypominam ważne numery:

  • 112 - to uniwersalny europejski numer alarmowy, jego wybranie z jakiegokolwiek telefonu daje połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego,
  • 997 - numer na policję,
  • 998 - numer do straży pożarnej,
  • 999 - numer na pogotowie ratunkowe.

Numery alarmowe są bezpłatne. Wystarczy wybrać sam numer, nie trzeba wpisywać prefiksów, numerów kierunkowych lub zera. Pomoc można wezwać przez każdy rodzaj telefonu komórkowego lub telefon stacjonarny.

Gdziekolwiek spędzimy te wakacje, to musimy pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa:

  • Spędzając wakacje nad morzem - kąpiemy się tylko w miejscach dozwolonych i pod opieką dorosłych. Stosujmy się do poleceń ratownika. Idąc na plażę, nie zapominajmy o kremie z filtrem UV. Ciało należy nasmarować już 20 - 30 minut przed wyjściem na słońce, czynność należy powtarzać co 2 - 3 godziny i po każdym wyjściu z wody. Między godziną 11 a 16 ukryjmy się w cieniu. Nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych i lekkim nakryciu głowy. Wybierając się na kajaki, łódki czy rowery wodne zawsze zakładajmy kapok.
  • Spędzając wakacje w górach - musimy uważać na zmieniającą się w szybkim tempie pogodę. Przed każdą górską wycieczką sprawdźmy, jakie są przewidywane warunki atmosferyczne! Pamiętajmy o naładowanej  komórce z numerem GOPR - 601 100 300. Najlepiej wyruszać wczesnym rankiem. Sprawdźmy, czy na wybranym przez nas szlaku są schroniska, leśniczówki, w których można się schronić, jeśli nagle zmieni się pogoda. Pamiętajmy o mapie. Zabierzmy ze sobą pelerynę, kurtkę lub płaszcz przeciwdeszczowy. Pamiętajmy o prowiancie. Przed wyjściem w góry należy poinformować kogoś, gdzie się wybieramy, jakim szlakiem i o jakiej porze planujemy wrócić. W razie nagłej zmiany pogody, szukajmy podstawowych oznaczeń szlaku turystycznego. Jest to prostokątny znak  - kolorowy pasek, oznaczający kolor szlaku, pomiędzy dwoma białymi paskami.
  • Wybierając się na spacer do lasu lub na łąkę - poruszajmy się po wydeptanych ścieżkach. Jeśli dostrzeżemy dzikie zwierzę, nie zbliżajmy się do niego. Jeśli idzie w naszym kierunku, zatrzymajmy się i poczekajmy lub zróbmy powoli kilka kroków do tyłu. Nie rzucajmy się do ucieczki, bo zwierzę może ruszyć w pościg, nie patrzmy zwierzęciu w oczy i nie pokazujmy mu zębów. Nie dokarmiajmy dzikich zwierząt. Stosujmy preparaty przeciw komarom, kleszczom oraz osom. Nie rozpalajmy w lesie ognisk. Jeśli zauważymy pożar, dzwońmy po straż pożarną. Nie podchodźmy do ognia.
  • Wybierając się na wycieczkę rowerową - zawsze jeździmy w kasku. Miejmy przy sobie apteczkę. Sygnalizujmy ręką kierunek, w którym chcemy jechać. Obserwujmy, czy nie zbliża się do nas inny pojazd, uważajmy na pociąg.

Gdziekolwiek planujemy się wybrać, pamiętajmy o naładowaniu przed wyjściem telefonu. Pamiętajmy o numerach alarmowych oraz numerach bliskich osób.

Życzę Wam udanych wakacji! 23 czerwca nie zapomnijcie o Dniu Ojca. Pozdrawiam Was serdecznie. Karolina Sitek

 

Drodzy Uczniowie!

Przed nami kilka dni wolnego wolnego. Dniami wolnymi od nauki są: czwartek - Boże Ciało, piątek oraz dni, w których ósmoklasiści piszą egzaminy. Proponuję więc, aby nasz temat brzmiał: „Uczymy się aktywnie spędzać czas wolny”. Ósmoklasistom życzymy powodzenia na egzaminach!

Aktywne spędzanie czasu wolnego polega na relaksie i poprawie swojej formy. Można się nie tylko zrelaksować i odpocząć od siedzenia przy biurku, ale także zadbać o zdrowie. Sposobów jest mnóstwo i każdy znajdzie coś dla siebie. Oto kilka pomysłów na aktywne spędzanie czasu wolnego:

  • spacer - już pół godziny spaceru dziennie korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Na spacer można także zabrać naszego pupila. Warto wybrać się do lasu. Ciekawym pomysłem jest robienie zdjęć podczas spaceru czy wyścigi ze swoim psem. Aby aktywnie bawić się ze swoim czworonogiem na spacerze, można mu rzucać piłeczkę lub patyk,
  • bieganie - wystarczą wygodne buty do biegania. Można zacząć od rundki wokół domu, a za kilka miesięcy będziemy pokonywali długie dystanse,
  • jazda na rowerze, wrotkach, rolkach, ale nie zapominajmy o kasku, ochraniaczach i zdrowym rozsądku,
  • skakanka i hula hop - poprawiają humor, nastrój i kondycję,
  • piknik z rodziną - warunkiem jest, że w koszyku piknikowym znajdzie się miejsce na piłkę czy zestaw do badmintona. Można też przygotować wspólnie z rodzicami zdrowe menu, co będzie dodatkową atrakcją,
  • taniec - to doskonały sposób nie tylko na aktywność fizyczną, ale także na rozładowanie nadmiaru energii i poprawę humoru. Można po prostu włączyć muzykę i tańczyć,
  • zabawa w chowanego, w berka, w klasy,
  • tor przeszkód - do przygotowania takiej atrakcji wystarczą sprzęty i przedmioty, które mamy pod ręką, np. koce, pufy, skakanki, piłki,

W dzisiejszych czasach brakuje nam odpowiedniej dawki ruchu, kontaktu z przyrodą oraz bliskich kontaktów z przyjaciółmi. Aktywność ruchowa ma nam zapewnić odpowiedni poziom wydolności i sprawności fizycznej, a więc zaspokoić potrzeby zdrowotne, towarzyskie, sportowe. Przyczynia się także do podniesienia ogólnego poziomu kultury fizycznej, czyli kształtowania określonej postawy i troski o rozwój, kondycję psychiczną, organizowanie i spędzanie czasu wolnego. Aktywność ruchowa zapewnia nam siły do pracy fizycznej i umysłowej oraz ich regenerację.

