Unia Europejska - Projekty
Strona główna/Dla Uczniów/Informacje pedagoga szkolnego

Informacje pedagoga szkolnego

PORADNIK

Jak efektywnie uczyć się w domu ?

  • Zaplanuj swój dzień.

Zaplanuj swój dzień uwzględniając czas na naukę i na odpoczynek. Wybierz stałą porę, kiedy będziesz sprawdzał dziennik elektroniczny i inne ,,miejsca” w sieci, gdzie nauczyciele zamieszczają materiały edukacyjne.

  • Rozejrzyj się wokół siebie.

Czy Twój pokój, Twoje biurko będą sprzyjały nauce? Wszystko, co Cię otacza, ma wpływ na Twoją koncentrację uwagi i samopoczucie. Zadbaj o porządek i dobre oświetlenie. Poproś domowników o ciszę. Wietrz regularnie pokój. Wyłącz telefon i media społecznościowe.

  • Zrób listę zadań.

Zapoznaj się z materiałem przesłanym przez nauczycieli. Przejrzyj treści, które masz opracować. Zapisz sobie, co masz do wykonania na dziś, a co na inny termin. Ustal priorytety (co jest najważniejsze) i od nich rozpocznij pracę.

  • Gdy praca nie idzie gładko.

Jeśli napotkasz problemy związane z zadaniami czy problemy techniczne nie miej obaw poprosić o pomoc. Nauczyciele czekają na wiadomość od Ciebie i gotowi są Ci pomóc. Zanim uzyskasz pomoc spróbuj samodzielnie poszukać rozwiązań.

  • Trochę przyjemności.

Przygotuj sobie zdrowe przekąski, które dodadzą Ci energii. Pamiętaj o nawadnianiu organizmu. Pamiętaj także o robieniu krótkich przerw. Zaledwie pięciominutowa przerwa po 30 minutach pracy poprawia samopoczucie i koncentrację.

  • Zadbaj o siebie.

Wyspany i wypoczęty mózg lepiej się koncentruje i zapamiętuje, jest bardziej wydajny. Skupienie natomiast osiągamy wtedy, gdy się wyciszymy, gdy w głowie ustaje gonitwa myśli. Ten stan możemy osiągnąć poprzez ćwiczenia relaksacyjne. Proponuję YouTube “Kotek - krótka relaksacja dla dzieci”, “ Niedźwiadek - krótka relaksacja dla dzieci”.

Pedagog szkolny

Adriana Cudnowska

 

Bezpieczna praca z komputerem i w Internecie.

Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, jest jednym z podstawowych zadań systemu oświaty. Zarówno Rodzice, Opiekunowie jak i Nauczyciele są zobowiązani by podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W przypadku konieczności pracy zdalnej, zapewnienie bezpieczeństwa uczniów pozostających w domu spoczywa na ich rodzicach. Są oni także odpowiedzialni za potencjalne szkody, jakie mogą spowodować ich dzieci za pośrednictwem Internetu innym osobom. Poniżej znajdą Państwo wybrane, możliwe zagrożenia, na które należy zwrócić uwagę.

TREŚCI ZAGRAŻAJĄCE ROZWOJOWI PSYCHICZNEMU I MORALNEMU UCZNIÓW.

Podczas przeglądania treści potrzebnych do nauki w wynikach wyszukiwania może pojawić się strona, która nie jest przeznaczona dla dzieci. Również niektóre aplikacje sugerowane użytkownikowi strony są nieodpowiednie dla dziecka. Warto ustawić w używanych systemach operacyjnych opcje kontroli rodzicielskiej. W miarę możliwości rodzice powinni jednak towarzyszyć dziecku podczas nauki. Jest to szczególnie ważne w przypadku młodszych uczniów.

NIEZWERYFIKOWANE INFORMACJE. CO JEST PRAWDĄ, A CO FAŁSZEM?

Podczas nauki on-line dziecko może natrafić w Internecie na informacje, które wzbudzą w nim niepokój. Ważne jest, aby omówić taką sytuację i wyjaśnić dziecku, że wiele treści zamieszczanych w sieci nie służy informowaniu, a często tylko przykuwaniu uwagi czy zwiększaniu częstotliwości odwiedzin danej strony.

REKLAMY

W sieci pojawia się mnóstwo reklam, które są często profilowane dla konkretnego użytkownika. Rodzice powinni pamiętać o wynikających z tego zagrożeniach.

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I WIZERUNKU

Szkoły pracujące na platformie epodreczniki.pl mogą być pewne, że dane osobowe uczniów są bezpieczne. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele powinni mieć świadomość, że nieodpowiedzialne logowanie się do stron komercyjnych, bez przeczytania regulaminu portali, automatyczne wyrażanie zgód na dostęp do zdjęć, filmów, kontaktów, które są w telefonie, może okazać się niebezpieczne. Ważne jest również, aby podczas zdalnej nauki nie narazić się na nieumyślne złamanie prawa, gdy nieświadomie udostępnimy dane osobowe lub wizerunek kolegów i koleżanek ucznia.

UZALEŻNIENIE OD INTERNETU

Dziecko, korzystając z Internetu do nauki i zabawy, nie powinno przekraczać czasu zalecanego na pracę przy komputerze dla danej grupy wiekowej. Może to skutkować zarówno problemami z koncentracją i nauką, ale również ze zdrowiem fizycznym.

BEZPIECZEŃSTWO SPRZĘTÓW I DOSTĘPU DO SIECI

Sprawdzajmy aktualność zabezpieczeń na komputerach i smartfonach dziecka. Istnieją darmowe programy kontroli rodzicielskiej. Każdy system operacyjny daje również możliwość ustawienia pewnych ograniczeń.

NIEBEZPIECZNE KONTAKTY

Dzieci i młodzież, które korzystają z Internetu, szczególnie z portali społecznościowych, są narażone na kontakt z osobami mającymi złe intencje, zamierzającymi popełnić przestępstwo. Dlatego też rodzice i nauczyciele powinni szczególnie interesować się, z kim dziecko utrzymuje kontakt oraz informować o wszelkich próbach kontaktu ze strony obcych osób.

CYBERPRZEMOC

O wszelkich formach cyberprzemocy (słownej, nękania, podszywania się pod inne osoby) należy informować odpowiednie organy, zarówno w sytuacji, kiedy ofiarą jest nasze dziecko, jak i wówczas, kiedy jest ono świadkiem takich działań.

GRY KOMPUTEROWE I WIDEO

Dzieci są również narażone na nieodpowiednie treści zawarte w grach. Aby tego uniknąć, warto sprawdzać kategorię wiekową danej gry oraz to, czy nie zawiera np. scen przemocy, hazardu, pornografii. Europejski system klasyfikacji gier PEGI nadaje oznaczenia wieku i treści zawartych w grze. Są one obecne praktycznie na każdej grze dostępnej on-line bądź w sklepie. 

 

 

Kategoria: powiązane pliki [2]
Format Nazwa pliku Rozmiar Pobierz
pdf zabawy_z_dziecmi_zbior.pdf 22.44MB pobierz Plik: zabawy_z_dziecmi_zbior.pdf
pdf stres.pdf 3.24MB pobierz Plik: stres.pdf
do góry