Moi Kochani, życzę Wam wypoczynku, regeneracji sił, naładowania akumulatorów i oczywiście udanej zabawy podczas aktywnego spędzania czasu wolnego.

Za zdających egzaminy trzymam kciuki i życzę powodzenia!

Otwórz rękę,

ja położę na niej

czterolistną koniczynę.

Ona spełni twe marzenia,

a ja ze swej strony życzę

mnóstwo powodzenia!

Czekam na maile ze zdjęciami. Pozdrawiam Was serdecznie. Karolina Sitek

Witajcie Kochani!

Mam nadzieję, że radośnie i wesoło spędziliście Dzień Dziecka. Z racji tego, że wielkimi krokami zbliża się lato, więc proponuję, abyśmy poobserwowali przyrodę i zmiany w niej zachodzące. Nasz tygodniowy temat brzmi: „To już lato!”.

Kalendarzowe lato rozpoczyna się 22 czerwca. To pora roku, na którą wszyscy czekamy. Dni są długie, upalne, a noce ciepłe. To czas najbardziej sprzyjający rozwojowi roślin, które kwitną i owocują.

Rozwój roślinności sprzyja zwierzętom roślinożernym, w tym owadom. Ptaki, które przyleciały wiosną, mają teraz najlepsze warunki do wychowania potomstwa. Również inne zwierzęta korzystają z bogatego pożywienia i odpowiedniej pogody. Najadają się na zapas, odkładając w organizmach tłuszcz na zimę. Młode ssaki szybko rosną i uczą się sztuki przetrwania od rodziców.

Latem pracuje się na polu, to także czas żniw. Zwierzęta mogą liczyć na pokarm. Również drapieżnikom podczas zbiorów łatwiej zdobyć pożywienie, bo odsłaniają się nory drobnych zwierząt i szybciej mogą coś upolować.

Pod koniec lata, gdy pisklęta są już wychowane, ptaki niezimujące zbierają się w grupy i przygotowują do odlotu. Można zaobserwować na drzewach i przewodach elektrycznych szpaki i jaskółki. Miejsca zbiórki ptaków przed odlotem do ciepłych krajów nazywamy ptasimi sejmikami.

Lato sprzyja także zwierzętom, które mogą być dla nas groźne. Należy uważać na kleszcze i komary. Już nie trzeba iść do lasu, żeby złapać kleszcza, trzeba być ostrożnym nawet na trawie przed domem. Po powrocie z podwórka należy się dokładnie przejrzeć.

Nie należy spożywać nieumytych owoców, bo kryją się na nich larwy pasożytów. Trzeba też uważać na pszczoły i osy.

Wybierając się na wycieczkę do lasu uważajcie na żmiję zygzakowatą. To jadowity wąż, który nie reaguje agresywnie bez powodu, tylko kiedy czuje się zagrożony. Zanim atakuje, głośno syczy. Ostrzega w ten sposób przed ukąszeniem.

Zagadki o lecie:

  • Świecę mocno dzionek cały, żeby wszystkim ciepło dać, by zobaczyć jak przychodzę, trzeba bardzo wcześnie wstać.
  • Nad rzeką lub morzem, przez letnie miesiące, chroni naszą głowę, przed gorącym słońcem.
  • Zbierane na plaży brązowe kamyki, pięknie zdobią pierścionki i naszyjniki.
  • Może być niebieskie, szare lub zielone. Bywa spokojne lub wzburzone. Gdy jego brzegiem ludzie spacerują, jego fale stopy ich całują.
  • Biały ptak ponad falami lata, ale nie śpiewa. Letnią porą cała plaża, krzykiem jej rozbrzmiewa.
  • Liliowe kuleczki na zielonym krzaku, by je znaleźć trzeba latem pójść do lasu.
  • Polane śmietaną, cukrem posypane, smakują wybornie w słoneczny poranek.
  • Te letnie owoce z małymi pestkami, na zielonych ogonkach rosną parami.
  • Latem jest ich dużo, a gdy zaczną latać, siadają na rękach i trzeba się drapać.

Lato to moja ulubiona pora roku. Wszystko wokół jest kolorowe, a promyki słońca dodają mi pozytywnej energii. Lasy są zielone, a łąki pełne kwiatów. Pola są obfite w plony, a sady w słodkie owoce. Pachnie truskawkami, czereśniami i leśnymi jagodami. Koktajl z owoców letnich to prawdziwa bomba witaminowa.

Oto propozycje dla Was:

  • napiszcie kilka zdań na temat: „Za co lubię lato?”,
  • możecie rozwiązać zagadki o lecie, mile widziana praca plastyczna przedstawiająca chociaż jedno rozwiązanie zagadki,
  • poobserwujcie przyrodę wokół Was. Co się zmieniło? Jak wygląda Wasza łąka? Jakie słyszycie ptaki?

Czekam na Wasze prace, zdjęcia, gmaile. Pozdrawiam Was gorąco. Karolina Sitek

Drodzy Uczniowie!

Za nami Dzień Matki, a już wkrótce Dzień Dziecka, więc proponuję, aby nasz tygodniowy temat brzmiał: „Dla wszystkich dzieci słońce świeci”.

Międzynarodowy Dzień Dziecka został ustanowiony w 1954 r. przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych (1945 r.) i obchodzony od 1955 r. W wielu państwach dzieci świętują 1 czerwca, także w Polsce, ale jednak w części krajów świętują w inne dni. We Francji święto to przypada 6 stycznia jako Międzynarodowy Dzień Rodzin.

W Japonii Dzień Dziecka obchodzony jest dwa razy do roku -   3 marca i 5 maja. Dziewczynki świętują w marcu i z tej okazji przygotowują lalki na specjalny festiwal, a chłopcy w maju biorą udział w święcie samurajów.

W Indiach z okazji Dnia Dziecka dzieci nie muszą zakładać do szkoły mundurków i mogą się ubrać na kolorowo. Ważnym elementem świętowania jest róża, którą dzieci przypinają do ubrań, a następnie przekazują komuś innemu.

Nie ulega wątpliwości, że Dzień Dziecka jest niezwykle ważnym i potrzebnym świętem, bo właśnie dzieci jako istoty kruche i potrzebujące opieki, najłatwiej jest skrzywdzić. Jak mówił Jan Paweł II: „Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo, projektem, który nieustannie się urzeczywistnia, przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta”.

Janusz Korczak uważał, że „Nie ma dzieci - są ludzie”. Napisał wiele książek dla dzieci i dorosłych. Całe życie „służył dziecku i jego sprawie”. Walka o dobro, sprawiedliwość i ochronę praw dziecka wypełniły całe jego życie.

Dzieci są najmniejszymi obywatelami kraju, więc wymagają specjalnej ochrony i specjalnych praw. Prawa te wyznaczają miejsce dziecka w rodzinie, społeczeństwie i państwie. Dają uprawnienia, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki do życia i rozwoju jego osobowości oraz możliwości samorealizacji i osiągania zamierzonych celów.

Najważniejszym dokumentem określającym prawa dziecka jest Konwencja o prawach dziecka, którą uchwaliło Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r.  Została ratyfikowana (uznana) przez 191 kraje, Polska uczyniła to w 1990 r.  Nie ratyfikowały jej Somalia i Stany Zjednoczone. Chroni wszystkie osoby poniżej 18 roku życia. Opiera się na 4 podstawowych zasadach:

  • dzieci nie wolno dyskryminować ze względu na rasę, kolor skóry, płeć, język, religię, pochodzenie,
  • dzieci mają prawo do rozwoju we wszystkich aspektach życia (rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny, duchowy),
  • dobro dziecka należy stawiać na pierwszym miejscu,
  • dzieci powinny mieć zapewnione uczestnictwo w decyzjach dotyczących ich życia.

Jeżeli ktoś naruszy Wasze prawa, musicie to zgłosić. O pomoc możecie zwrócić się do rodziców, szkolnego pedagoga, wychowawcy lub kogoś zaufanego.

Jeśli nie chcecie, aby ktoś dowiedział się o Waszych problemach, możecie zadzwonić i anonimowo porozmawiać z kimś, kto Wam pomoże.

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka to telefon skierowany do wszystkich dzieci, które potrzebują pomocy: 800 12 12 12. Telefon działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15 - 20.00. Rzecznikiem Praw Dziecka jest pan Mikołaj  Pawlak.

Numer 112 to numer alarmowy, pod który możecie zadzwonić, gdy znajdziecie się w niebezpiecznej sytuacji i potrzebna jest interwencja policji, straży pożarnej lub pogotowia.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę uruchomiła bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Jeśli potrzebujecie pomocy, możecie zadzwonić pod numer 116 111, codziennie w godzinach 12.00 - 22.00.

Niebieska Linia to Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie. W razie potrzeby kontakt przez e - mail: lub telefoniczny 800 120 002.

Drogie Dzieci, zachęcam Was do rodzinnego świętowania tego dnia w ciepłej i miłej atmosferze. Czekam na relacje. Przysyłajcie zdjęcia. Na koniec pragnę złożyć Wam życzenia:

Na Dzień Dziecka ślę życzenia,

dziś się wszystko w lepsze zmienia.

Lepsza staje się rodzinka,

pogodnieje Wasza minka.

Jest zapewne już radosna!

Tak jak nasza Pani Wiosna.

Pozdrawiam. Karolina Sitek

 

Drodzy Uczniowie!

Z racji tego, że przed nami jedno z ważniejszych świąt w roku, czyli Dzień Matki, to nasz tygodniowy temat będzie brzmiał: „Kochamy mamy”.

Większość krajów świętuje ten dzień w maju, ale nie wszystkie. Są takie, które robią to nawet kilka miesięcy wcześniej.

W niektórych krajach Dzień Matki obchodzony jest razem z Dniem Kobiet (Bułgaria, Armenia, Mołdawia, Rosja, Białoruś, Serbia, Słowenia, Wietnam, Maroko). Kraje arabskie w większości świętują go 21 marca, czyli w pierwszy dzień wiosny. W Norwegii mamy świętują zawsze w drugą niedzielę lutego.

W drugą niedzielę maja świętują mamy między innymi w Australii, Japonii, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Kolumbii, Grecji, Turcji, Niemczech, Czechach oraz na Ukrainie i Słowacji. W tym dniu Dzień Matki obchodzony jest aż w 63 krajach na całym świecie.

Również w maju, ale zawsze 10. dnia miesiąca, świętują mamy w Meksyku, a w ostatnią niedzielę maja we Francji, w Tunezji oraz Szwecji.

Dzień Matki w Polsce obchodzony jest 26 maja. W szczególny sposób myślimy o naszych mamach. Dziękujemy im za trud wychowania. W tym dniu nie można zapomnieć o życzeniach i upominkach dla naszych mam. Oto przykładowe życzenia:

Moja mamo uśmiechnij się,

bo dzisiaj jest Twój dzień!

Przesyłam całusa mocnego,

życzę Ci wszystkiego dobrego!

Znaczenie matki jest istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka już od jego narodzin. Rola matki powinna opierać się na miłości i zaufaniu, a jej obecność służy budowaniu pewności siebie i poczucia własnej wartości. Jakość relacji matka - dziecko decyduje o emocjonalnym rozwoju dziecka.

Mama to zwykle najważniejsza osoba w życiu dziecka, bez względu na to, ile mamy lat. To zwykle mama opiekuje się domownikami, obdarza miłością, uczy, jak okazywać swoje uczucia. Matka to również wzór do naśladowania dla swoich dzieci. W ich oczach jest autorytetem. Dzieci uczą się od mamy szacunku, troski, tolerancji, miłości i cierpliwości.

Co należy robić, by mieć dobre relacje z matką?

  • Należy unikać kłótni, aby zapobiec słowom, które będą bolały.
  • Należy być szczerym z matką i opowiadać o swoich codziennych sprawach, problemach.
  • Należy słuchać i korzystać z porad mamy.

Moi Kochani, już dziś zastanówcie się nad prezentem dla swojej mamy. Nie zapomnijcie o jej święcie i pokażcie, jak wiele dla Was znaczy. Zastanówcie się nad niespodzianką, która ją zadowoli. Mama nie tylko zajmuje się domem, ale także swoją pracą. Zróbcie wszystko, aby zapomniała o codziennych troskach. Nie zapomnijcie o laurce z życzeniami. Możecie też wykonać kwiatki z bibuły lub serca z masy solnej. Wykażcie się pomysłowością i kreatywnością. Powodzenia.

Możecie opisać ten dzień i pochwalić się, czym zaskoczyliście swoje mamy. Mile widziane wspólne zdjęcia. Chętnie dowiem się czegoś więcej o Waszej rodzinie i o relacjach w niej panujących. Pozdrawiam. Karolina Sitek

 

 

 

Pozdrawiamy Was serdecznie,

Patrycja Gąsior,

Małgorzata Szyrocka-Durczok,

Daria Zdrojewska-Kuc

Witajcie Kochani!

Z racji tego, że nadal nie chodzicie do szkoły i uczycie się zdalnie, chciałabym zachęcić Was do dbania o siebie i własne zdrowie. W związku z obecną sytuacją, troska o nasze zdrowie powinna być szczególna, dlatego nasz tygodniowy temat brzmi: „W zdrowym ciele, zdrowy duch!”.

Według WHO „zdrowie jest stanem dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brakiem choroby czy niepełnosprawności”. Dbanie o zdrowie nie jest trudne. Odpowiednia dieta, nawadnianie organizmu, aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu oraz odpoczynek to pierwsze i najważniejsze kroki do lepszego samopoczucia.

Spędzacie dużo czasu przed komputerami, dlatego ważne jest przestrzeganie zasad korzystania z komputera, telefonów komórkowych i innych urzadzeń elektronicznych. W przerwach między lekcjami możecie wykonywać ćwiczenia oddechowe oraz rozluźniajęce szyję, ramiona, tułów, nogi. Mogą to być ćwiczenia, które znacie z lekcji wychowania fizycznego.Należy je wprowadzić w momencie, gdy zauważycie pierwsze objawy zmęczenia, znużenia oraz w dni, gdy występują niekorzystne warunki pogodowe (deszcz, zachmurzenia, niskie ciśnienie). 

Gdy nie będziemy zwracać uwagi na to, co jemy, to możemy być senni, pozbawieni energii, a nawet przygnębieni. Sprawcą tego może być zwiększony poziom glukozy (cukru) we krwi. Co robić, aby do tego nie doprowadzić:

  • ogromne znaczenie ma pierwsze śniadanie oraz ostatni posiłek zjedzony około 1,5 godziny przed snem. Pełnowartościowe śniadanie dostarcza niezbędną energię oraz składniki odżywcze, które pozytywnie wpływają na koncentrację uwagi i zdolność do nauki,
  • wszystkie posiłki powinny być spożywane regularnie z zachowaniem przerw między nimi (co 3 - 4 godziny). Dłuższe przerwy zmuszają organizm do oszczędzania energii, co powoduje gorszą przemianę materii. Po każdym posiłku należy dokładnie umyć zęby,
  • woda to również jeden z niezbędnych składników pokarmowych, który trzeba dostarczać organizmowi regularnie i w odpowiednich ilościach. Jej niedobór prowadzi do odwodnienia i związanego z tym gorszego samopoczucia, osłabienia organizmu, mniejszej zdolności do koncentracji uwagi w przyswajaniu nowych wiadomości. Należy pić co najmniej 6 szklanek wody dziennie,
  • do każdego posiłku powinny być dodawane warzywa i owoce, które stanowią główne źródło witamin, składników mineralnych i błonnika. Najlepiej spożywać je na surowo lub minimalnie przetworzone, ale należy spożywać więcej warzyw niż owoców,
  • produkty zbożowe powinny być składnikiem większości posiłków. Należy często wybierać te pełnoziarniste, do których zaliczamy mąkę i pieczywo razowe, graham, kasze, ryż brązowy i makarony pełnoziarniste. Cennym elementem diety są również naturalne płatki zbożowe,
  • należy pić co najmniej 3 - 4 szklanki mleka dziennie (można je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem lub serem). Produkty mleczne są najlepszym źródłem wapnia, niezbędnego do budowy zdrowych kości i zębów,
  • ważne jest także spożywanie pełnowartościowego białka, którego cennym źródłem są : mięso, ryby i jaja. Mięso jest również źródłem żelaza. Przynajmniej dwa razy w tygodniu warto jeść ryby, przede wszystkim morskie, które zawierają cenne kwasy tłuszczowe, są źródłem białka i składników mineralnych, w tym jodu. Jaja można jeść kilka razy w tygodniu, są źródłem białka, witamin i składników mineralnych,
  • słodkie napoje i słodycze nie są wskazane (można je zastąpić owocami i orzechami). Cukier, słodycze i słodkie napoje sprzyjają tyciu i próchnicy. Należy pić wodę, soki warzywne, owocowe, napoje mleczne i herbatę,
  • nie należy jeść słonych przekąsek i produktów typu fast food. Nadmierne spożycie soli powoduje niekorzystne skutki dla zdrowia oraz sprzyja rozwojowi otyłości,
  • codzienna aktywnośc fizyczna zapewnia dobrą kondycję fizyczną i sprawnosć umysłową oraz wpływa na prawidłową sylwetkę,
  • należy się wysypiać, aby mózg mógł wypocząć. Nieodpowiednia ilość snu powoduje problemy z koncentracją uwagi.

Oto propozycje dla Was na najbliższy tydzień:

  • możecie z owoców i warzyw zrobić ludziki lub sałatkę. Zostanie wybrany najładniejszy ludzik i najkolorowsza sałatka,
  • mile widziana praca plastyczna na temat: „Moje ulubione warzywa i owoce” (technika dowolna - wyklejanka, wydzieranka, kolorowanka),
  • możecie zrobić zdjęcia zabaw i gier na świeżym powietrzu. Forma ruchu jest dowolna - mogą to być zabawy muzyczno - ruchowe lub plastyczno - ruchowe z użyciem farb do malowania palcami i stopami. Jeśli macie bogatą wyobraźnię, to pomysłów na ciekawe aktywności Wam nie zabraknie

Drodzy Uczniowie, podczas pobytu w domu, nie próżnujcie! Dbajcie o siebie i swoich bliskich. Nie zapominajcie o prawidłowym odżywianiu i odpowiedniej aktywności fizycznej. Życzę Wam dużo zdrowia i dobrego sampoczucia. Czekam na prace i zdjęcia. Pozdrawiam serdecznie. Karolina Sitek

 

Witajcie

Kochani!

Mam nadzieję, że majówka była udana. Za nami ważne święta narodowe. 1 Maja obchodziliśmy Święto Pracy oraz rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. 9 maja przypada Dzień Unii Europejskiej, dlatego nasz tygodniowy temat będzie brzmiał: „Polska w Unii Europejskiej”.

Dzień Unii Europejskiej jest świętem wszystkich państw wspólnoty oraz ich mieszkańców. Tego dnia okazujemy radość i dumę z uczestnictwa w UE. Polska jest jej członkiem od 1 maja 2004 roku.

Unia Europejska to gospodarczo - polityczny związek 27 demokratycznych państw europejskich. Powstała 1 listopada 1993 roku, na mocy podpisanego 7 lutego 1992 roku traktatu z Maastricht, jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej.

Państwa członkowskie to: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy. Od 31 stycznia 2020 roku Wielka Brytania nie należy już do UE.

Jakie są cele i wartości Unii Europejskiej? Wszystkie kraje należące do UE wspólnie dążą do:

  • zachowania pokoju w Europie,
  • sprawiedliwości i troski o każdego,
  • szanowania języków i kultur,
  • silnej gospodarki europejskiej i wspólnej waluty.

Kraje Unii Europejskiej mają wspólne wartości - chcą, by wszyscy ludzie byli równi, a ich prawa były szanowane. W 2012 roku UE dostała ważną nagrodę nazywaną „Pokojową Nagrodą Nobla” za pracę na rzecz utrzymania pokoju w Europie.

Unia Europejska ułatwiła ludziom podróżowanie z jednego kraju do drugiego. Większość granic państwowych przekraczamy bez kontroli granicznej. Możemy mieszkać, studiować i pracować w dowolnym kraju Unii Europejskiej.

Większość krajów UE ma wspólną walutę - euro - wprowadzono do obiegu w 2002 roku. Obecnie w 19 spośród 27 krajów używa się euro. Tymi krajami są: Austria, Belgia, Cypr, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Włochy.

Flaga Unii Europejskiej ma niebieskie tło, na którym jest okrąg ze złotych gwiazd. Symbolizuje to solidarność narodów Europy.

Hymnem UE jest „Oda do Radości” Ludwiga van Beethovena, która grana jest corocznie 9 maja. Towarzyszy też uroczystościom i szczytom Unii wraz z hymnem państwa, które w danym półroczu przewodniczy Unii.

Moi Kochani, oto propozycje dla Was na najbliższy tydzień:

  • możecie napisać kilka zdań o słynnej postaci danego kraju UE i uzasadnić swój wybór,
  • można zaprojektować strój ludowy lub sportowy charakterystyczny dla danego kraju UE,
  • możecie posłuchać utworu muzycznego wywodzącego się z danego kraju UE,
  • mile będzie widziana flaga Unii Europejskiej lub innego państwa członkowskiego - technika dowolna.

Czekam na prace, które możecie wysyłać na mojego gmaila. Pozdrawiam. Karolina Sitek

 

Witajcie moi Kochani!

Przed nami majowe dni świąteczne: Święto Pracy, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Święto Narodowe 3 Maja, więc proponuję, aby naszym tygodniowym tematem były „Majowe święta”.

Właśnie z powodu tych świąt upamiętniających ważne wydarzenia historyczne, maj jest szczególnym miesiącem dla naszej Ojczyzny.

1 maja: Święto Pracy - Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy

Międzynarodowe Święto Pracy zostało ustanowione przez Drugą Międzynarodówkę w 1891 roku dla upamiętnienia protestu robotników w Chicago, stłumionego przez policję. Z kolei w Polsce Święto Pracy zostało ustanowione świętem państwowym od 1950 roku. 1 maja jest dniem ustawowo wolnym od pracy. W wielu miejscowościach odbywają się marsze i okolicznościowe uroczystości. W tym dniu  obchodzimy także katolickie święto Józefa Rzemieślnika. W szczególny sposób zwracamy uwagę na pracę ludzką , zarówno w charakterze chrześcijańskim, jak i społecznym, narodowym.

2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą

Dzień Flagi RP został ustanowiony w 2004 roku, aby szerzyć wiedzę o polskiej tożsamości i symbolach narodowych. Biało -  czerwona flaga jest jednym z najważniejszych symboli Polski i narodowej tożsamości. Jest wyrazem polskiego patriotyzmu i powinna być otaczana szacunkiem. Towarzyszy Polakom od wieków, obecnie podczas uroczystości i wydarzeń sportowych, kiedyś na polach bitew. Kolory na fladze odzwierciedlają barwy godła państwa. Biel symbolizuje dobro oraz czystość dążeń narodu polskiego, a czerwień oznacza dostojność i majestat polskich władców oraz jest symbolem krwi i ognia. Biel oznacza również lojalność, pokorę i szlachetność, a czerwień miłość, dzielność i poświęcenie.

3 maja: Święto Narodowe Trzeciego Maja

Polskie święto państwowe obchodzone 3 maja w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja, co miało miejsce w 1791 roku. Była to pierwsza konstytucja w Europie, a druga na świecie, po amerykańskiej.

Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie, który określa jego ustrój (sposób zorganizowania władzy) oraz prawa i obowiązki obywateli.

Z okazji tego święta w całym kraju są organizowane pochody i msze w intencji ojczyzny. Najważniejsze uroczystości z udziałem władz państwowych odbywają się na placu Piłsudskiego w Warszawie. Prezydent składa kwiaty przed Grobem Nieznanego Żołnierza i wygłasza przemówienie.

Święto Narodowe Trzeciego Maja należy do najważniejszych polskich świąt państwowych. Z tej okazji w szkołach odbywają się uroczyste apele, koncerty pieśni patriotycznych oraz inscenizacje wydarzeń historycznych.

Gdy zbliżają się te święta narodowe, zwraca się większą uwagę na symbole narodowe (hymn, godło i flaga). Otaczanie tych symboli czcią i  szacunkiem jest obowiązkiem każdego obywatela.

Oto propozycje dla Was na najbliższe dni:

2 maja wywieś flagę! Zadbaj, by była wyprana, wyprasowana i niepostrzępiona!

Szanuj swoje godło! Zadbaj, by było czyste, niewyblakłe i niezniszczone! Z orzełkiem na ubraniu zachowuj się nienagannie!

Odśpiewaj Hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”! Podczas wykonywania lub odtwarzania hymnu należy zachować powagę i spokój. Obowiązuje postawa wyrażająca szacunek.

Na zakończenie pragnę Was zapytać, jak Wy obchodzicie te majowe święta? Możecie podzielić się swoimi wrażeniami i wysłać na mojego gmaila. Mile widziana jest także praca plastyczna przedstawiająca wybrany symbol narodowy (technika dowolna - kolorowanka, wyklejanka, praca przestrzenna). Życzę Wam udanej majówki! Pozdrawiam serdecznie. Karolina Sitek

Witajcie

Fajna pogoda za oknem, ale jeśli by się wam nudziło przesyłam wam materiał, w którym znajdziecie kilka prostych zagadek. Spróbujcie je rozwiązać.

Zagadki dla chętnych dzieci z klas I - III.

Pozdrawiam

Leszek Micał

Link do strony- kliknij

 

Witajcie Kochani!

Jeśli czujecie się zmęczeni, ospali to znak, że czas  na kontakt z naturą. Pamiętacie o Dniu Ziemi, więc możecie go spędzić na świeżym powietrzu. Obcowanie z naturą wpływa na poprawę sił witalnych, energię i odporność.

Nasz tygodniowy temat brzmi: „Kolorowy świat zabawek”. Zabawa i zabawki mają ważne znaczenie w życiu każdego dziecka. Stwarzają okazję do aktywności, ujawniają jego potrzeby i zainteresowania oraz pomagają rozładować napięcia emocjonalne. Wiecie dobrze, że większość czasu w świetlicy spędzamy na dobrej zabawie. Obecna sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa uniemożliwia to, co nie znaczy, że nie można bawić się w domu.

Wszystkie dzieci lubią się bawić, niezależnie od wieku. Nasze zabawy są przemyślane i dostosowane do Waszych potrzeb i zainteresowań. Zawsze panuje miła atmosfera -  zgody i porozumienia oraz grzecznego odnoszenia się do siebie, gdyż to jest gwarancją bezpieczeństwa. Wspólnie ustalamy zasady i reguły, np. nie wolno niszczyć innych budowli z klocków. W czasie zabaw bacznie Was obserwuję i czuwam nad Waszym bezpieczeństwem.

Oto propozycje zabaw. Można je podzielić na: stolikowe, dydaktyczne, umysłowe, twórcze, konstrukcyjne, plastyczne, muzyczne, relaksacyjne, ruchowe. Nie ukrywam, że najbardziej lubiane są gry i zabawy ruchowe, zwłaszcza na świeżym powietrzu.

W domu możecie zagrać z rodzeństwem lub rodzicami w szachy, warcaby, karty, gry planszowe. W moim domu królują bierki, karty Uno i Farmer.

Podczas gier dydaktycznych można dobrze się bawić i uczyć. Dzieci rozwijają funkcje poznawcze i kształcące (utrwalają i poznają nowe wiadomości, rozwijają procesy percepcyjno - motoryczne, ćwiczą pamięć, uczą się analizy i syntezy oraz rozwijają wyobraźnię). Propozycje zabaw dydaktycznych:

  1. „Szukanie na czas” - proszę w ciągu 5 minut napisać po 2 wyrazy:
  • kończące się na literę „k”,
  • zakończone na „ca” lub „wa”,
  • zawierające samogłoskę „ą”, „ę” lub „ó”,
  • z literami „ż” lub „h”,
  • zawierające dwuznaki.
  1. „Rymowanie” - proszę podać rymy do wyrazów:
  • skakanka,
  • zabawa,
  • domek,
  • mama,
  • kwiaty,
  • serce,
  • tata,
  • lody,
  1. „Plątanina” - z wyrazu „czekoladopodobny” proszę napisać jak najwięcej słów powstałych z liter tworzących podany wyraz. Litery mogą się powtarzać, np. pola, dal.
  2. „Faszerowany mostek” - proszę napisać na kartce wyraz „LITERATURA” najpierw przy lewej krawędzi, pionowo, z góry na dół (litera pod literą), a następnie przy prawej krawędzi, z dołu do góry (litera nad literą). Zapisane po obu stronach kartki litery są odpowiednio początkowymi i końcowymi literami nowych słów.

Zabawy umysłowe - to zagadki, rebusy, łamigłówki, kalambury, wierszyki, krzyżówki. Zapewne gracie z rodziną w kalambury lub rozwiązujecie krzyżówki. Dobrym pomysłem są łamigłówki układanki lub wykreślanki.

Zabawy twórcze  - to te, które sami tworzycie, angażując swoje uzdolnienia i umiejętności. Tematy do zabaw czerpiecie z życia. Możecie sami urządzić kąciki zabawowe, np. sklep, szkołę lub zakład fryzjerski. Możecie zrobić warkocz lub kok swojej lalce.

Zabawy konstrukcyjne - układanie i budowanie z klocków np. domów lub pojazdów. Na pewno każdy chłopiec buduje z Lego.

Zabawy plastyczne - możecie zrobić wiosenne drzewko z rolki i bibuły, np. forsycję lub bez. Praca jest łatwa w wykonaniu, a przy okazji ćwiczymy małą motorykę, czyli sprawność palców i dłoni.

Zabawy muzyczne - podczas zabaw muzycznych dzieci nabywają umiejętności w zakresie koordynacji słuchowo - ruchowej, wzmacniają spostrzegawczość i rozwijają orientację przestrzenną. Do muzycznej zabawy możecie wykorzystać rolki po ręcznikach papierowych, plastikowe butelki lub drewniane patyczki, którymi można wystukiwać rytm. Gumki recepturki plus pudełko, to wspaniała dziecięca gitara.

Zabawy relaksacyjne - mają odprężyć, rozluźnić oraz zmniejszyć do minimum aktywność umysłową. Znacie już zabawę „Napinanie i rozluźnianie mięśni”. Możecie także posłuchać relaksacyjnej muzyki, np. szum morza czy śpiew ptaków.

Zabawy ruchowe- są najbardziej lubiane i praktykowane. W obecnej sytuacji możecie wyjść na podwórko i świetnie się bawić. Wystarczy kawałek chodnika, kreda, piłka, patyk. Możecie sobie zagrać w klasy, w paletki, pobawić się w chowanego, w berka. Wiem, że lubicie zabawy z piłką.

Prawidłowo dobrana zabawa korzystnie wpływa na rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny. Wiem, że tęsknicie za swoimi kolegami, z którymi miło spędzacie czas, ale teraz możecie wykorzystać sytuację do zbudowania miłych relacji ze swoim młodszym lub starszym rodzeństwem. Zachęcam Was do pochwalenia się swoją ulubioną zabawką lub zabawą. Możecie pisać, tworzyć i przysyłać na mojego gmaila wszystkie Wasze arcydzieła czy rozwiązania zabaw dydaktycznych. Gorąco Was pozdrawiam. Karolina Sitek

 

Witajcie.
Dużo czasu spędzacie teraz w domu, więc czasem pewnie wam się nudzi.
Przesyłam wam parę prostych łamigłówek. Przeznaczone są one dla uczniów klas  I - III. Życzę udanej zabawy.
Pozdrawiam
Leszek Micał

123456

Witajcie Kochani po wiosennej przerwie świątecznej! Mam nadzieję, że jesteście wypoczęci. Wielkimi krokami zbliża się Dzień Ziemi, który wypada 22 kwietnia. Mam propozycję, aby nasz tygodniowy temat brzmiał: „Ziemia - nasz wspólny dom”.

We współczesnym świecie niezwykle ważna jest dbałość o dobro Ziemi, byśmy mogli cieszyć się wspólnie naszą planetą teraz i w przyszłości. Nawet przedszkolaki wiedzą, jak segregować śmieci, jak oszczędzać wodę, dlaczego nie wolno niszczyć przyrody.

W naszej szkole również realizujemy wiele akcji proekologicznych, np. zbieramy zużyte baterie, plastikowe nakrętki, makulaturę czy sprzątamy teren wokół szkoły. Ziemia to nasz dom, a dbanie o nią jest naszym wspólnym obowiązkiem. Wszyscy korzystamy z jej zasobów.

Urszula Kamińska w swojej książce pt. „Jak być eko, czyli wiersze o ekologii” napisała tak:

 Planeta Ziemia jest, jak wiecie,

naszą ojczyzną we Wszechświecie.

Niezbędnym życia środowiskiem,

olbrzymim domem wszystkich istnień.

Daje nam swe bogactwa w darze,

czyni przyrody gospodarzem.

Czy dom wzniesiemy piękny, zdrowy,

nie łamiąc przy tym praw przyrody,

którym też przecież podlegamy…

Czy spustoszymy świat zastany?

Przeczytajcie uważnie wiersz i spróbujcie sobie wyobrazić Ziemię jako dom wszystkich istnień. Ziemia to wyspa zielona wśród innych dalekich planet, to dom dla ludzi i zwierząt, więc musi być bardzo zadbany. Co możemy zrobić, aby tak było? Możecie się podzielić swoimi pomysłami i wysłać na mojego gmaila. Mile widziana jest także praca plastyczna dowolną techniką. Można wykorzystać np. plastikowe nakrętki, butelki lub rolki po papierze toaletowym. Zaskoczcie mnie swoją pomysłowością i kreatywnością. Wiecie przecież, że nieraz tworzyliśmy „coś z niczego”.

Na koniec spróbujcie rozwiązać kilka zagadek i jak macie ochotę, to  możecie wysłać rozwiązania. Udanej zabawy!

  1. Mógłby w pralni też pracować ten drapieżny zwierz. O kim mowa, już zapewne wiesz!
  2. Jaką świnkę, oprócz tej, co chrząka, można podarować dla małego Tomka?
  3. Ma ostre kolce, choć nie jest jeżem?
  4. Co to za ptak uroczy, który na piórach ma oczy?
  5. Wysyłamy ją do nieba, po kawałek chleba.
  6. Zieloną ma koronę i przed skwarem da ochronę.
  7. Jesienią z dębu spadają i ze smakiem je dziki zjadają?
  8. Białe ptaki, które lubią morskie szlaki.
  9. Dobrze ją znamy z pięknej woni. Kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni.
  10. Miłe, kolorowe kwiatki, zwą się rodzinnie, po prostu…

Moi kochani, wiem, że macie dużo pracy, ale w wolnej chwili wyjdźcie na świeże powietrze i zobaczcie, jak piękny jest świat. Posłuchajcie, jak kukułeczka kuka, a dzięcioł w drzewo stuka. Zobaczcie, jak śmieją się drzewa, a słonko przygrzewa.

Z okazji Dnia Ziemi złóżmy Jej życzenia, by nie była zniszczona, ale cała zielona, więc przysięgę składamy, że Cię zniszczyć nie damy! Dbajmy o Ziemię cały czas, a nie tylko raz w roku. Zacznijmy już teraz, by przyszłe pokolenia mogły oddychać czystym powietrzem i słuchać śpiewu ptaków wśród zielonych drzew, bo przecież każde drzewo jest tlenu producentem, a dwutlenku węgla konsumentem. Pozdrawiam Was gorąco i czekam na kontakt. Dziękuję za wszystkie prace i zdjęcia. Karolina Sitek

 

 

Witajcie Kochani!

Jak się czujecie po tygodniu zdalnego nauczania? Wiem, że macie dużo pracy, ale nie zapominajcie także o odpoczynku. Raz w tygodniu będę Wam podsyłać propozycje na wypełnienie czasu wolnego, bowiem od jakości jego wykorzystania  zależy Wasze samopoczucie i zdrowie. Oto pomysły na okres od 1 do 8 kwietnia.

Uważajcie 1 kwietnia! Prima aprilis to dzień, w którym trzeba być szczególnie ostrożnym. Żartownisie czyhają na naszą nieuwagę. Musimy pozostać czujni! Zapewne czekają nas psikusy i żarty ze strony najbliższych. W wolnej chwili możecie przeczytać wiersz Jana Brzechwy pt. „Prima aprilis”.

Prima aprilis

Jan Brzechwa

Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
Kokoszce wyrósł wielbłądzi garb,
W niebie fruwała krowa stuletnia,
A na topoli świergotał karp.

Żyrafa miała króciutką szyję,
Lwią grzywą groźnie potrząsał paw,
Wilk do jagnięcia wołał: „Niech żyje!”,
A zając przebył ocean wpław.

Tygrys przed myszą uciekał z trwogi,
Wieloryb słonia ciągnął za czub,
Kotu wyrosły jelenie rogi,
A baranowi - bociani dziób.

Niedźwiedź miał ptasie skrzydła po bokach,
Krokodyl stłukł się i krzyknął: „Brzdęk!”
„Prima aprilis!” - wołała foka,
A hipopotam ze śmiechu pękł.

Zastanówcie się, co takiego wydarzyło się w wierszu pierwszego kwietnia? Możecie napisać w kilku zdaniach, dlaczego wiersz jest żartobliwy lub narysować pracę plastyczną na ten temat, np. żyrafę z króciutką szyją i wysłać na mojego gmaila.

2 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Pamiętacie, że to dzień urodzin Hansa Christiana Andersena, gdyż napisane przez niego baśnie znane są na całym świecie. Dzieci powinny mieć jak najczęstszy kontakt z książką, ponieważ czytanie pozytywnie wpływa na psychikę i ciało. Książka rozwija pamięć, słownictwo, wyobraźnię, kreatywność, twórcze myślenie, a także relaksuje.  Warto czytać, więc czytajcie jak najwięcej!

Dużymi krokami nadchodzi Wielkanoc. Jakie tradycje i zwyczaje wielkanocne panują w Waszych domach? Co się znajdzie na wielkanocnym stole? Możecie to wszystko opisać i przesłać na mojego gmaila. Mile widziana będzie także praca plastyczna  pt. „Symbole wielkanocne” (pisanka, baranek, zajączek, jajko, kurczaczek, bazie). Technika dowolna.

W wolnej chwili możecie założyć hodowlę rzeżuchy  w pudełeczkach po serkach. Dno pudełeczka wyłóżcie watą lub ligniną. Delikatnie je zwilżcie, bo podłoże powinno być wilgotne. Nasiona rozsypcie równomiernie i spryskajcie je wodą. Pudełeczko postawcie w ciepłym i nasłonecznionym miejscu. Codziennie zwilżajcie nasiona i pilnujcie, by podłoże było lekko wilgotne. Po 2 - 3 dniach powinny pojawiać się kiełki, a po 5 dniach rzeżucha będzie gotowa do spożycia. Jadalna jest nadziemna część młodej rośliny ściętej tuż przy podłożu. Rzeżuchę możecie zastosować do kanapek, sałatek oraz do dekoracji stołu wielkanocnego.

Moi Kochani, życzę Wam sukcesów w nauce i ciepłych relacji z domownikami.  Nie kłóćcie się o komputer, ale wzajemnie wspierajcie. Pomagajcie młodszemu rodzeństwu, a rodzicom sprawiajcie jak najwięcej radości. Nie zapominajcie także o Waszych babciach i dziadkach. Na pewno się ucieszą, gdy do nich zadzwonicie. Pozdrawiam Was gorąco. Karolina Sitek

 

 

Witajcie Kochani Uczniowie i Rodzice!

Witam Was w tym ciężkim dla wszystkich czasie. Wiem, że intensywnie pracujecie w domu, ale nie zapominajcie także o umiejętnym wykorzystaniu czasu wolnego. Po ciężkim dniu dobrym sposobem na rozluźnienie ciała i uspokojenie emocji są ćwiczenia relaksacyjne i odprężające. Jak podaje A. Szyszko - Bohusz relaks to forma odprężenia, której towarzyszy rozluźnienie mięśni oraz zmniejszenie do minimum aktywności umysłowej.

Zabawa ruchowa „Napinanie i rozluźnianie mięśni” (dla chętnych)

Przygotuj miejsce, w którym możesz wygodnie położyć się na plecach bez butów (materac, koc lub karimata). Napnij na 5 sekund, a potem rozluźnij poszczególne partie ciała. Odczytaj poniższe instrukcje:

  • ułóż wyprostowane ramiona wzdłuż ciała i zamknij oczy,
  • spróbuj wyłączyć myśli, nie zwracaj na nie uwagi,
  • zaciśnij dłonie w pięść jak najmocniej i utrzymaj stan napięcia przez 5 sekund - rozluźnij dłonie,
  • wyprostuj palce dłoni, rozciągnij je mocno i jak najszerzej - rozluźnij palce,
  • przyciśnij powierzchnie dłoni do podłogi - rozluźnij dłonie,
  • unieś do góry ramiona, napnij mięśnie - rozluźnij,
  • obróć głowę w prawo - rozluźnij,
  • obróć głowę w lewo - rozluźnij,
  • zmarszcz czoło - rozluźnij,
  • zaciśnij powieki - rozluźnij,
  • rozciągnij kąciki ust - rozluźnij,
  • wyciągnij wargi do przodu - rozluźnij,
  • zaciśnij wargi - rozluźnij,
  • zaciśnij zęby - rozluźnij,
  • przyciśnij język do podniebienia - rozluźnij,
  • przyciśnij głowę do podłogi - rozluźnij,
  • przyciśnij łopatki do podłogi - rozluźnij,
  • przyciśnij pośladki do podłogi - rozluźnij,
  • przyciśnij pięty do podłogi - rozluźnij,
  • pociągnij w dół palce u nóg - rozluźnij,
  • odchyl palce u nóg do góry - rozluźnij,
  • przyciśnij do siebie kolana - rozluźnij,
  • wypnij brzuch do przodu - rozluźnij,
  • wciągnij brzuch - rozluźnij,
  • na zakończenie rozłóż jak najszerzej ramiona i nogi oraz mocno rozciągnij całe ciało kilkakrotnie we wszystkich kierunkach. Kilka razy ziewnij.

Po zakończeniu ćwiczenia jeszcze przez chwilę poleż, a następnie powoli usiądź. Jak się teraz czujesz?

Zachęcam do wykonywania tego ćwiczenia, gdy jesteście zmęczeni, spięci, zestresowani. Możecie włączyć relaksacyjną muzykę (szum wody, śpiew ptaków).Nie jest to obowiązek!

W obecnej sytuacji ważne jest także pozytywne nastawienie, zdrowa dieta, odpowiednia ilość snu, czy rozmowa z bliską osobą.

W razie wątpliwości służę pomocą karolinasitek000@gmail.com

Dbajcie o siebie i swoich bliskich. Pozdrawiam. Karolina Sitek

do góry